Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyttävää rekrytointia tekeville

Vierailija
14.05.2020 |

Aikataululliset asiat kiinnostavat. Alatteko silmäillä tai lukeakin hakemuksia sitä mukaa kun niitä saapuu? Vai vasta hakuajan päätyttyä keskitytte niihin, kun kaikki on tulleet?

Toinen mitä olen miettinyt, on se, onko hakemuksen lähettämisen ajankohdalla kuinka paljon merkitystä? Kaikkialla aina neuvotaan, että kannattaa laittaa mahdollisimman pian. Mutta toisaalta jos hakuaikaa on vaikkapa kolme viikkoa, niin ehtiikö ensimmäisenä päivänä saapuneet jo unohtua? Näin hakijan näkökulmasta ajattelisin, että nopea hakemuksen lähettäminen kertoisi motivaatiosta, sillä itse ainakin haluan jotenkin heti laittaa hakemuksen menemään mikäli paikka on tosi mielenkiintoinen. Sitten taas ei niin kiinnostavaa paikkaa jään miettimään pidemmäksi aikaa. Mutta mitä hakemisen ajankohta kertoo rekrytoijalle? Entä jos kahden kärjessä on kaksi tasavahvaa ehdokasta joista toinen on lähettänyt hakemuksen ensimmäisenä päivänä ja toinen viimeisenä päivänä, niin voiko tällainen tilanne ratketa nopean hakijan eduksi juuri sen takia?

Kiitos jos joku rekrytoija viitsii vastailla, ja saa täällä muutkin kysellä. :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää varmaan riippuu rekrytointitavasta ja -menettelystä.

Minä en edes pääse näkemään yhtäkään hakemusta ennen kuin rekryjörjestelmä avataan hakuajan päättymisen jälkeen ja hr toimittaa minulle listan hakijoista tietoineen. Vasta sitten pääsen valikoimaan. En muista, kuuluuko hakemuksen jättöhetki niihin tietoihin, joita saan. Mitään ei pääse unohtumaan, koska systeemi vie hakemukset kirjaamoon heti saapuessaan.

Mutta jossain, missä hakemukset menee suoraan jonkun pikkupomon sähköpostiin, voi tilanne olla ihan toinen.

Vierailija
2/9 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienen myymälän esimies. Minulla ei ole rekrytointiin varattuna erikseen aikaa joten alan lukea hakemuksia sitä mukaa kun niitä saapuu. Joudun lueskelemaan niitä mm lounastaukoni yhteydessä. Jos mukana ei ole cv:n lisäksi hakemuskirjettä, niin menee suoraan hylkyyn. Tärkeintä on kuitenkin hyvin tehty hakemus. Buukkaan pari haastattelua heti kun tulee hyvä vastaan. Kaupanalalla tarve on aina kiireellinen ja uusi työntekijä pitää ehtiä kouluttamaankin ennen kuin edeltäjä lopettaa. Jos en ensimmäisistä haastatteluista löydä haluamaani, niin buukkaan lisää ehdokkaita. Olen palkannut kymmeniä ihmisiä, niin tiedän kyllä tarkaan mitä etsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös hakemukset saa, kun hakuaika loppunut. Mä arvostan, että cv ei ole se perinteinen mustavalkotylsä, vaan tehty kivalle pohjalle ja siinä on hakijan kuva. Myös hakemuksen sisällön pitää olla mielenkiintoinen. No tässä työssä pitääkin olla visuaalista silmää ja taitoa kirjoittaa.

Vierailija
4/9 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kysyn mistä hakija sai tietonnsa työpaikasta, usein sen kyllä huomaa että ei ihmiset kauhean kauaa mieti jos haluavat paikan ellei ole muuttoja tai lasten kouluja tai muuta, ei oikeastaan vaikuta koska se kiinostus tulee luodattua monelta kantilta. Innostun kyllä jos rekrytoitava jotenkin ilmaisee että haki heti kun näki/kuuli, se on se "ensisaapuja" tai ensikiinnostus mikä siinä hakijassa on herännyt ja siitä voi edetä että miksi innostuit ja siten saa selville monesti mitä uutta tai hyvää hakija toisi- jos hän on innostunut heti havaitessaan niin monesti hänellä on joku juttu jota hän heti ajatteli että olisin hyvä tuossa/ yritys hyötyisi mun tuosta taidosta ja sitä luodataan.

