Onko teidän mielestä ok, että anestesian lääkäri silitti minua käsivarresta ennen leikkausta?
Yritti ilmeisesti lohduttaa tai jotain. Jälkeenpäin tuntui jotenkin oudolta käytökseltä.
Kommentit (53)
Hyi mikä pervo! Käytti hyväkseen heikossa tilanteessa olevaa! Ällöttää! Tee valitus!
Toi on todella epäilyttävää, tee kantelu pomolle. Ei missään nimessä hyväksyttävää tuollainen. Hyväksikäyttö ihan selvästi...
Vierailija kirjoitti:
Aha, no hyvä kuulla, että näin monen mielestä asia on ok. Itse kun en tykkää edes halata enkä kätellä ketään niin tommonen silitys ja kädestä pitäminen oli itselleni vaan jotenkin outoa.
Sairaaloissa ihmiseen täytyy melko usein koskea :)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tosiaan on niin kaheli, että luulee jossakin isossa keskussairalaassa ja yliopistosairaalassa olevan mieslääkereitä jotka jopa leikkaussalissa tekevät jotain luvattomia asiaankuulumattomia kosketuksia, täytyy hänen ÄO lukemansa erittäin alhainen, lisäksi hän on tyhmä ja tietämätön omasta sairaudestaan ja siitä mitä nukuttaminen leikkaukseen todellisuudessa tarkoittaa.
Ja vielä etenkin nuorilla naisilla on usein liian suuret luulot itsestään ja siitä miten viehättäviä ja haluttavia he luulevat olevansa jokaisen miehen silmissä.
Niin tai näin, anestesialääkäri nukuttaa sinut, valvoo vointiasi koko leikkauksen ajan ilmoittamalla veranpaineet, verenvuodot sun kaikki muut asiat mitkä leikkaukseen ja sen kestoon saattavat vaikuttaa.
Hänen tehtävänsä on myös tietyllä tavalla valmistaa sinua leikkaukseen mm. rauhoittamalla, ennekuin pistää sinuun kaikki nuo narkoosit.
Kirurgit eivät tee mitään muuta, kuin leikkaavat sinut. He tulevat leikkaussaliin valmiina aloittamaan oman erikoistyönsä, ja silloin siellä pitää olla kaikki, aivan kaikki valmiina kirurgia varten.
Vaikutat ap kaikkien aikojen suurimalta hölmöltä, mitä koskaan olen missää kuullut tai nähnyt.
Mutta eipä se haittaa, ei potilaan tarvitsekaan kaikkea tietää.
Ja jokainen joka aloituksen on lukenut käsittää varsin hyvin, että se on provo, jolla halutaan virkistää korona-ajan tylsää sunnuntai-iltaa.
Ihmetyttää nämä kommentit. Mielestäni ei ole mitenkään outo kysymys, varsinkaan jos potilaalle ei ole selitetty, miksi tuntematon lääkäri silittää tai pitää kädestä. Lisäksi ap on hyvin nuori, ei voi olettaa hänen tietävän kaikkea sairaalan käytänteistä.
Juu, Suomessahan tosiaan anestesialääkäri hipelöi potilaan intiimejä paikkoja, kun salissa on paikalla yleensä ainakin kaksi kirurgia ja 3-8 hoitajaa eri tehtävissä. Fantasiat ja tosielämän erikseen, jooko.
Silittelystä anestesialääkäri saa myös käsitystä mm suonten supussa olemisesta. Käsivarren lämpötila tuo lisäinfoa suonten käyttäytymisestä jne. Kaikki liittyy tavalla tai toisella toimenpiteen onnistumiseen.
Tietysti monella (lähinnä nuorilla ja vähän leikkauksia kokeneilla) on mielessä epäilykset, jos potilaan tietämys ja katsantokanta on valovuosien päässä lääketieteellisistä näkökulmista, joiden perusteella henkilökunta taas tekee kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitajaneito silitti minua (nuorta miestä) käsivarresta viisarin poiston yhteydessä, vaikka olin tosi rauhallinen. Se kyllä vähän hätkähdytti.
Auts! Mä olisin luullut että viisarin poisto, jos sellaisia nykyään edes tehdään, tehdään urologilla eikä hammaslääkärissä!
Ihan hirvittävää, mitä ihmettä, aivan kauheaa, mikä trauma, nyt on kyllä ihminen sanaton, eikun...
Mua piti synnytyksessä kädestä kiinni lääkäriharjoittelija. Tuli paha supistus, mies oli vessassa ja niin se kloppi vaan piti kädestä kiinni ja silitti toisella kädellä siitä käsivarresta.
Viisaudenhampaan poistossa hoitaja silitti käsivarttani.
En osaa pitää pahana inhimillistä reaktiota, joka auttaa rauhoittumaan.
Mielestäni ihan normaalia inhimillisyyttä.
Minut tikattiin synnytyksen jälkeen leikkaussalissa, eikä mieheni päässyt mukaan, joten vieressäni oli koko ajan hoitaja juttelemassa ja tukena kammottavan synnytyksen jälkeen. Muistaakseni piteli kädestäkin jossain vaiheessa, kun itkien puhuin tapahtumista synnytyksessä.
Ja tiesitkö että nukutus tilanteen tulee olla nukutettvalle levollinen. Ja tietyt toimet tekevät meille fysiologisia reagtoita joita anestesiassa halutaan. Esim. Silittäminen vapautaa oksitosiini hormonia, halusit tai et. Se on kätevä oma kivun lievittäjä.
Jos nukutus tilanne ei ole nukutettvalle rauhallinen voi siitä jäädä jonkinlainen trauma. Joka haittaa ehkä myöhemmin.
Sain tälläisen selityksen kun mut jouduttiin nukkuttamaan erästä leikkausta varten. Olin tosi levoton. Sydämen syke heitteli kovasti. Silloin anestesia lääkäri ja hoitajat puhu mulle tästä. Ja odottivat ja lääkitsivät niin pitkään että nukuttaminen oli järkevää. Ja juurikin silitteli ja jutteli mukavia tosi pitkään, ennen nukuttamista. Ja vielä nukutus tilanteessa pyysivät menemään ajatuksissa jonnekin minulle mielihyvää tuottavan paikkaan.
On.
Humaani ja ymmärtäväinen lääkäri, jolla oli outo potilas.
Viimeksi leikkauksessa siellä oli nuori ja hymyilevä mieshoitsu, kävi aina välillä vierellä ja pyysi puristamaan kädestä ja kysyi tarviinko lääkettä.
Oli siinä aika autuasta maata pamipäissään vaikka oli kymmensenttiset neulat nielussa.
Varsinkin naispuoleiset hoitsut silittelee usein, se huolenpito on meillä naisilla geeneissä.