Miksi nen-päätteinen sukunimi on etenkin naisten mielestä jos ei nyt suoraan nolo, niin ainakin "rahvas"?
Meillähän on pääministerinäkin ollut mm. Kekkonen, Sukselainen, Miettunen, Karjalainen, Virolainen, Katainen, Vanhanen, Lipponen.
Kommentit (79)
Kyllä se minusta kuulostaa hölmöltä. Itselläni on todella tylsä ja mitäänsanomaton nen-päätteinen sukunimi. Äitini puolelta jopa vielä hölmömpi, joten en halua vaihtaa siihenkään.
N32
Vierailija kirjoitti:
-Nen viittaa itä-suomalaiseen sukutaustaan, lännessä taas -la -päätteet. Itä on kyllä aina ollut köyhää lähteen verrattuna, mutta ei välttämättä rahvasta.
Paitsi uudisnimet, eli luontonimet nen-lopulla (Järvinen, Mäkinen jne.) ovat länsisuomalaista perää, kun ruotsinkieliset sukunimet vaihdettiin suomalaisiin kansallisen herätyksen siivittämänä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaiset markkinointijohtajat New Yorkissa, Lontoossa ja Pariisissa mikä on coolia ja he eivät valitettavasti ole pölhölän asioista kovin hyvin selvillä. Muotia seuraavat lukevat imuroivat ihanteensa ulkomailta. Sun aatteet on mun vaatteet.
Opettele kirjoittamaan.
Mitä te oikeen luulette olevanne? Tavallisia pulliaisia te kaikki olette ihan sama mikä sukunimen pääte teillä on. Sain kyllä hyvät naurut tästä ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikeen luulette olevanne? Tavallisia pulliaisia te kaikki olette ihan sama mikä sukunimen pääte teillä on. Sain kyllä hyvät naurut tästä ketjusta.
Itseasiassa viimeisimpien tutkimusten mukaan ainoastaan -nen sukunimipäätteiset käy vessassa.
-nen pääte oli aikanaan talonpojilla ja rahvaalla. Siksi.
En huolisi ikinä!
Itse asiassa jätin miehen, jonka sukunimi oli Nieminen, osasyynä se,
että en kuunapäivänä haluaisi itselleni tai lapsilleni samaa nimeä.
Vierailija kirjoitti:
-nen pääte oli aikanaan talonpojilla ja rahvaalla. Siksi.
En huolisi ikinä!
Itse asiassa jätin miehen, jonka sukunimi oli Nieminen, osasyynä se,että en kuunapäivänä haluaisi itselleni tai lapsilleni samaa nimeä.
Pidät vanhaan suomalaiseen tapaan oman nimesi ja annat sen jälkikasvullesi. Problem solved?
Vierailija kirjoitti:
No sehän on torppareiden sukunimipääte. Päätila vaikka Niemi -> torpparille lohkottu pala, jonka hän lex Kallion myötä sai omakseen -> Nieminen. Vähän niinkuin jenkkeissä orjat ottivat käyttöön isäntänsä sukunimen tms. orjuuteen liittyvää.
Sinun kannattaisi perehtyä paremmin suomalaisten sukunimien historiaan, suurin osa sukunimistä on paljon vanhempaa perua.
Vierailija kirjoitti:
-nen on renki mut -la on isäntä
Joillakin paikkakunnilla saattaa olla näin. Laajenna maailmankuvaasi.
Ihmiset yrittävät nimellään tehdä itsestään parempia kuin ovat. Ne keillä on hyvä itsetunto eivät nimellä rehvastele.
Mahtavia nämä tietämättömien järkeilyt....
Yhtä tavallinen ja tylsä kuin ruotsinkieliset -son päätteiset sukunimet.
Oma sukunimeni on KuninkaalliNEN. En vaihtaisi mihinkään Kuninkaalaan joka kuulostaa lähinnä joltain kuninkaiden huussilta tai porttolalta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen aina vaihtaa ja ottaa nimeksi joku Lehmusviita, Tulenheimo tai Kastehelmi.
Näin.
Lehmusvyöry🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-nen on renki mut -la on isäntä
Joillakin paikkakunnilla saattaa olla näin. Laajenna maailmankuvaasi.
Alkuperäinen kysyi naisten mielipidettä. Laajenna itse maailmankuvaasi edes oivallukseen, että kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Kaikkia ei voi ikinä miellyttää eikä kannata ruveta mielipidepoliisiksi.
Nen-päätteiset ovat vanhimpia oikeita sukunimiä. Muualla olivat vain jonkun poikia tai tyttäriä.
Ulkomaiset markkinointijohtajat New Yorkissa, Lontoossa ja Pariisissa mikä on coolia ja he eivät valitettavasti ole pölhölän asioista kovin hyvin selvillä. Muotia seuraavat lukevat imuroivat ihanteensa ulkomailta. Sun aatteet on mun vaatteet.