Luulen, että korona muuttaa rahankäyttöäni pysyvästi mikä on minulle hyvä mutta yhteiskunnalle huono
Ennen meni vähintäänkin 10-15 euroa joka työpäivä ihan jo lounasravintoloihin, 1-2 viikossa töiden jälkeen kahvilla (kahvin kanssa myös jotain pientä syötävää), drinkeillä sekä viikonloppuina tyypillisesti yksi wolt-tilaus tai noutoruoka ja/tai yksi kunnon ravintolaillinen. Ystävien kanssa elokuvissa, musikaaleissa, stand up- ja musiikkilive-keikoilla, teattereissa 1-4 kertaa kuussa. Samoin kampaajalla lyhentämässä pitkien hiusten latvat 1 krt/kk ja silloin tällöin kasvohoidoissa ja manikyyrissä. Rahaa kulunut myös siihen, että olen mennyt kavereiden kanssa ostosseuraksi ja sitten jotenkin huomaan, että mullakin on tullut ostettua tuotteita joita en oikeastaan tarvitse.
Koko ajan oli sellainen inhottava ja ahdistavakin olo, koska sinänsä ihan hyvästä palkasta ei jää mitään käteen eikä säästöön. Kesälomamatkat olen aina tehnyt luottokortilla, jota sitten olen lyhentänyt kuukausitolkulla ja visa-laskun lyhentämisestä on ollut myös aika kova stressi. Nyt koronan aikaan olen tajunnut pari asiaa:
1) En oikeasti ole itse aidosti nauttinut noista ulkona syömisistä, noutoruoasta, shoppailuista, kulttuurista yms. Olen mennyt vain, koska en osaa sanoa ei kun työkaverit pyytää lounaalle tai kaverit kysyy seuraa leffaan tai teatteriin tms. Ruoaksi mulle maistuu vähintäänkin yhtä hyvin esim. kotitekoiset kasvissosekeitot ja kaura/ruisleipä juustolla. Teatterit ja leffat, keikoista puhumattakaan ovat olleet enemmän pakkopullaa kuin sellaista mihin olen itse halunnut.
2) couperosa ihoni voi itseasiassa paljon paremmin nyt kun sitä ei rääkätä kosmetologin hoidoilla. Samoin hiuksissa ei tapahdu mitään katastrofia vaikka en leikkauta latvoja kuukauden välein. Turhia ostoksia ja niistä tulevaa morkkista en myöskään kaipaa.
3) kavereiden kanssa on itseasiassa kivempi nähdä lenkkipolulla tai yhteisissä videopuheluissa kuin erilaisissa kalliissa aktiviteeteissa, joissa ei oikeastaan pysty kunnolla vaihtamaan kuulumisia.
4) rahaa jää ihan eri tavoin säästöön mitä aiemmin ja se tuntuu varsin mukavalta. Samalla tietenkin harmittaa, että vuosien ajan olen pistänyt rahaa menemään asioihin, joita ilmankin pärjään.
Eli lopputulos mulle hyvä, sillä nyt on ihan erilainen motivaatio rahan säästämiseen kun olen todella oivaltanut, miten järjetöntä rahankäyttöni on aiemmin ollut. Kolikon kääntöpuoli toisaalta on, että minunkaltainen ihminen on juuri sellainen, jollaisia tarvittaisiin yhteiskunnan kannalta pitämässä työpaikkoja pystyssä.
Kommentit (51)
Itselläni ainut ero entiseen on työpaikkalounaan vauhtuminen itse tehtyyn tai einesruokaan koska siirryin etätyöhön. Siinäkin säästyy kyllä rahaa, mutta välillä olisi kiva syödä kollegoiden kanssa työpaikkaruokalassa toisten tekemää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla ap on ollut varaa tuohon elämäntyyliin? Itselläni ei tosiaankaan olisi varaa käydä keikoilla ja syömässä/ drinksuilla siis monta kertaa viikossa, ehkä kaksi kertaa kuukaudessa ja sekin näkyisi budjetissa. Mutta minä kyllä säästän sitä puskuria n. 300e kuukaudessa, ehkä sillä tekisikin enemmän kaikenlaista.
