Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulen, että korona muuttaa rahankäyttöäni pysyvästi mikä on minulle hyvä mutta yhteiskunnalle huono

Vierailija
16.05.2020 |

Ennen meni vähintäänkin 10-15 euroa joka työpäivä ihan jo lounasravintoloihin, 1-2 viikossa töiden jälkeen kahvilla (kahvin kanssa myös jotain pientä syötävää), drinkeillä sekä viikonloppuina tyypillisesti yksi wolt-tilaus tai noutoruoka ja/tai yksi kunnon ravintolaillinen. Ystävien kanssa elokuvissa, musikaaleissa, stand up- ja musiikkilive-keikoilla, teattereissa 1-4 kertaa kuussa. Samoin kampaajalla lyhentämässä pitkien hiusten latvat 1 krt/kk ja silloin tällöin kasvohoidoissa ja manikyyrissä. Rahaa kulunut myös siihen, että olen mennyt kavereiden kanssa ostosseuraksi ja sitten jotenkin huomaan, että mullakin on tullut ostettua tuotteita joita en oikeastaan tarvitse.

Koko ajan oli sellainen inhottava ja ahdistavakin olo, koska sinänsä ihan hyvästä palkasta ei jää mitään käteen eikä säästöön. Kesälomamatkat olen aina tehnyt luottokortilla, jota sitten olen lyhentänyt kuukausitolkulla ja visa-laskun lyhentämisestä on ollut myös aika kova stressi. Nyt koronan aikaan olen tajunnut pari asiaa:

1) En oikeasti ole itse aidosti nauttinut noista ulkona syömisistä, noutoruoasta, shoppailuista, kulttuurista yms. Olen mennyt vain, koska en osaa sanoa ei kun työkaverit pyytää lounaalle tai kaverit kysyy seuraa leffaan tai teatteriin tms. Ruoaksi mulle maistuu vähintäänkin yhtä hyvin esim. kotitekoiset kasvissosekeitot ja kaura/ruisleipä juustolla. Teatterit ja leffat, keikoista puhumattakaan ovat olleet enemmän pakkopullaa kuin sellaista mihin olen itse halunnut.

2) couperosa ihoni voi itseasiassa paljon paremmin nyt kun sitä ei rääkätä kosmetologin hoidoilla. Samoin hiuksissa ei tapahdu mitään katastrofia vaikka en leikkauta latvoja kuukauden välein. Turhia ostoksia ja niistä tulevaa morkkista en myöskään kaipaa.

3) kavereiden kanssa on itseasiassa kivempi nähdä lenkkipolulla tai yhteisissä videopuheluissa kuin erilaisissa kalliissa aktiviteeteissa, joissa ei oikeastaan pysty kunnolla vaihtamaan kuulumisia.

4) rahaa jää ihan eri tavoin säästöön mitä aiemmin ja se tuntuu varsin mukavalta. Samalla tietenkin harmittaa, että vuosien ajan olen pistänyt rahaa menemään asioihin, joita ilmankin pärjään.

Eli lopputulos mulle hyvä, sillä nyt on ihan erilainen motivaatio rahan säästämiseen kun olen todella oivaltanut, miten järjetöntä rahankäyttöni on aiemmin ollut. Kolikon kääntöpuoli toisaalta on, että minunkaltainen ihminen on juuri sellainen, jollaisia tarvittaisiin yhteiskunnan kannalta pitämässä työpaikkoja pystyssä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä homma ap, että olet huomannut ettei se kulutus ole välttämätöntä eikä tarpeellistakaan.

Sama homma täällä, tosin omat menoni ja kulutukseni on ollut vähäisempää ja nyt lähinnä ruokakassin hakeminen kaupasta.Metsälenkit on parasta ajankulua.jatkan samalla sabluunalla tästä eteenpäin.

Vierailija
2/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa sinun kaltaisesi ihminen ei pidä yhteiskuntaa pystyssä mutta kuulut siihen ryhmään joka on helppo manipuloida uskomaan että näin on asia. Yhteiskuntaa ja työpaikkoja luodaan ihan muilla toiminnoilla kuin kahvilakäynneillä tai vaateostoksilla. Suomi on siinä epäonnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa sinun kaltaisesi ihminen ei pidä yhteiskuntaa pystyssä mutta kuulut siihen ryhmään joka on helppo manipuloida uskomaan että näin on asia. Yhteiskuntaa ja työpaikkoja luodaan ihan muilla toiminnoilla kuin kahvilakäynneillä tai vaateostoksilla. Suomi on siinä epäonnistunut.

Kerropas tarkemmin.

Vierailija
4/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulle ap tuli edes mieleen, että pitkää tukkaa pitäisi trimmata joka ikinen kuukausi? Tyypillisenpaa lienee tasata pitkien hiusten latvat pari kertaa vuodessa.

Vierailija
5/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kuluttaminen on turhaa kuluttamista. Jos tälläinen pinnallinen kulutusyhteiskunta tuhoutuu niin ehkä tilalle rakentuu jotain parempaa.

Vierailija
6/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matalapalkkainen köyhä, joka iloitsee tästä korona-ajasta! Vihdoin sulaudun ihan täysin joukkoon, enkä tunne itseäni nykyään yhtään köyhäksi. Kaikki muutkin harrastavat nyt ulkoilua, vaellusta, leipomista, ruoanlaittoa ja lukemista. Ei jää lapsetkaan enää mistään paitsi, kun ei ole mitään, mihin verrata.

Vierailija
7/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että pystyn samaan kulutuskäyttäytymiseen tämän pandemian jälkeenkin kuin mitä se on nyt. Rahaa jää paljon enemmän kuin aiemmin. En kaikkea säästä, mutta pystyn tekemään isojakin hankintoja ilman visan käyttöä.

Vaikea sanoa mihin rahaa on mennyt enemmän aiemmin. Ei juuri harrasteta mitään mikä maksaa tai käydä kulttuuri riennoissa. Ulkona syöminen on varmaankin se meidän rahareikä. Ja matkustaminen.

Vierailija
8/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tunnelmat.

Olen ostanut halpisvaatteita ja erilaista krääsää ihan turhaan.

Ruokaan olen myös kuluttanut älyttömästi, ostanut eineksiä. Nyt olen palannut tekemään ruuat itse perusraaka-aineista. Olen myös todennut, että en tarvitse yhtään uutta vaatetta ainakaan vuoteen.

Yksi mitä kyllä kaipaan ja aion palata ostamaan, ovat kaupan valmissalaatit. Nyt ei ole tullut syötyä salaatteja, kun olen käynyt kaupassa vain pari kertaa kuukaudessa.

Voisin lähteä myös matkalle esim Kreikkaan sitten kun ne suostuvat taas ottamaan vastaan suomalaisia.

En ole käynyt kampaajalla nyt puoleen vuoteen ja se taitaa sopia minulle, tukkani on vihdoinkin kasvanut pitkäksi!

Vierailija
9/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropas tarkemmin.

En kerro vaan luen mielenkiinnolla kaikki aivopierut mitä viisaat vauvapalstalaiset täällä neuvovat muita:) Ei tarvitse ihmetellä miksi Suomi on ihan persaukinen.

Vierailija
10/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Koronan ja lomautusuhan vuoksi kukkaronnyörit ovat niin tiukassa, että saan nyt 50% palkastani säästöön. Kampaamokäyntien sijaan värjään hiukset itse, maksulliset harrastukset vaihtui lenkkipolkuun, bensakulut ja lounasravintolat jäi pois etätyön vuoksi, teen itse halpoja ruokia. Wolt ei meille edes kuljeta ja hyvä niin.

