Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän mielestä ok, että anestesian lääkäri silitti minua käsivarresta ennen leikkausta?

Vierailija
17.05.2020 |

Yritti ilmeisesti lohduttaa tai jotain. Jälkeenpäin tuntui jotenkin oudolta käytökseltä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laskimo pitää houkutella esim. lämmittämällä tai läpsyttelemällä esiin, jotta siihen saa työnnettyä kanyylin. Harva on niin suonikas kuin se yksi hihaton teepaita-hullu.

Vierailija
22/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silitti siis käsivarttani ja otti kädestäni kiinni. Tämä varmaan ainakin 10min ennen kun mitään nukutusaineita yms. laitettiin.

Kuulostaa siltä, että hän etsi hyvää suonta. Sulla taitaa olla ohuet/heikot suonet tai piilossa? Olisi tottakai ollut asiallista ja hyvään potilasohjaukseen kuuluvaa kertoa, mitä hän tekee ja miksi.

Mitä tarkoittaa "ohuet/heikot" suonet?

Jos sulla ei mene kanyyli ykkösellä suoneen, joudutaan käyttämään pienempää kanyylia tai kanyyli puhkoo suonen, sun suonet ovat luultavasti heikot. Se on vain ominaisuus, joka joillain ihmisillä on. Esiintyy enemmän vanhoilla ja kuivilla ihmisillä tai suonensisäisiä huumeita käyttäneillä. Mutta voi olla kenellä vain. Ylipainoisilla puolestaan suonet saattavat olla hyvin syvällä ja siksi vaikea kanyloida. Kanyyli on siis se ohut pieni muoviputki, joka asetetaan suoneen neulan avulla. Neula otetaan pois ja kanyyli jää suoneen. Sen kautta voidaan antaa lääkkeitä suonensisäisesti. Toimenpiteen jälkeen se otetaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kivempi että preparoitaisiin esim. nivusesta laskimo esiin veitsellä?

Vierailija
24/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis ihmetytti lähinnä, koska olen 18-vuotias nainen ja anestesian lääkäri oli joku harmaantunut mies.

Ei ku uhriutumaan, massit pois, mieheltä työpaikka alta ja voimaantumaan... Sitähän se nykyajan feminismi on.

Moneltako mieheltä on viety rahat ja työpaikka?

Vierailija
25/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihan rauhoitteli ja otti selvää jännitätkö. 

Vierailija
26/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua silitti ja piti kädestä sairaanhoitaja, kun olin operaatiossa. Olen syvästi kiitollinen tästä ystävällisyyden eleestä, olin aivan yksin ja peloissani, mutta hän onnistui rauhoittamaan minua. Sanokaa etukäteen, jos ei saa koskea älkää pilatko ystävällisyyttä muilta valittamalla jälkikäteen.

Vierailija
27/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisit mistä silitti sen jälkeen kun nukahdit.

Vierailija
28/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oisin toki sanonut, että älä silitä mutta kun en kehdannut olla "epäkohtelias" ja siinä oli paljon muutakin mihin keskityin kun ympärillä huseerasi hoitajia ja joku espanjalainen opiskelija.

Vierailija
29/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anestesia ja kirurgit leikkaavat satoja potilaita ja tuhansia elämänsä aikana.

Leikkaussalissa potilaasta ei ole paljon mitään näkyvissä, esillä on vain se alue joka ihmisestä leikataan.

Anestesialääkäri ja kirurgitkaan eivät tiedä minkänäköistä potilasta he ovat leikkaamassa.

Potilaan ikä näkyy vain diagnoosissa ja sillä merkitystä vain sen verran mitä ja miten paljon voi mitäkin lääkettä antaa.

Heillä ei ole minkäänlaista sidettä potilaaseen ja jos olisi, sellainen kirurgi tai anestesialääkäri ei saisi osallistua leikkaukseen.

He kaikki tekevät vain ja ainostaan työtään potilaan parhaaksi ja hänen elossa pysymiseen.

Siinä tilateessa jokin nuoruus tai kauneus tai vanhuus ja rumuus eivät merkitse yhtään mitään.

Vierailija
30/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oisin toki sanonut, että älä silitä mutta kun en kehdannut olla "epäkohtelias" ja siinä oli paljon muutakin mihin keskityin kun ympärillä huseerasi hoitajia ja joku espanjalainen opiskelija.

Sinulla on potilaana oikeus sanoa, jos jokin asia ahdistaa sinua. Voihan sen sanoa kohteliaasti ja selittää, miksei tykkää. Ja sitten lääkäri voi selittää, miksi hänen täytyy tehdä mitä tekee. Jos asia vieläkin ahdistaa sinua liikaa, leikkaus perutaan. Ketään ei voi pakottaa mihinkään. Mutta se olisi todella typerä syy perua leikkaus ja myöskin ajattelematonta. Siinä meni kallis leikkausaika hukkaan, joku toinen joutuu odottamaan pidempään ja veronmaksajat maksavat koko lystin. Eli jos et millään kestä sitä, että sinuun kosketaan, niin sitten sinun pitäisi avata suusi aiemmin.

Vierailija
31/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silitti siis käsivarttani ja otti kädestäni kiinni. Tämä varmaan ainakin 10min ennen kun mitään nukutusaineita yms. laitettiin.

Kuulostaa siltä, että hän etsi hyvää suonta. Sulla taitaa olla ohuet/heikot suonet tai piilossa? Olisi tottakai ollut asiallista ja hyvään potilasohjaukseen kuuluvaa kertoa, mitä hän tekee ja miksi.

