Suuri omavaraisuusketju-OFFICIAL
Haastan jokaisen suomalaisen miettimään Koronan jälkeistä elämää. Kuinka lisäät omavaraisuutta Suomessa ja omassa kodissasi? Samalla voi miettiä ja listata ekotekojaan!
Itse aion ostaa suomalaisia tuotteita aina kun mahdollista.
Istutan paljon kasveja pihalleni hiilinieluksi. Myös hyötykasveja ruuaksi.
Lopetan matkustelun ja liikun pyörällä paikasta toiseen.
En hanki lemmikkiä.
Suosin kasvisruokaa, mutta syön suomalaista lihaa silloin tällöin.
Kommentit (31)
Jos lisäisin omavaraisuutta, minun pitäisi hankkia lehmä, kanoja, lampaita ja possu. Pitäisi myös laittaa ohrapelto, kun muu vilja ei täällä tuleennu. Tai eihän sitä tiedä, jos kesät pitenevät ja "lihan ja leivän raja" siirtyy nykyistä pohjoisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos lisäisin omavaraisuutta, minun pitäisi hankkia lehmä, kanoja, lampaita ja possu. Pitäisi myös laittaa ohrapelto, kun muu vilja ei täällä tuleennu. Tai eihän sitä tiedä, jos kesät pitenevät ja "lihan ja leivän raja" siirtyy nykyistä pohjoisemmaksi.
Tee sitten se!
Eikö todellakaan ihmiset ole kiinnostuneita omavaraisuudesta?
Kiitos kun aloitit tämän ketjun. 🤗 Olen myös koronan vuoksi miettinyt näitä asioita, mutta en tiedä mistä voisin aloittaa. Tai no, olen jo ottanut auton pois käytöstä koska en tällä hetkellä sitä tarvitse. Otan sen hetkittäin käyttöön vain jos on todellinen tarve, turhaan en ajele. Mitään turhaa en myöskään enää osta kotiin ja einesten käyttö lopetettiin viimein kokonaan.
Meillä olisi tontilla tilaa kasvattaa jotain, mutta olen peukalo keskellä kämmentä näissä asioissa, mutta vielä sekin toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi tontilla tilaa kasvattaa jotain, mutta olen peukalo keskellä kämmentä näissä asioissa, mutta vielä sekin toteutetaan.
Mitä kaikkea olet tähän asti kasvattanut? Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat, että tietosi olisivat vajaavaiset aloitukseen? Onko sinulla rahaa ottaa testit maasta niin tietäisit sitten paremmin mikä viihtyy tai miten sitä tulisi muuttaa haluamiisi kasveihin? Etkö ole ikinä kasvattanut edes pääsiäisruohoa vai onko sinulla kuitenkin kokemusta vihanneksista tai kukista?
Sanoisin, että pienelläkin parvekkeella pystyy kasvattamaan paljon kun laittaa asiat pystysuuntaan :)
Minulla on kokemusta parvekkeesta, rivitalosta ja omakotitalosta ja kaikissa pystyy kasvattamaan jotain. Jos nyt on joku ikkunaton tulikuuma hikikoppi niin siellä ei varmaan pysty.
En osta riisiä, vaan korvaan sen ruuanlaitossa ohralla. Syön myös jatkossa enemmän juureksia.
Vaihdoin suomalaiseen kauramaitoon.
Seuraava vaateostokseni on todennäköisesti ompelijalla teetetyt housut. Hyvän, kotimaisen kankaan löytäminen onkin vaikeaa.
Lapselle Reimaa.
Kahvin juontia pitäisi varmaankin vähentää, samoin norjalaisen lohen syöntiä.
Wau! Keskustelu lähti käyntiin :)
Etenkin omena ja muita hedelmäpuita kannattaa istuttaa. Nehän ovat sekä Ilmastoteko, että tuottavat satoa. Järjetöntä tuoda omenoita jostain Italiasta asti. Mekin ollaan asuttu omakotitalossa, jossa on piha ja silti ostettu kaupasta italialaisia omenoita. Nyt kyllä järki käteen ja piha täyteen omenapuita!!
Asun kerrostalossa joten olen hommannut siirtolapuutarhapalstan. Olen idättänyt perunoita ja laittanut taimia kasvamaan ulos istuttamista varten Parvekkeella odottaa kuusi kasvilaatikkoa.
Olen vuosikausia opiskellut villiyrttitietoutta ja sitä hyödynnän keruussa tänäkin vuonna. Ostin kuivurin ja ison paksastimen ja ensimmäiset "saaliit" on jo niihin kerätty
Tiedän myös parhaat marja- ja sieniapajat. Esiäidit ovat aina kuiskineet korvaani " hanki talvisatoa".
Miesystäväni on hyvä kalastamasissa jos paha tilanne tulisi niin siitä olisi varmasti suuri hyöty
Ja mikä parasta, rakastan tätä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa joten olen hommannut siirtolapuutarhapalstan. Olen idättänyt perunoita ja laittanut taimia kasvamaan ulos istuttamista varten Parvekkeella odottaa kuusi kasvilaatikkoa.
Olen vuosikausia opiskellut villiyrttitietoutta ja sitä hyödynnän keruussa tänäkin vuonna. Ostin kuivurin ja ison paksastimen ja ensimmäiset "saaliit" on jo niihin kerätty
Tiedän myös parhaat marja- ja sieniapajat. Esiäidit ovat aina kuiskineet korvaani " hanki talvisatoa".