Itse en ole säästänyt koronan aikana yhtään enempää vaan laittanut nettishoppailuun kaiken ylimääräisen. Lapsia on 3kpl ja heille kaikki kesällä tarvittavat jutut+itselle.Kyllä meillä työssäkäyvillä on varaa käydä keikoilla yms. Itselläni on kaksi lasta ja kaikkien menojen jälkeen jää noin 3000 euroa kuussa "tuhlattavaksi" ja olen ihan normaalituloinen palkansaaja kuten miehenikin. Nyt tuo sitten jää säästöön toistaiseksi.
Nyt taisi omat ja miehen rahat mennä sekaisin? Vai onko kuukausipalkkasi 10 000 e, mikä taas ei viittaa tavalliseen työssäkäyvään ihmiseen.
Heh, kuten sanoin että ihan tavallinen palkansaaja olen, eikä tosiaan aivan noin iso palkka ole. Noin 5000 euroa jää verojen jälkeen käteen, josta sitten lainoihin yms. tonni ja perheen ruokiin tonni. Mieheni maksaa toki vielä omat osuutensa hieman paremmasta palkastaan.
Kyllä tuosta 3000 euroa siis jää ja sillä voisi kyllä käydä teatterissa jos haluaisi.
Miten noin hyvin tienaavilla voi olla noin vähän lainaa? Jokaisella tuntemallani pariskunnalla jotka tienaavat yhteensä yli 10 000 euroa (korkeintaan 13 000) on lainaa yli puoli miljoonaa. Lainaa kannattaa Suomessa pitää.
Itse tienaavan 2600 e kk
Lainaa on jäljellä vain noin 250 tuhatta ja lainanlyhennys on tosiaan tuo 2000 euroa kuussa, jonka maksamme puoliksi mieheni kanssa. Auto on ostettu käteisellä, joten siitä ei ole lainaa.
Palkka on tosiaan hieman yli 9000, eli ei mitään yli kymppitonnin hirmupalkkoja vaan suht normaali palkka Helsingissä.
Ottakaa huomiion että Helsingissä kulut lvat isompia ja ruokakauppaankin menee enemmän, joten kyllä tuo kaksi tonnia helposti menee perheellisellä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla ap on ollut varaa tuohon elämäntyyliin? Itselläni ei tosiaankaan olisi varaa käydä keikoilla ja syömässä/ drinksuilla siis monta kertaa viikossa, ehkä kaksi kertaa kuukaudessa ja sekin näkyisi budjetissa. Mutta minä kyllä säästän sitä puskuria n. 300e kuukaudessa, ehkä sillä tekisikin enemmän kaikenlaista.
Itse en ole säästänyt koronan aikana yhtään enempää vaan laittanut nettishoppailuun kaiken ylimääräisen. Lapsia on 3kpl ja heille kaikki kesällä tarvittavat jutut+itselle.Kyllä meillä työssäkäyvillä on varaa käydä keikoilla yms. Itselläni on kaksi lasta ja kaikkien menojen jälkeen jää noin 3000 euroa kuussa "tuhlattavaksi" ja olen ihan normaalituloinen palkansaaja kuten miehenikin. Nyt tuo sitten jää säästöön toistaiseksi.
Nyt taisi omat ja miehen rahat mennä sekaisin? Vai onko kuukausipalkkasi 10 000 e, mikä taas ei viittaa tavalliseen työssäkäyvään ihmiseen.
Heh, kuten sanoin että ihan tavallinen palkansaaja olen, eikä tosiaan aivan noin iso palkka ole. Noin 5000 euroa jää verojen jälkeen käteen, josta sitten lainoihin yms. tonni ja perheen ruokiin tonni. Mieheni maksaa toki vielä omat osuutensa hieman paremmasta palkastaan.
Kyllä tuosta 3000 euroa siis jää ja sillä voisi kyllä käydä teatterissa jos haluaisi.
Miten noin hyvin tienaavilla voi olla noin vähän lainaa? Jokaisella tuntemallani pariskunnalla jotka tienaavat yhteensä yli 10 000 euroa (korkeintaan 13 000) on lainaa yli puoli miljoonaa. Lainaa kannattaa Suomessa pitää.
Itse tienaavan 2600 e kkLainaa on jäljellä vain noin 250 tuhatta ja lainanlyhennys on tosiaan tuo 2000 euroa kuussa, jonka maksamme puoliksi mieheni kanssa. Auto on ostettu käteisellä, joten siitä ei ole lainaa.
Palkka on tosiaan hieman yli 9000, eli ei mitään yli kymppitonnin hirmupalkkoja vaan suht normaali palkka Helsingissä.
Ottakaa huomiion että Helsingissä kulut lvat isompia ja ruokakauppaankin menee enemmän, joten kyllä tuo kaksi tonnia helposti menee perheellisellä kuussa.
Eli 9k on normaali palkka, mutta 10k onkin jo hirmupalkka?
Hahahaha sä olet kyllä tampio :DD
Vierailija kirjoitti:
5000e nettotulot tarkoittavat noin 9000+ euron bruttoa. Eli nimenomaan luokkaa kymppitonnin tulot. Huono trolli - kuka tahansa noin paljon tienaava tietää olevansa tulojensa puolesta noin 5% parhaiten tienaavien joukossa, eikä kuvittele olevansa tavallinen keskituloinen.
Ohis mä pidän itseäni keskituloisena, perheen nettotulot 5400 plus kahden lapsen lapsilisät.
Okt-velka on miltei maksettu, sitä oli 175 000. Saman verran oli omaa rahaa, kun rakennettiin.
Asumme etelä-Suomessa ja täällä on max 10% taloista n.350 000 - 500 000. Eli asuntovelan määrä ei muodostu useimmilla korkeaksi.
Meilä menee asuntolainaan 1000e per kk.
Nyt koronan myötä rahaa säästyy 1000 per kk sis. työmatkakulut, työlounaat, eväät, miehen parturi, bensa, diesel.
Olen huomannut sman kun AP, mutta sillä erolla, että tiettyjä juttuja kaipaan.
Sanoisin että on konkretisoituneet ne jutut mihin jatkossa edelleen panostan, karsin pois ns. turhat jutut.
Turhaa on ns. kaupoissa pyöriminen ajan kuluksi, mukaan tarttuu aina jotain ns. turhaa. Vaatteita toki tarvitaan, mutta huomaan miten paljon ns. turhaa on tullut ostettua "sitku"-vaatetta jotka jääneet käytttämättä, osa H&M mutta osa varsin kallliitakin, ihan "kuin olisi polttanut" tuon rahan.
Matkoja kaipaan, samoin teatteria, ja museoita/näyttelyitä.
Urheilun "turhuuden" sen sijaan olen huomannut, en itse paljoa ole seurannut, mutta lähipiiristä tajunnut kuinka koukuttavaa monella on ollut esim. Formuloiden seuraaminen (pitää ehtiä kotiin ennen kisoja jne.) ja nyt kuitenkin ihan fine ettei niitä tule. Jos ajatellaan miten älytöntä on raahata esim. autoja tai hiihtäjiä ymv. pitkin maailmaa eri kisoihin, se on järjetöntä. Jonkun ns. maan sisäiset sarjat vielä ymmärtää (jollain tavalla) mutta paljonko saastuttaa esim. F1 kisat kun kuskataan koko sirkus Dubaista Kanadaan ja Italiaan ja Japaniin jne. vs. joku "Pihtiputaan palloveikot" kohtaa (bussilla ajellen) "Joroisten pallon" jalkapallossa tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5000e nettotulot tarkoittavat noin 9000+ euron bruttoa. Eli nimenomaan luokkaa kymppitonnin tulot. Huono trolli - kuka tahansa noin paljon tienaava tietää olevansa tulojensa puolesta noin 5% parhaiten tienaavien joukossa, eikä kuvittele olevansa tavallinen keskituloinen.
Ohis mä pidän itseäni keskituloisena, perheen nettotulot 5400 plus kahden lapsen lapsilisät.
Okt-velka on miltei maksettu, sitä oli 175 000. Saman verran oli omaa rahaa, kun rakennettiin.
Asumme etelä-Suomessa ja täällä on max 10% taloista n.350 000 - 500 000. Eli asuntovelan määrä ei muodostu useimmilla korkeaksi.
Meilä menee asuntolainaan 1000e per kk.
Nyt koronan myötä rahaa säästyy 1000 per kk sis. työmatkakulut, työlounaat, eväät, miehen parturi, bensa, diesel.
Oletan että teillä tuo netto tulee KAHDELTA, koska puhut perheen tuloista. Ei yhdeltä, niinkuin tuolla trollilla joka väittää 9000 euron YHDEN henkilön bruttopalkkaa ihan tavalliseksi.
9000e kuukausibrutto:
"98,2 % tienaa vähemmän kuin sinä.
Sinua vähemmän tienaavia veronmaksajia on 4 551 354.
1,8 % tienaa enemmän kuin sinä.
Suomessa 18 942 veronmaksajaa tienaa kanssasi suunnilleen saman verran."
https://kampanjat.is.fi/testit/tulolaskuri-2018-syksy/index.1540884793…
Olin näköjään itsekin väärässä kun arvelin tuota ylimmän 5%n tuloksi, mutta onkin parhaassa kahdessa prosentissa.
Erityisen hyvä on, että ihmiset eivät ostaa hikipajoissa tuotettuja halparättejä. Nyt paljastuu, miten vähän kulutus perustuu kestäville arvoille. Päätin juuri siirtyä tilaamaan huonekaluni ja keittiöni suomalaisilta pohjanmaalaisilta ja satakuntalaisilta puusepiltä ei-kestävän ikea-roskan sijaan.
Joo kannattaa käyttää rahansa suomalaista tukien. Ei niitä kiinakrääsäjuttuja kannata ostaa. Suomalaisen täytyy tukea suomalaista. Veikkaisin että kiina pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo kannattaa käyttää rahansa suomalaista tukien. Ei niitä kiinakrääsäjuttuja kannata ostaa. Suomalaisen täytyy tukea suomalaista. Veikkaisin että kiina pärjää kyllä.
Kyllä se näin on eikä vain kiinakrääsän kanssaa. Itse ajattelin ostaa Sarpanevan kellon Rolexin sijaan tukeakseni kotimaisuutta.
Itselleni tuollaiset tämän ketjun kulutustottumukset ovat kuin jostain elokuvasta tms. Oma nettopalkka on ~1200e, millä elätän myös työtöntä puolisoa. Itselleni noutokahvit ja eines/ravintolaruoka ovat harvinaista luksusta, kosmetologilla tai kampaajalla en ole käynyt kertaakaan elämässäni!
Mä en pääse koskaan osaksi kulutusyhteiskuntaa, mutta onneksi osaan arvostaa kaikkea, mihin nyt työssä ollessa on varaa. On tullut pitkä työttömyys ja nälkäkin aikoinaan tutuksi.
Ihanaa ap <3 Kuulostaa siltä, että olet oppinut kuuntelemaan itseäsi. Mä olen myös ymmärtänyt, että ei, en nauti shoppailusta ja siinä ja siinä niiden kahviloiden ja ravintoloidenkin kanssa. Ihan nyt vuoden sisään on tullut myös ymmärrys, että itseasiassa en halua matkustaa oikein minnekään. Asun Tampereella, mulla on täällä kaikki. Mitä ei ole, tarvitseeko oikeasti?