Sitten kun tilanne joskus paranee ja oma työtilanne tasaantuu, palaan kyllä aiempaan kulutukseeni. Ainoa, jonka lopetan täysin on vaatteiden shoppailu. Olen huomannut, että niitä on jo aivan liikaa. Kodin- ja sisustustarvikkeita aion kuitenkin ostella jatkossa enemmän, niitä en ole hankkinut vuosikausiin ja sen kyllä huomaa. Onpahan ainakin kertynyt muutamassa kuukaudessa mukava puskuri, jonka turvin on turvallisempi mieli kuluttaa.

Vierailija
11/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropas tarkemmin.

En kerro vaan luen mielenkiinnolla kaikki aivopierut mitä viisaat vauvapalstalaiset täällä neuvovat muita:) Ei tarvitse ihmetellä miksi Suomi on ihan persaukinen.

Kerro se ek:n "asiantuntijoille" myös. Hehän ovat koko ajan patistamassa kuluttamaan. Asia ei ole noin yksinkertaista kuin aloittaja kuvailee, mutta tavallisen kuluttajan osuus työllistymiseen ei ole mitätönkään.

Vierailija
12/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai, talouden kannalta on parasta, että se ei ole pelkästään kotimaisen kulutuksen varassa. Rahaa pitäisi tulla ulkomailta viennistä, ja siinä on tosiaan Suomessa menty pieleen. Suomen vienti on ollut aina muutaman ison pörssiyhtiön varassa, Saksassa pk-yrityksillä on jättien lisäksi hyvin merkittävä osuus. Tällä hetkellä ollaan kehitysmaan tasolla; meiltä viedään alkuaineita ja sellua; muut jalostavat ne rahanarvoisiksi tuotteiksi ja meille jää kaivokset ja hakatut metsät.

Mutta ei millekään taloudelle tee hyvää kotimaisen kulutuksen lakkaaminen, mistä meille syntyy muuten palveluita? Suomen talous oli ennen koronaa jo täysin kotimaisen kulutuksen kannattelema, ja jos se katoaa,meille ei jää enää mitään.

Vierailija
13/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tässä tuli juuri todistettua että Suomessa on hyvät ja liiankin suuret palkat. Tämän kriisin maksaminen voidaan siis aloittaa suuri ja keskituloisten palkkojen alennuksella.

Vierailija
14/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että tarkoitat vientiteollisuutta ulkomaille ja vientiteollisuudessa puhutaan ihan eri mittakaavan liikevaihdosta kotimaiseen ravintola- ja palvelusektoriin nähden. Ja on totta, että ulkomaan viennissä ja oman teollisuuden kehittämisessä Suomi on monin tavoin epäonnistunut. Mutta palveluiden kannalta olisi siltikin yhteiskunnan kannalta hyödyllistä, että ihmiset söisivät ulkona ja käyttäisivät palveluita kuten kampaajat, kosmetologit ja noutoruoka. Jos merkittävä osa suomalaisista, jotka aiemmin käyttivät rahaa ulkona syömiseen ja palveluihin, päättävät koronan jälkeen lopettaa rahan "tuhlaamisen" noihin asioihin niin kyllä sillä on varmasti yhteiskunnallisia seurauksia.

Mutta silti en aio palata entiseen. Nautin siitä, että kerrankin minulle alkaa tulla puskurirahastoa ja säästöjä. Seuraavan ulkomaanmatkan Visa-laskun voin luultavasti maksaa kerralla pois. On ihana huomata, että en tarvitse uusia vaatteita enkä aiemmin välttämättömiksi luulemiani palveluita. Kiva kuulla, että en ole myöskään ainoa kuka on tehnyt samanlaisia oivalluksia koronan aikana.

Ap

Vierailija
15/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tässä tuli juuri todistettua että Suomessa on hyvät ja liiankin suuret palkat. Tämän kriisin maksaminen voidaan siis aloittaa suuri ja keskituloisten palkkojen alennuksella.