Miesystäväni on hyvä kalastamasissa jos paha tilanne tulisi niin siitä olisi varmasti suuri hyöty
Ja mikä parasta, rakastan tätä kaikkea.
Mahtavaa!
Meillä maito tulee omista lehmistä.Jos haluaisi siitä viel lähteä kehittämään niin voitahan voisi kirnuta ja kerman kerätä talteen,tehdä juustoa jne...
Lihaa on pakkasessa omista lampaista,perunat omasta maasta.
Koska käyn tilan ulkopuolella töissä niin en ole kerinnyt laitella kasvihuonetta ja kasvimaata yleensä.Tänä kesänä lomautusten takia on siihenkin aikaa.Siis kasvihuoneen rakentamiseen jne...Tomaatin,paprikan,lehtikaalin ja parsakaalin taimia on jo hyvällä alulla sisällä.
Se mitä vielä voisi hommata...muutamia kanoja että saisi omia munia,muutaman liharodun pupun,muutamia fasaaneja.Metsällä ruvetta käymään ja kalassa niin aika pitkälle sitä pärjäisi omavaraisesti.
Kyllä luulis ihmisten olevan vähän kiinnostuneempia omavaraisuudesta! Mitä jos seuraava ja sitä seuraava kriisi tulee Suomeen? Tällaiseen on tosissaan syytä varautua jo hyvissä ajoin!!
Olen ollut survivalisti jo neljännesvuosisadan 90-luvun laman jäljiltä. Sen perusta on hyvä palkka, säästäminen ja sijoittaminen. Vaikka saisin huomenna potkut, ei elintasoni enää ikinä laskisi.
Meillä tällainen suunta on ollut vuosia tai oikeastaan vuosikymmeniä. Asutaan maalla, talo lämpiää maalämmöllä, sauna puulla, katolla on aurinkokeräimet. Kaksi vessaa, joista toinen komposti ja sitä käytetään pääasiassa. Vesi tulee omasta kaivosta, poltto- ja tarvepuut omasta metsästä (ei haluta tukea avohakkuita). Molemmat teemme töitä omassa kodissa/pihapiirissä, joten ei tule työmatka-ajoa. Kauppaan muutama kilometri, käydään kaupungilla yleensä pari kertaa viikossa. Vanhaan navettaan tehtiin pieni kanala, kanat syövät ruuantähteet ja olemme kananmunista lähes omavaraisia (munintatauko talvella). Mies metsästää ja kalastaa, muut meillä syövät riistaa, minä en syö lihaa, kalaa kylläkin. Kalasta olemme täysin omavaraisia ja lihaa ostetaan harvoin ja silloinkin luomua. Broileria ei syödä koskaan.
Maitoa käytetään melko vähän. Itsekasvatetut perunat ja osa juureksista riittävät ympäri vuoden. Lisäksi kasvatetaan salaatteja, yrttejä ja kasvihuoneessa monenlaisia vihanneksia. Kasvihuonetta lämmitetään tarvittaessa porinmatilla. Omasta puutarhasta saadaan myös mansikat, viinimarjat, vadelmat ja tyrnit. Ympäröivästä metsästä lisää marjoja ja sieniä. Sienet suolaan ja kuivaan, samoin yrtit ja villivihannekset talveksi. Kesällä syödään paljon villivihanneksia.
Harrastukset ovat kotona tai lähiympäristössä tapahtuvia: käsitöitä, lukemista, askartelua, patikointia, pyöräilyä, uintia, hiihtoa, lumikenkäilyä. Ja tämän osittaisen omavaraistalouden pyörittämiseen menee aikalailla aikaa. Kierrätämme melkein kaiken, vältämme muovia ja uuden ostamista. Ja sen minkä ostamme uutena, ostamme aina mahdollisimman laadukkaana ja mieluiten kotimaisena. Ostamme kirjoja, kotimaista taidetta, astioita, minä ostan käsintehtyjä koruja. Matkailemme lähinnä kotimaassa, harvemmin jossain ulkomailla ja silloinkin lähialueilla, eli esim. Gotlannissa, Lofooteilla, Baltian maissa.
Vierailija kirjoitti:
En osta riisiä, vaan korvaan sen ruuanlaitossa ohralla. Syön myös jatkossa enemmän juureksia.
Vaihdoin suomalaiseen kauramaitoon.
Seuraava vaateostokseni on todennäköisesti ompelijalla teetetyt housut. Hyvän, kotimaisen kankaan löytäminen onkin vaikeaa.
Lapselle Reimaa.
Kahvin juontia pitäisi varmaankin vähentää, samoin norjalaisen lohen syöntiä.
Jos haluat suosia suomalaista, älä Reimaa osta - valmistetaan Aasiassa hikipajoilla. Paljon on Suomessa valmistettujakin, eettisiä ja ekologisia merkkejä ja toki näissäkin kannattaa hyödyntää ompelijoita, paljon ihania vaihtoehtoja löytyy esim. Facen kautta.
Hyviä! Samansuuntaista olen pohdiskellut. Ihan järjetöntä tämä tavaran ja ihmisten roudaaminen ees taas ympäri maailmaa. Suomalaista pitää suosia jatkossa ja itse voisin harkita siirtolapuutarhapaikan hankkimista.