Yleensä asenne ratkaisee ja innostuneisuus on hyvä asenne- työ on opittavissa, innostuneisuus vaatii enemmän työtä yksilöltä eikä firman tehtävä ole saada ketään kiinnostumaan.

Ap kerro rekrotoijalle miksi kiinnostuit/ innostuit hommasta ja miten kauan mietit ennen kuin hait ja perustele esim lapset, koulut, opiskelut, erikoisala, mitä vain.

Vierailija
5/9 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakijana minua nyppii se heti hakemuksen laittamisen jälkeen alkava epävarmuus. Jos ilmoituksessa lukee että paikka täytetään heti sopivan henkilön löydyttyä, on jo muutaman päivän jälkeen aika selvää etten pääse haastatteluun ja voin alkaa siirtyä eteenpäin, noin niin kuin henkisesti. Mutta jos mitään ei mainita, niin ei voi ollenkaan tietää onko jo ensimmäisen viikon aikana kutsuttu ihmisiä haastatteluun, ja minä ja monet muut odotamme typerästi toivo korkealla hakuajan loppumista ja mahdollista kutsua haastatteluun tietämättä, että sellaista ei koskaan kuulu koska sopiva on oikeasti jo valittu. Vaikka yleisempää taitaa olla se, että kutsutaan hakuajan loppumisen jälkeen.

Vierailija
6/9 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös hakemukset saa, kun hakuaika loppunut. Mä arvostan, että cv ei ole se perinteinen mustavalkotylsä, vaan tehty kivalle pohjalle ja siinä on hakijan kuva. Myös hakemuksen sisällön pitää olla mielenkiintoinen. No tässä työssä pitääkin olla visuaalista silmää ja taitoa kirjoittaa.

Miksi kuva?

Vierailija
7/9 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tarpeesta. Jos haku on kiireellinen, niin hakemuksia käydään läpi siinä järjestyksessä, kun ne saapuvat. Jos taas ei ole kiireellinen rekrytointi, niin hakemukset silmillään läpi ja todella hyvät käydään heti läpi ja täydennetään sitten haun loputtua muilla hakemuksilla. Nopea reagointi on tärkeää hyvien hakijoiden kohdalla, sillä heillä voi olla useita paikkoja haussa ja tällöin rekrytoijan viivyttely voi kostautua ja hakija työllistyä muualle.

Vierailija
8/9 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdessäni rekryjä luin hakemuksia sitä mukaa, kun niitä tuli. Eli asialla ei ollut mitään merkitystä. Hyvä hakija ja hakemus kyllä seuloutui saapumisajankohdasta riippumatta.

Vierailija
9/9 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pmyös hakemukset saa, kun hakuaika loppunut. Mä arvostan, että cv ei ole se perinteinen mustavalkotylsä, vaan tehty kivalle pohjalle ja siinä on hakijan kuva. Myös hakemuksen sisällön pitää olla mielenkiintoinen. No tässä työssä pitääkin olla visuaalista silmää ja taitoa kirjoittaa.

Miksi kuva?

Kuva yhdistää hakijan ja hakemuksen. Jos päivän aikana haastattelee viisi naishakijaa, niin hakijat menevät ikävä kyllä sekaisin. Kuvan avulla muistaa paremmin, kuka olikaan se hakija, joka oli mukavin. Erityisesti tämä korostuu, jos haastattelijoita on useampia. Minä saatan muistaa, että sillä mukavalla oli punainen paita ja toinen haastattelija on pistänyt merkille kampauksen mallin mutta ei muista yhtään mitä tällä oli päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan