Vieläkö vauva 46-vuotiaana?
Täytän tänä kesänä 46 vuotta. Minulla on jo 8 v ja 4,5 v lapset. Olen siis saanut lapset melko " vanhana" . Kun nuorin lapseni syntyi, ajattelin, että voisin vielä hankkia kolmannen lapsen, mutta en enää jaksa. Asia on kuitenkin jäänyt mietityttämään ja nyt on viimeiset hetket käsillä...Liekö jo liian myöhäistäkin? Olen jo antanut pois kaikki pienet vaatteetkin ja tarvikkeet, vain vaunut on jäljellä. Onko tässä mitään järkeä? (Ei siis ole järkeä. Tiedän sen itsekin.) Mistä tämä kertoo? Ajatuksia kaipailisin tästä asiasta teiltä muilta!
Kommentit (58)
En mä ainakaan lapsena tai nuorena kadehtinut kavereiden äitejä, vaikka olivatkin nuoria. Mun äiti oli hienosti puettu ja koulutettu, meillä oli varaa matkustella ja syödä hyvin. Näiden kavereiden äidit rupsahtivat ennen aikojaan, olivat huonoissa ammateissa ja olivat " köyhempiä" .
Mun äiti oli sentään tämän palstan mukaan ikäloppu eli 31-vuotias mut saadessaan.
Vierailija:
Tiedätkö sen, että yli 4-kymppisenä lapsen saaneet elävät yleensä pidempään kuin 2-kymppisenä lapsen saaneet? Ja miten niin 30-vuotiaasta äidistä lapsi kärsii? Millä perusteella? Ennenmmin vois sanoa että lapsi kärsii 2-kymppisestä äidistään jolla menojalka vipattaa baarista toiseen, paljon enemmän kuin 3-kymppisestä joka on jo menonsa juossut. Häpeäisit nyt vähän mitä kaikkea sontaa suustas päästelet! HYI SINUA!
Eipä ainakaan pk-seudulla ole tyypillistä, että 25:na
olisi lapset hankittu. Kaikki muutkin äidit ovat minun
ikäluokkaani tai jopa vanhempia.
Ja edelleen haluan korostaa, että tilastollisesti
ensisynnyttäjien keski-ikä on yli 27,5 vuotta - ja
se vieläpä kasvaa koko ajan!
Meidän taloyhtiössäkin on 5 lasta puolivuotiaasta vauvasta
alle 5 vuotiaan, ja meidän äitien iät ovat hieman alle
30 vuotiaasta hieman alle 40 vuotiaaksi. Eivätpä lapset
voi tuntea olevansa poikkeavia, kun kaikilla muillakin
on sama tilanne. :)
Vierailija:
Kun lapsi on murrosiässä lähentelee ikäni jo 50:ntä... kyllä siinä lapsi kärsii!! Ja todisteita asiasta on ihan nuorten puheista ja yksikin lapsi itki kun hänen äitinsä on vanha minun äitiini verrattuna. Samaa kuuluu kaverin lapsien kavereiden suusta nytten!!
Ystäväni äiti oli 47 saadessaan nuorimmaisensa. Hyvin on mamma jaksanut ja hän näyttää nyt 63 vuotiaana ikäistään nuoremmalta.
. Jos tulet luomusti raskaaksi niin et ole liian vanha!
terv. viiden lapsen äiti, joka synnytti juuri " viimeisensä" 42-vuotiaana.
Kromosomitesteihin pääsee, jos trisomia pelottaa.
Epänormaaliutta taitaa olla niin kovin monenlaista, kukapa olisi normaali joka suhteessa?
Vierailija:
Ja todisteita asiasta on ihan nuorten puheista ja yksikin lapsi itki kun hänen äitinsä on vanha minun äitiini verrattuna. Samaa kuuluu kaverin lapsien kavereiden suusta nytten!!Mutta jokainen päättää millon lapsensa tekee, minä ajattelen lasten parasta, en itseni. -14 ja 22-
Nyt kiireesti sitten yrittämään. Aikaa ei ole jahkailulle.
Puhun nyt tavallaan kokemuksesta, sillä oma äitini sai 44-vuotiaana pikkusiskoni, jolla on downin syndrooma ja muutakin pientä vammaa.. Pikkusisko on mitä ihanin kaunis neiti, mutta raskaaksi tämä äidille on käynyt. Nyt kun asumme isompien sisarusten kanssa muualla, niin toki olemme yrittäneet ottaa siskoa viikonloppuisin meille hoitoon, jotta äiti saisi levähtää.. Mutta siltikin, raskasta on.
t. 42
Epäluonnollistahan on käyttää ehkäisyä oikeastaan, jos ajatellaan, mikä on luonnollista ja mikä ei. (Minä käytän ehkäisyä, en ole mikään vastustaja. Ajattelen vain sitä, kun mietitään, mikä on luonnollista ja mikä ei.)
