Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuri omavaraisuusketju-OFFICIAL

Vierailija
16.05.2020 |

Haastan jokaisen suomalaisen miettimään Koronan jälkeistä elämää. Kuinka lisäät omavaraisuutta Suomessa ja omassa kodissasi? Samalla voi miettiä ja listata ekotekojaan!

Itse aion ostaa suomalaisia tuotteita aina kun mahdollista.

Istutan paljon kasveja pihalleni hiilinieluksi. Myös hyötykasveja ruuaksi.

Lopetan matkustelun ja liikun pyörällä paikasta toiseen.

En hanki lemmikkiä.

Suosin kasvisruokaa, mutta syön suomalaista lihaa silloin tällöin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Olen ollut survivalisti jo neljännesvuosisadan 90-luvun laman jäljiltä. Sen perusta on hyvä palkka, säästäminen ja sijoittaminen. Vaikka saisin huomenna potkut, ei elintasoni enää ikinä laskisi.

Tätäkö tälläkin touhulla loppupelissä hamutaan? Ettei vaan mistään tarvitsisi luopua? Tämä on demonista ja tuhon polku - tosin itse valittu.

Vierailija
22/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse muuttaa mitään, olen tehnyt "aina" tuon kaiken mitä ap luettelee ja paljon muuta. Kiva, jos lopultakin useampikin herää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki pitää olla OFFICIAL?

Koska jos joku matkisi ja tekisi oman omavaraisuusketjun niin on hyvä jos on patentoinut oman ketjunsa. Halvat väärennökset kyllä sitten erotetaan joukosta.

Vierailija
24/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta riisiä, vaan korvaan sen ruuanlaitossa ohralla. Syön myös jatkossa enemmän juureksia.

Vaihdoin suomalaiseen kauramaitoon.

Seuraava vaateostokseni on todennäköisesti ompelijalla teetetyt housut. Hyvän, kotimaisen kankaan löytäminen onkin vaikeaa.

Lapselle Reimaa.

Kahvin juontia pitäisi varmaankin vähentää, samoin norjalaisen lohen syöntiä.

Lapselle Kiinassa tehtyä Reimaa.

Vierailija
25/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta riisiä, vaan korvaan sen ruuanlaitossa ohralla. Syön myös jatkossa enemmän juureksia.

Vaihdoin suomalaiseen kauramaitoon.

Seuraava vaateostokseni on todennäköisesti ompelijalla teetetyt housut. Hyvän, kotimaisen kankaan löytäminen onkin vaikeaa.

Lapselle Reimaa.

Kahvin juontia pitäisi varmaankin vähentää, samoin norjalaisen lohen syöntiä.

Lapselle Kiinassa tehtyä Reimaa.

Suomalaisista tuotteista on vaikea tietää mikä on vain tilattu Kiinasta. Suunnittelu voi olla suomalaista mutta tehtaat ympäri maailmaa.

Vierailija
26/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt aloittaa vastaavaa ketjua, mutta siihen ei tullut ketään, kiva että tämä lähti liikkeelle!

Olen lukenut pari kirjaa ja aloittanut varovasti. Hankin pienen mökkitontin, johon istutin marjapensaita ja omenapuita. Ne puut vaan ovat niin pieniä vielä, että satoa tulee ehkä 10 v päästä...

Rakensin pari lavaksulusviljelmää, mutta on niin kylmä, että esikasvatan vielä kotona sisällä sinne tulevia erilaisia vihanneksia. Onnpieni kasvihuone, johon olen jo vienyt tomaatit ja paprikat. Yhdessä penkissä maassa on jo mansikantaimia. Ostin siemenperunoita ja meinaan istuttaa ne kohta.

Ostin kompostin, mutta kestänee pitkään, ennenkuin siitä tulee multaa. Kotona on bokashi, josta yritän saada luonnonmukaista maanparannusmateriaalia multaan. Tontolla kasvaa tuhottomasti nokkosia, niitä voi käyttää lannoitteena ja tuholaistorjuntaan, tai niin suunnittelin.

Porakaivo on, mutta se toimii sähköllä. Puucee on, sekä sellainen kamina, jossa on keittolevy.

Toistaiseksi hyödyllisin juttu on kyllä ollut kotona kaupunkiasunnossa ikkunalaudalla oleva kaupasta ostettu persilja, jonka istutin kukkjaruukkuun. Siitä olen saanut tuoretta syötävää ihan oikeasti ja se on aika reheväkin.

Hieman olen siis alussa tämän ksnssa, mutta aihe kiinnostaisi kovasti. Lehtijutut ihmisistä, jotka elävät yksinkertaisesti pienissä mökeissä, kuulostavat jotenkin ihanilta.

Vierailija
27/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa, niin en ihan hirveästi kasvattele ruokaa itse. Tällä hetkellä parvekkeella on kuitenkin esim. viinimarjapensas ruukussa.

Tällä hetkellä omavaraisuus näkyy mulla eniten kulutuksessa. Yritän siis pärjätä vähemmillä tavaroilla ja ostoksilla kuin ennen sekä käyttää jo kotona valmiiksi olevia asioita. Näin olisi tarkoitus löytää se oma minimitarve asioiden suhteen ja joskus tulevaisuudessa tehdä asioita enempi alusta alkaen itse.

Vierailija
29/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt aloittaa vastaavaa ketjua, mutta siihen ei tullut ketään, kiva että tämä lähti liikkeelle!

Olen lukenut pari kirjaa ja aloittanut varovasti. Hankin pienen mökkitontin, johon istutin marjapensaita ja omenapuita. Ne puut vaan ovat niin pieniä vielä, että satoa tulee ehkä 10 v päästä...

Rakensin pari lavaksulusviljelmää, mutta on niin kylmä, että esikasvatan vielä kotona sisällä sinne tulevia erilaisia vihanneksia. Onnpieni kasvihuone, johon olen jo vienyt tomaatit ja paprikat. Yhdessä penkissä maassa on jo mansikantaimia. Ostin siemenperunoita ja meinaan istuttaa ne kohta.

Ostin kompostin, mutta kestänee pitkään, ennenkuin siitä tulee multaa. Kotona on bokashi, josta yritän saada luonnonmukaista maanparannusmateriaalia multaan. Tontolla kasvaa tuhottomasti nokkosia, niitä voi käyttää lannoitteena ja tuholaistorjuntaan, tai niin suunnittelin.

Porakaivo on, mutta se toimii sähköllä. Puucee on, sekä sellainen kamina, jossa on keittolevy.

Toistaiseksi hyödyllisin juttu on kyllä ollut kotona kaupunkiasunnossa ikkunalaudalla oleva kaupasta ostettu persilja, jonka istutin kukkjaruukkuun. Siitä olen saanut tuoretta syötävää ihan oikeasti ja se on aika reheväkin.

Hieman olen siis alussa tämän ksnssa, mutta aihe kiinnostaisi kovasti. Lehtijutut ihmisistä, jotka elävät yksinkertaisesti pienissä mökeissä, kuulostavat jotenkin ihanilta.

On näitä yksi todella hyvä ketju joka on aloitettu korona-aikana. Nimeä en muista. Alussa oli joku pöhkö jankkaamassa, mutta muut viestit olivat huippuhyviä!

Vierailija
30/31 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On näitä yksi todella hyvä ketju joka on aloitettu korona-aikana. Nimeä en muista. Alussa oli joku pöhkö jankkaamassa, mutta muut viestit olivat huippuhyviä!

Satuin löytämään

https://www.vauva.fi/keskustelu/3719684/ravinnon-omavarainen-hankinta-k…

Vierailija
31/31 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavaraisuutta voi ajatella myös yhteiskunnan, ei vaan yksilön kannalta. Eli jos on mahdollista, kannattaa suosia kotimaisia tuottajia/tuotteita. Hinta on kalliimpi kuin monella halpatuotantomaan tuotteella, mutta kannattaa myös muistaa, että kotimaista suosimalla tukee työllisyyttä (=vähemmän työttömiä=vähemmän sosiaalitukia tarvitsevia) ja sitä että kun maailmalla tulee kriisejä, oli ne sitten pandemioita, sotia, hurrikaaneja tai mitö vaan, ei olla ihan kaikessa ulkomaisen tuonnin varassa. Tämä ei tietenkään ole kaikille eikä joka asiassa mahdollista, mutta useimmat meistä voivat tähän osallistua ainakin jollain tavalla.

Mitä yksilöön tulee, niin jopa kerrostaloasukas voi tehdä jotain. Tiedän tämän ihan kokemuksesta, koska itsekin asun kerrostalossa :D Ikkunalaudallakin voi kasvatella yrttejä, chiliä, varsiselleriä, minitomaatteja ja mansikoita (olen kokeillut), ja parvekkeella on meilläkin viinimarjapensas, herneitä yms. Pientähän tämä tietysti on, mutta kaikki kotiinpäin ja on myös mukava harrastus ja ainakin minule myös rauhoittavaa toimintaa epävarmoina aikoina. Moni kaupunkilainen voi myös kalastaa, ja tunnen jopa pari metsästäjää (eivät kyllä metsästä kaupungissa, vaan kuuluvat kauempana oleviin seuroihin). Monella on myös puutarhapalstoja, ja luonnosta voi ketätä marjoja, sieniä, teeaineksia jne. Meillä on myös parvekkeella aurinkokennolla toimivat lamput ja myös pieni akku-paneeli-juttu jolla voi ladata puhelimia yms., hommattu retkeilykäyttöön mutta on kyllä kotonakin käytössä. Juu, pientä tämäkin mutta sekin on parempi kuin ei mitään.

Ei-omavaraista, mutta mielestäni samanhenkistä on myös se että tavarat huolletaan ja pysitään kläyttämään loppuun. Sormi ei mene suuhun eikä vaatteet roskiin jos sauma ratkeaa tai vetskari hajoaa, ja ne tiensä päähän tulleetkin on useimmiten saatu hyödynnettyä materiaalina (esim. t-paidasta pipo ja vanulapun korvikkeita, lakanasta osia naamiaisasuun ja siivousrättejä). Ruuantähteet tulee hyödynnettyä,  kulahtanut hylly uudistui salonkikelposeksi maalilla, kuivausteline tuli korjattua ties mistä tulleella metallilangan  pätkällä jne. Kun saa vähennettyä hukkaan menevää osuutta, tarve uuden hankkimiselle vähenee. Hyvässä lykyssä säästää sen verran rahaa, että voi tuke niitä kotimaisia tuottajia ja tukea yhteiskunnan omavaraisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä