Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni lopetti elatusavun maksun

Vierailija
18.05.2020 |

tänään kun soitti minulle ja sanoi että ei aio enää maksaa kun lapsi on vuoroviikoin minulla ja vuoroin hänen kotonaan. Minulla ei ole tuloja ja mieheni on hyvässä työpaikassa. Voiko näin tehdä?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on vuoroviikoin teillä niin vaihtakaa isä lähivanhemmaksi. Tällöin teidän tuojen mukaan kumpikaan ei maksa toiselle. Mies sitten Kustaa lapsen vaatteet, harrastukset ym.

Kyllä ymmärrän miehen kantaakin osittain. Lapselle on mukava ostaa, mutta se toisen vanhemman tilille maksaminen on vastenmielistä.

Itse asiassa todennäköisesti kävisi niin, että äiti (tässä tapauksessa) saisi nollasopimuksen ja Kela maksaisi isälle elatustuen. Näin meilläkin, kun minä (lähi) olen hyväpalkkaisessa työssä ja lasten isä (etä) työtön ja tuloton. 

Vierailija
22/23 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on vuoroviikoin teillä niin vaihtakaa isä lähivanhemmaksi. Tällöin teidän tuojen mukaan kumpikaan ei maksa toiselle. Mies sitten Kustaa lapsen vaatteet, harrastukset ym.

Kyllä ymmärrän miehen kantaakin osittain. Lapselle on mukava ostaa, mutta se toisen vanhemman tilille maksaminen on vastenmielistä.

Itse asiassa todennäköisesti kävisi niin, että äiti (tässä tapauksessa) saisi nollasopimuksen ja Kela maksaisi isälle elatustuen. Näin meilläkin, kun minä (lähi) olen hyväpalkkaisessa työssä ja lasten isä (etä) työtön ja tuloton. 

Juuri näin. Mutta toki näissä provoissa on aina niin, että se etä on täysin kykenemätön ottamaan vastuuta mistään lapsia koskevasta. Ei hoida lapsia eikä lasten harrastuksia, ei tietenkään hoida mitään hankintoja eikä muutenkaan ole kykenevä organisoimaan mitään lapsiin liittyvää. Sen vuoksi siitä lähivanhemmuudesta pidetään kiinni kynsin ja hampain, mutta joka toinen viikko ne lapset kuitenkin laitetaan asumaan sen toisen vanhemman luokse, jossa siis lapsista ei välitetä eikä heitä siellä hoideta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ymmärtää miksi etävanhempi ei halua elatusta maksaa. Emme tiedä miten lähivanhempi elatusrahoja käyttää.

Itse olin vuoden etävanhempi ja maksoin elatusapua. Koko vuoden aikana lasten isä ei kuitenkaan ostanut lapsille vaatetta tai muutakaan. Lapset oli luonani paljon, ja elatusavun lisäksi kustansin koulukuvista lähtien kaiken. Jotain takin ostoa ex kuopukselle suunnitteli ja siitäkin olisi puolet pitänyt minun maksaa.

Nyt olen lähivanhempi ja elämä on paljon helpompaa. Ex ei ota enää mitään vastuuta mistään. Lapset ei käy isällään ollenkaan. Maksan oikeastaan kaiken. Elatusapu on laskettu niin, että minun osuus elatuksesta parempituloisena on 85%. Maksan yksin lukiokulut, autokoulut ja kaiken.