Eli haluat siis pienentää huomattavasti valtion saamia verotuloja? Miksi en näe tässä suunnitelmassa mitään järkeä...

Vierailija
16/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ne rahat jää firmojen kassaan ja siirtyvät veroparatiiseihin. Mitäs oy suomi ab siitä hyötyy?

Vierailija
17/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulle ap tuli edes mieleen, että pitkää tukkaa pitäisi trimmata joka ikinen kuukausi? Tyypillisenpaa lienee tasata pitkien hiusten latvat pari kertaa vuodessa.

No tätä ihmettelen itsekin! Olen vuosia käynyt samassa kampaamossa ja vaikka siellä minulla ei ole ketään vakikampaajaa niin kaikki kampaajat ovat vuoron perään vakuutteleet, että hyvä käydä säännöllisesti 4-6 viikon välein siistimässä latvat. Ja minä hölmö olen tunnollisesti käynyt. Samoin ostanut kampaajalta heidän suositusten mukaiset monen kympin shampoot, hoitoaineet ja tehohoidot kun kampaajat vakuuttaneet, että pitkiin hiuksiin pitää olla laadukkaat ja ammattimaiset tuotteet. Nyt olen puolentoista kuukauden ajan käyttänyt ihan tavallista marketin herkän päänahan hajusteetonta shampoota (3 euroa purkki) ja pitkille hiuksille tarkoitettua marketin hoitoainetta (4€), hiusmaskia (5€) ja latvoihin jätettävää hoitoainetta (4€). Ja vähintään yhtä hyvät hiukset kuin aiemmin. On kieltämättä typerä ja vähän huijattukin olo.

Ap

Vierailija
18/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätä ihmettelen itsekin! Olen vuosia käynyt samassa kampaamossa ja vaikka siellä minulla ei ole ketään vakikampaajaa niin kaikki kampaajat ovat vuoron perään vakuutteleet, että hyvä käydä säännöllisesti 4-6 viikon välein siistimässä latvat. Ja minä hölmö olen tunnollisesti käynyt. Samoin ostanut kampaajalta heidän suositusten mukaiset monen kympin shampoot, hoitoaineet ja tehohoidot kun kampaajat vakuuttaneet, että pitkiin hiuksiin pitää olla laadukkaat ja ammattimaiset tuotteet. Nyt olen puolentoista kuukauden ajan käyttänyt ihan tavallista marketin herkän päänahan hajusteetonta shampoota (3 euroa purkki) ja pitkille hiuksille tarkoitettua marketin hoitoainetta (4€), hiusmaskia (5€) ja latvoihin jätettävää hoitoainetta (4€). Ja vähintään yhtä hyvät hiukset kuin aiemmin. On kieltämättä typerä ja vähän huijattukin olo.

Ap

Jatkossa opit että ei kannata kuunnella vain sitä tahoa, joka itse hyötyy neuvoistaan 😆. Tottakai he neuvovat niin, että taloudellinen hyöty heille maksimoituu - ei siinä sun parasta ajatella.

Vierailija
19/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten muistaa, että kun muutkin ihmiset vähentävät kulutusta, kohta ei ole enää työpaikkaa. Tämä tuntuu niin monelta unohtuvan. Oletteko sellaisissa suojatyöpaikoissa ettei taloudellinen lama koskettaisi teitä? Säästöön ei jää mitään, kun tulot tippuvat työttömyystuelle, ja kampaamot saakin pysyvästi unohtaa.

Vierailija
20/51 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on säästynyt kohta lähemmäs kymppitonni maaliskuusta lähtien, kun ei tule käytyä juuri missään tai syötyä ravintoloissa. Ennen käytännössä kaikki ateriat oli ravintolassa.

En tosin ajatellut säästää sen enempää kuin aiemminkaan vaan kun tuo kymppitonni on täynnä, ostan niillä jonkun kellon itselleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi