Voiko pikkulasten kanssa käydä kaljalla?
Eli esim. olen aurinkoisena päivänä kävelyllä lasteni kanssa, ja menemme ravintolan terassin ohi.
Pysähdymme siihen hetkeksi nauttimaan virvoikkeita, itse otan kaljan tai siiderin, lapsille jotain heille sopivaa.
Istumme juomien juonnin ajan, ja jatkamme sen jälkeen päiväkävelyä.
Onko tämmöinen Suomessa "sallittua", vai onko joku kukkahattu heti tekemässä perättömän lasun?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset tarjoaa viikkorahoistaan.
Ne viikkorahat on juotu jo ennakkoon.
Mun mielestä tässä on oleellista se terassin yleinen tunnelma. Jos tunnelma on rauhallinen eikä erityistä känniörvellystä esiinny, on ihan yhdentekevää, onko vanhemman lasissa olut vai kahvi. Jos taas joutuu muuten väistelemään känniääliöitä, se kahvi ei sitä tilannetta lapselle turvallisemmaksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä on oleellista se terassin yleinen tunnelma. Jos tunnelma on rauhallinen eikä erityistä känniörvellystä esiinny, on ihan yhdentekevää, onko vanhemman lasissa olut vai kahvi. Jos taas joutuu muuten väistelemään känniääliöitä, se kahvi ei sitä tilannetta lapselle turvallisemmaksi tee.
On tuossakin pointtinsa.
Mieluummin menisin lasten kanssa kaljalle siistin ravintolaan / terassille, kuin kahville huoltoasemalle jossa ne samat eltaantuneet ukot istuu kaiket päivät tyhjää toimittaen.
Mitä ihmeen porukkaa tässä ketjussa riehuu? :D
Jos alkoholi ei ole ongelma ja ravintola siisti niin ei tosiaankaan mikään ongelma. Tärkeää tuossa on että lapset tuntee aina olon vanhempien seurassa turvalliseksi.
Ei oikein sovi tänne suomeen tuollainen. Kun se jäisikin siihen yhteen. Etelän reissuilla tuo menee, kun ulkona yhdessä syödään. Tulee mieleen 70luvun isäpuolen tolkuton juominen jossa lapselle paikka näytettiin jos juomista kommentoi. Mutta sen jäätelön sain vaikka kivaa ei ollut.
Mitä te puhutte " kaljan kiskomisesta"? Kyllä sitä ihan lasista juodaan. Juon joskus terassilla oluen, joskus alkoholittomankin, koska ne ovat nykyään myös maukkaita. Ja jos sattuu lapset olemaan mukana, niin ovat. normielämää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te puhutte " kaljan kiskomisesta"? Kyllä sitä ihan lasista juodaan. Juon joskus terassilla oluen, joskus alkoholittomankin, koska ne ovat nykyään myös maukkaita. Ja jos sattuu lapset olemaan mukana, niin ovat. normielämää.
Olet ymmärtänyt väärin. Kaikkea mahdollista alkoholin käyttöä pitää ensinnäkin piilotella lapsilta, toiseksi yhdenkin alkoholiannoksen nauttiminen johtaa 100% varmasti räkäkänneihin ja totaaliseen rappioon, ja on joka tapauksessa merkki erittäin vakavasta alkoholiongelmasta.
T: av-mamma
Vierailija kirjoitti:
Asia riippuu ihan päihteiden kokonaismäärästä. Onko olut ainoa päihde vai nappaatko myös rauhottavan pillerin? Sillä kombolla tulee jo heti humala. Ja jos pysyt vain alkossa, voitko olla varma että jää yhteen tai kahteen annokseen?
Kaikki inkkarit kanootissa?
Suomessa ei, melkein missä tahansa muualla kyllä.
Olen joskus terassilla ottanut yhden ja poika sillä aikaa syönyt jäätelöä.
Miksei voisi?
Täällä oli kaljakuppila ja se vieressä leikkikenttä, joillain vanhemmilla oli tapana örveltää terassilla ja lapset mellastivat leikkikentällä, välillä hakivat rahaa ja viereisestä r-kioskista karkkia, nyt on jo molemmat laitettu kiinni.
Keski-Euroopassa on ihan tavallista ottaa lapset mukaan baariin. Suomessa varmaan tehtäisiin lasu
En ole edes ajatellut että olisi jotenkin tuomittavaa... Ollaan käyty yksillä lasten kanssa kymmeniä kertoja eri terasseilla. Aion jatkaa edelleen, kunhan corona sallii. Lapsille limu tai jäde. Eivät vaikuta traumatisoituneilta :)
Muistoja menneisyydestä kirjoitti:
Kun minä olin pieni 70-luvulla, isä otti minut usein mukaan iltakävelylle. Siinä käytiin paikallisessa yksillä, isä otti oluen ja minä sain limsan, mitä ei muuten kotona ollut. Oli oikein mukavaa, eikä laisinkaan traumatisoivaa.
Ennen oli paremmin.
Olut tai siideri on ravitsevaa myös kasvaville lapsille. 0.33l pikkutuoppi pari kertaa päivässä 1-6v lapselle on ihan ok. Pikku snopirunkkari lapsille myös lasi kaksi viinä on hyväksi.
Ennen vanhaan oli ihan normaalia, että aikuisille ja lapsille oli omat juomat, koska aikuiset ja lapset oli eri ihmisryhmä. Nykyään kansa on ihan ihmisryhmäpsykoosissa tyyliin "tuolla on ja minulla ei joten #elinikäinentrauma+nytrahaaminulleterapiaankoskaenotamitäännormaaliavastuutaitsestäni".
Emme ole kasvattaneet lapsiamme tynnyrissä eikä meillä vanhemmilla ole alkoholista johtuvia traumoja tai fobiaa. Ihan tavallista oli että kävimme kesäisin ainakin kerran viikossa terassilla syömässä tai jäätelöllä kun lapset oli pieniä. Joimme lasit viiniä tai siiderin tai lonkeron. Lapset ovat nyt jo aikuisia 18v. ja 23v ja kukaan meistä ei ole alkoholisti tai millään lailla vaurioitunut. Ei ihme ettei nykyään haluta lapsia kun osa porukasta luulee että vanhempien pitää muuttua täysin raittiiksi, nunnaksi/munkiksi ja pyhimykseksi ja menettää kaikki aikuisen ihmisen oikeudet elää ja olla.
Vierailija kirjoitti:
Eli esim. olen aurinkoisena päivänä kävelyllä lasteni kanssa, ja menemme ravintolan terassin ohi.
Pysähdymme siihen hetkeksi nauttimaan virvoikkeita, itse otan kaljan tai siiderin, lapsille jotain heille sopivaa.
Istumme juomien juonnin ajan, ja jatkamme sen jälkeen päiväkävelyä.Onko tämmöinen Suomessa "sallittua", vai onko joku kukkahattu heti tekemässä perättömän lasun?
Ihan hyvin voi lapsen kanssa kävellessä ottaa oluen. Muiden moraalia vartioivien mielipiteillä ei ole mitään väliä.
Kyllä voi jos on varkausvarmat kaljat ja lapset karkausvarmoissa valjaissa.
Olet syntinen