Jos sulla ei mene kanyyli ykkösellä suoneen, joudutaan käyttämään pienempää kanyylia tai kanyyli puhkoo suonen, sun suonet ovat luultavasti heikot. Se on vain ominaisuus, joka joillain ihmisillä on. Esiintyy enemmän vanhoilla ja kuivilla ihmisillä tai suonensisäisiä huumeita käyttäneillä. Mutta voi olla kenellä vain. Ylipainoisilla puolestaan suonet saattavat olla hyvin syvällä ja siksi vaikea kanyloida. Kanyyli on siis se ohut pieni muoviputki, joka asetetaan suoneen neulan avulla. Neula otetaan pois ja kanyyli jää suoneen. Sen kautta voidaan antaa lääkkeitä suonensisäisesti. Toimenpiteen jälkeen se otetaan pois.

Ahaa. Pitäisikö mun olla näistä verisuonista jotenkin huolissaan?

Vierailija
32/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha, no hyvä kuulla, että näin monen mielestä asia on ok. Itse kun en tykkää edes halata enkä kätellä ketään niin tommonen silitys ja kädestä pitäminen oli itselleni vaan jotenkin outoa.

You must be emotionally constipated.

Vierailija
33/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on potilaana oikeus sanoa, jos jokin asia ahdistaa sinua. Voihan sen sanoa kohteliaasti ja selittää, miksei tykkää. Ja sitten lääkäri voi selittää, miksi hänen täytyy tehdä mitä tekee. Jos asia vieläkin ahdistaa sinua liikaa, leikkaus perutaan. Ketään ei voi pakottaa mihinkään. Mutta se olisi todella typerä syy perua leikkaus ja myöskin ajattelematonta. Siinä meni kallis leikkausaika hukkaan, joku toinen joutuu odottamaan pidempään ja veronmaksajat maksavat koko lystin. Eli jos et millään kestä sitä, että sinuun kosketaan, niin sitten sinun pitäisi avata suusi aiemmin.

Joo joo ei tää nyt mikään elämää suurempi ongelma mulle ole. Kuhan kysyin.

Vierailija
34/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisitpä, mitä siliteltiin ja puristeltiin kun nukahdit :D

Vierailija
35/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Pitäisikö mun olla näistä verisuonista jotenkin huolissaan?

Ei. Joillain vain on helpommin ja joillain vaikeammin kanyloitavat suonet. Tottakai se on sulle ikävää, kun neulan laittaminen kestää pidempään ja sua pistellään ehkä useamman kerran. Suonet voivat piiloutua myös, jos on kylmä tai jännittää. Ikävä kyllä sairaaloissa on melkein aina kylmä.

Vierailija
36/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tosiaan on niin kaheli, että luulee jossakin isossa keskussairalaassa ja yliopistosairaalassa olevan mieslääkereitä jotka jopa leikkaussalissa tekevät jotain luvattomia asiaankuulumattomia kosketuksia, täytyy hänen ÄO lukemansa erittäin alhainen, lisäksi hän on tyhmä ja tietämätön omasta sairaudestaan ja siitä mitä nukuttaminen leikkaukseen todellisuudessa tarkoittaa.

Ja vielä etenkin nuorilla naisilla on usein liian suuret luulot itsestään ja siitä miten viehättäviä ja haluttavia he luulevat olevansa jokaisen miehen silmissä.

Niin tai näin, anestesialääkäri nukuttaa sinut, valvoo vointiasi koko leikkauksen ajan ilmoittamalla veranpaineet, verenvuodot sun kaikki muut asiat mitkä leikkaukseen ja sen kestoon saattavat vaikuttaa.

Hänen tehtävänsä on myös tietyllä tavalla valmistaa sinua leikkaukseen mm. rauhoittamalla, ennekuin pistää sinuun kaikki nuo narkoosit.

Kirurgit eivät tee mitään muuta, kuin leikkaavat sinut.  He tulevat leikkaussaliin valmiina aloittamaan oman erikoistyönsä, ja silloin siellä pitää olla kaikki, aivan kaikki valmiina kirurgia varten.

Vaikutat ap kaikkien aikojen suurimalta hölmöltä, mitä koskaan olen missää kuullut tai nähnyt.

Mutta eipä  se haittaa, ei potilaan tarvitsekaan kaikkea tietää.

Ja jokainen joka aloituksen on lukenut käsittää varsin hyvin, että se on provo, jolla halutaan virkistää korona-ajan tylsää sunnuntai-iltaa.

Vierailija
37/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olis tossa tilanteessa ihanaa jos lääkäri silittäisi. Tulisi semmoinen olo että tosiaan välittää potilaastaan, eikä vaan tee mitään liukuhihnatyötä....

Vierailija
38/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö. Minä aloin itkeä, kun luin tätä keskustelua. Aloin miettiä, kuinka onnellinen olisin, jos maailmassa olisi joku ihminen joka silittäisin minun kättä

Vierailija
39/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitti kättäsi sen vuoksi, että siitä on kivempi siirtyä silittelemään sinun yksityisempiä paikkoja ollessasi nukutuksessa.

Vierailija
40/53 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö. Minä aloin itkeä, kun luin tätä keskustelua. Aloin miettiä, kuinka onnellinen olisin, jos maailmassa olisi joku ihminen joka silittäisin minun kättä

Toivon todella, että sulle löytyy joku kädensilittäjä. Tuskin kumminkaan haluat samaiseen leikkaukseen, jotta saisit kokea anestesian lääkärin silityksen:D