Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän mielestä ok, että anestesian lääkäri silitti minua käsivarresta ennen leikkausta?

Vierailija
17.05.2020 |

Yritti ilmeisesti lohduttaa tai jotain. Jälkeenpäin tuntui jotenkin oudolta käytökseltä.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin silitti ja piti kädestä leikkauksessa ennenkuin tuuperruin. Minusta se oli hyvä asia enkä pitänyt mitenkään erikoisena. Vei jännitystä pois.

Vierailija
2/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitajaneito silitti minua (nuorta miestä) käsivarresta viisarin poiston yhteydessä, vaikka olin tosi rauhallinen. Se kyllä vähän hätkähdytti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitti siis käsivarttani ja otti kädestäni kiinni. Tämä varmaan ainakin 10min ennen kun mitään nukutusaineita yms. laitettiin.

Vierailija
4/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasi, oletko vielä elossa.

Vierailija
5/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee heti meto valitus. Voi hyvää päivää näitä ihmisiä!?!

Vierailija
6/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis ihmetytti lähinnä, koska olen 18-vuotias nainen ja anestesian lääkäri oli joku harmaantunut mies.

Vierailija
7/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis ihmetytti lähinnä, koska olen 18-vuotias nainen ja anestesian lääkäri oli joku harmaantunut mies.

Ei ku uhriutumaan, massit pois, mieheltä työpaikka alta ja voimaantumaan... Sitähän se nykyajan feminismi on.

Vierailija
8/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi silitti sitten vain käsivarresta..

Oikeasti, halusi varmaan vaan rauhoittaa, todella monet ihmiset jännittävät leikkauksia ja sairaalassa oloa yleensäkin vaikka olisi vaan pieni toimenpide.

Vierailija
9/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tippa veti huonosti, joskus auttaa, kun sitä suonta hivelee vähän tipan juoksu suuntaa.

Vierailija
10/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anestesia tai leikkaus pelottaa monia. Kyllä toi on ihan ok. Vähän pelisilmää täytyy olla, kuka sitä tukea tarvitsee ja kuka ei. Joku pään silitys olisi outoa, mutta käteen on ihan ok koskea.

Vierailija
11/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silitti siis käsivarttani ja otti kädestäni kiinni. Tämä varmaan ainakin 10min ennen kun mitään nukutusaineita yms. laitettiin.

Kuulostaa siltä, että hän etsi hyvää suonta. Sulla taitaa olla ohuet/heikot suonet tai piilossa? Olisi tottakai ollut asiallista ja hyvään potilasohjaukseen kuuluvaa kertoa, mitä hän tekee ja miksi.

Vierailija
12/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, no hyvä kuulla, että näin monen mielestä asia on ok. Itse kun en tykkää edes halata enkä kätellä ketään niin tommonen silitys ja kädestä pitäminen oli itselleni vaan jotenkin outoa.

Vierailija
13/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että hän etsi hyvää suonta. Sulla taitaa olla ohuet/heikot suonet tai piilossa? Olisi tottakai ollut asiallista ja hyvään potilasohjaukseen kuuluvaa kertoa, mitä hän tekee ja miksi.

Mitä tarkoittaa "ohuet/heikot" suonet?

Vierailija
14/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty noin aina ennen nukutusta. Ihan normaalia.

Nykyisin ei vissiin sais tehdä mitään, kun on heti joku kuvittelemassa jotain.

Vierailija
15/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on vaikeita, jotkut potilaat puolestaan jälkikäteen kiittelee sitä että hoitohenkilöstö rauhoittelee/pitää kädestä/silittää.

Joka tapauksessa ei mitään epäilyttävää, huoli pois.

Vierailija
16/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on vastaavaa hoitajana käynyt vähän vahingossa, vaikkei tietenkään pitäisi. Jos toimenpide on sellanen, että suurinosa potilaista sitä jännittää, voi vähän puoliajatuksissaan, autimaatiolla ja ruutinillakin rauhoitella vaikkapa juuri sillä käden silityksellä tai muulla vastaavalla, vaikkei potilas sitä edes kaipaisi. Koitan aina olla tilanteen tasalla, ja muistaa yrittää lukea potilasta, ennen kuin alan rauhoittelemaan, sanoin tai elein. Mutta, joskus edelleenkin se voi ihan vaistomaisesti ja huomaamatta tapahtua.

Vierailija
17/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha, no hyvä kuulla, että näin monen mielestä asia on ok. Itse kun en tykkää edes halata enkä kätellä ketään niin tommonen silitys ja kädestä pitäminen oli itselleni vaan jotenkin outoa.

Jos sua ahdistaa se, että sun käteen kosketaan niin siinä vaiheessa kannattaa sanoa siitä sairaalaan mentäessä. Osaavat sitten varautua ja ottaa sun tarpeet huomioon. Koskeminen on kuitenkin tarpeellista sairaalahoidossa, etenkin leikkaukseen menossa. Mutta he voisivat ainakin selittää, miksi koskevat ja varoittaa etukäteen. Koska et sanonut mitään, he eivät voineet tietää että asia ahdistaa sua. Suurin osa ihmisistä ei tuosta hätkähdä.

Ymmärrän kyllä sinua. Minut itseni riisuttiin teininä puolialasti sairaalassa niin, että huone oli täynnä hoitohenkilökuntaa ja myös muut potilaat näkivät tilanteen. Minua ei varoitettu mitenkään. Housut pois vain. Yksityisyyttäni ei kunnioitettu ollenkaan. Kaikkein naurettavinta on, ettei kyseinen tutkimus edes vaatinut housujen ottamista pois. Tilanne oli mulle hyvin traumaattinen, koska minäkin pelkäsin silloin kosketusta enkä päästänyt ihmisiä lähelleni. Tapahtuneen jälkeen kieltäydyin jonkin aikaa hoidoista, koska se ahdisti mua niin paljon. Sairaalahoidossa on paljon petrattavaa siveellisyyden ja yksityisyyden suojaamisen kanssa.

Vierailija
18/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskivuorten alle hautautuneet laskimot.

Vierailija
19/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskivuorten alle hautautuneet laskimot.

Aika jännä, koska olin leikkauksessa 50kg/170cm.

Vierailija
20/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä, ensin silitellään siksi, että haetaan kädestä tiettyä suonta, johon tiputus ja muut aineet pistetään.

Sitten siksi, että aine lähtisi nopeammin leviämiään, jos suonet näyttävät vähänkään oudommalta.

Ja lopuksi voidaan silittää siksikin, että potilas sen myötä rauhoittuisi.

Näin on myös joidenkin kipua tuottavien toimenpiteiden yhteydessä, hoitajat silittävät jotain paikkaa ihmisessä, tai koskettavat häntä.

Sellainen saa aikaan rauhoittavan ja turvallisen olon potilaassa, ja saattaa joillakin jopa edes hiukkasen auttaa kivun kestämisessä.

On yleisesti tunnettua, että kosketuksella ihmiseen on hyvä vaikutus erityisesti vaikeissa tilanteissa.