Tsemppiä yrityksellesi.
Olisi hauskaa, jos olisi jotain tapaamisia yli nelikymppisille lasta yrittäville. On jotenkin niin paljon mietittävää tässä vaiheessa, että uskaltaako vielä vai ei.
lapset häpeävät vanhempiaan yleensä jossain vaiheessa, olipa syy mikä hyvänsä: köyhyys, lihavuus tai laihuus, surkea ammatti, mitätön talo, ei mökkiä, nuori tai vanha ikä, ulkonäkö, ulkomaalaisuus, r-vika, kaljuus, kaljamaha. Ei todellakaan kannata pelätä mitään tällaista. Murrosikä ei ole mikään pelottava juttu. Minä kavereineni ainakin oltiin ihan rauhallisia ja ahkeria koululaisia. Miksi pelätä jotain tuollaista. Vanhempani ovat nyt kasikymppisiä ja hyvin jaksavat lastemme kanssa leikkiä. Ovat olleet siellä muutaman päivän jaksoja välillä. Älä pelkää, vaan toimi.
Vierailija:
Eipä ainakaan pk-seudulla ole tyypillistä, että 25:na
olisi lapset hankittu. Kaikki muutkin äidit ovat minun
ikäluokkaani tai jopa vanhempia.Ja edelleen haluan korostaa, että tilastollisesti
ensisynnyttäjien keski-ikä on yli 27,5 vuotta - ja
se vieläpä kasvaa koko ajan!Meidän taloyhtiössäkin on 5 lasta puolivuotiaasta vauvasta
alle 5 vuotiaan, ja meidän äitien iät ovat hieman alle
30 vuotiaasta hieman alle 40 vuotiaaksi. Eivätpä lapset
voi tuntea olevansa poikkeavia, kun kaikilla muillakin
on sama tilanne. :)Vierailija:
Kun lapsi on murrosiässä lähentelee ikäni jo 50:ntä... kyllä siinä lapsi kärsii!! Ja todisteita asiasta on ihan nuorten puheista ja yksikin lapsi itki kun hänen äitinsä on vanha minun äitiini verrattuna. Samaa kuuluu kaverin lapsien kavereiden suusta nytten!!
Aika vanha olet. En itse enää tekisi ja olen 43-vuotias, neljän lapsen mummo. Kuopuskin on jo 17-vuotias.
Eipä siinä mitään. Eikös nykyään jo yli kuusikymppisetkin synnytä ainakin ulkomailla. No, ei ihan luonnollisin menetelmin sen ikäiseltä onnistu. Nykyään on ihmisen elinikäkin noussut, joten etköhän ehdi hyvin myös lapsenlapsesi näkemään ja hoitamiseen osallistumaan, jos haluat. Eipä siinä mitään, jos vaan hinku on päällä. Se mongoloidismiriski on kohonnut. Ei muuta haittaa mitään ole.
Vierailija:
Eipä siinä mitään. Eikös nykyään jo yli kuusikymppisetkin synnytä ainakin ulkomailla. No, ei ihan luonnollisin menetelmin sen ikäiseltä onnistu. Nykyään on ihmisen elinikäkin noussut, joten etköhän ehdi hyvin myös lapsenlapsesi näkemään ja hoitamiseen osallistumaan, jos haluat. Eipä siinä mitään, jos vaan hinku on päällä. Se mongoloidismiriski on kohonnut. Ei muuta haittaa mitään ole.
Pystväthän hekin tulemaan raskaaksi. Koskaan ei ole liian nuori tulemaan raskaaksi, jos luonto on päättänyt niin.
paria vuotta vajaa 70v lapsensa ylioppilasjuhlissa, sanokaa te muut mitä tahansa. Mun ukki on nyt 76v ja hänellä on 4 kpl lastenlastenlapsia.
Minäkin haluaisin vielä vauvan, mutta en uskalla sen takia, kun kahdella nuorimmaisella oli veriryhmävasta-aineitten takia ongelmia. Sain nuorimmaisen 42-vuotiaana ja aivan hyvin olisin vielä yhden vauva-ajan jaksanut. Itselläni on eri-ikäisiä lapsia, täysi-ikäinen, murkkuja, pieni koululainen ja 4-vuotias, ja minusta on tosi ihanaa, kun pysyy kärryillä monen ikäisten jutuissa. Kyllä vauvan kanssa aina jaksaa ja niin jaksaa murkkujenkin.
Toivon hartaasti että vielä yksi lapsi saadaan. Sinä ap teet niinkuin itse koet parhaaksi.