Mitkä suomalaiset sanat eivät kuulu sanavarastoosi? Mitkä tuntuvat vieraalta?
Kommentit (38)
Pateettinen. Koska se tarkoittaa aivan muuta kuin luulisi ja kiitos Leijonakuninkaan siitä oppi jo lapsena sen väärän kuvan. Jos sitä käyttäisi puheessa olisi suuri todennäköisyys, että vastapuolikin ymmärtää väärin.
Taapero. Kammottavin sana suomenkielessä.
Näitä sanoja viljellään mediassa jatkvasti. En tajua niiden perimmäsitä tarkoitusta. Ei kuulu mun sanavarastoon:
- sosioekonominen tausta
- yhteisvastuun noudattaminen
- hybridistrategia
- parlamentarismi
- infrastruktuuri
Kaikenlaiset muotisanat, jotka eivät tarkoita mitään. Hyvänä esimerkkinä vaikka sana "tahtotila".
Olen työskennellyt viestintähommassa ja toimittanut ja oikolukenut paljon tekstiä, ja aina tuntui yhtä hyvältä poistaa tuollaiset tekstistä ja korvata ne selkeämmällä suomen kielellä.
Vihta. Perk*le se on vitsa ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vasta!!!
Vierailija kirjoitti:
Vastapas! Jos siis koivuvastaa tarkoitat, millä saunassa läiskitään pahaa aavistamattomia ulkomaalaisvieraita.
Vasta on pöhkön kuuloinen sana...vihta se on! Ärsyttää myös sanat ulkolainen, lihota, r.ajakki ja s.uvakki. Lisäksi minua ärsyttää yhdyssanavirheet siten, että niiden näkeminen aiheuttaa fyysistä kipua.
P.S. Sensuuri ei päästänyt läpi noita tiettyä kahta sanaa ilman pisteitä välissä.
öh köh öh köh mitä thl.n ja stm.n virka paskat viljelevät. onko heillä oma kieli en ymmärrä
Kirosanat. En kiroile koskaan. Olin naimisissa 15 vuotta emmekä kumpikaan kiroilleet. En ole kuullut nyt jo aikuisen poikani kiroilevan.
Vierailija kirjoitti:
Vihta, vihta, vihtaaaaa!
Vihta on se jolla ennen kuritettiin tuhmia lapsia. Saunassa sen sijaan on vasta.
"Rap-klassikko." Yleltä kuultu ja täydellisempää oksimoronia saa hakea.
Ihmisoikeudet. Perustelu: jotakuta käytetään hyväksi, kun toista hemmotellaan. Kieltäydyn käyttämästä sanaa.
Yksilö. Siitä on tullut sellainen sana joka saa lauseet kuulostamaan idioottien korvissa fiksulta. "Oletpas sinä ovela yksilö" minkä takia pitää sanoa yksilö? Miksei voi vain sanoa "oletpas sinä ovela"? Aivan turha sana
En tiedä, kun ne eivät kuulu sanavarastooni.