Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toisten ahkeruus ärsyttää?

Vierailija
14.05.2020 |

Miksi toisten ahkeruus ärsyttää? En tarkoita sellaista ahkeruudella kehumista "kävin aamukuudelta 20 km lenkillä, tein 10 tunnin työpäivän, valmistin perheelle luomuruokaa ja kirjotin illalla väikkäriä", vaan ahkeruutta ylipäätään ilman, että sitä erityisesti korostaisi ääneen.

Miksi ahkeruuteen suhtaudutaan nihkeästi esim. työpaikalla tai muissa yhteisöissä? Ahkeruuden luulisi olevan hyvä asia, mutta ahkeruudesta kiitosta saa vain esimiehiltä, jos saa. Työkaverit eivät koskaan kiitä, vaikka töitä tekisi niska limassa toisten eteen ja heidän työtään helpottaakseen. Toisia ärsyttää ahkerat sukulaiset, ystävät tai naapurit. Ihmisen puuhakas ja toimelias luonne suorastaan ärsyttää. Miksi ahkeruus on pahasta ja mikä siinä ottaa päähän?

Ap

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera muistuttaa jo läsnäolollaan kaikesta siitä, mitä en itse ole tai saa aikaiseksi.

Eikä toisen ahkeruus häiritse kuin vain niissä asioissa, jotka koen itse merkityksellisiksi. Esimerkiksi minua nyppii superahkera ja innostunut kollega, mutta kroppaansa tavoitteellisesti treenaavan instajulkkiksen bodausinto ei ärsytä, kun en sellaista elämäntyyliä kaipaa.

Vierailija
22/28 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera muistuttaa jo läsnäolollaan kaikesta siitä, mitä en itse ole tai saa aikaiseksi.

Eikä toisen ahkeruus häiritse kuin vain niissä asioissa, jotka koen itse merkityksellisiksi. Esimerkiksi minua nyppii superahkera ja innostunut kollega, mutta kroppaansa tavoitteellisesti treenaavan instajulkkiksen bodausinto ei ärsytä, kun en sellaista elämäntyyliä kaipaa.

Tämä.

Jos toisen ahkeruus jossain asiassa ärsyttää, se vain kertoo siitä, mitä itse pidät elämässä tärkeänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää vain jos sitä ahkeruutta korostetaan ja aletaan vaatia muiltakin.

Töissä ärsyttää jos yliahkera ei tee töitä tasaisen tehokkaasti vaan paahtaa menemään pitämättä edes kohtuullisia taukoja. Pomot tietysti katsoo, että tälläkin teholla työt hoituu, joten kaikkien muidenkin pitää nyt yltää samaan. Kun sillä tasaisen tehokkaalla ja sopivasti tauotetulla työllä kaikki jaksaisivat palamatta äkkiä loppuun ja vit ttuuntumatta.

Vierailija
24/28 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa nousee esille, ettei töissä saa olla liian ahkera. Pitääkö sitä ahkeruutta sitten himmata jotenkin, jotta työkaverit olisi tyytyväisempiä?

Vierailija
25/28 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa nousee esille, ettei töissä saa olla liian ahkera. Pitääkö sitä ahkeruutta sitten himmata jotenkin, jotta työkaverit olisi tyytyväisempiä?

Pitää. Näin olet enemmän samalla viivalla muiden kanssa, että heitä parempi. Suomessa suurin synti monissa piireissä on se, että erotut joukosta.

Vierailija
26/28 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tällainen töissäni ahkera, innostuva ihminen. Hoidan vielä monet asiat hyvissä ajoin, siinä missä suurin osa hoitaa viime tipassa. Minua ei haittaa, että olemme erilaisia, kunhan työt tulee tehdyksi. Työkaverini ovat mukavia ihmisiä, jotka tekevät työnsä hyvin. Ei minulla ole mitään valittamista siitä, miten he hoitavat työnsä.

Siksi minua ihmetyttää, miksi innostustani, halua kehittää uutta ja ajoissa töiden tekemistäni hämmästellään. Minulle työni on aina ollut intohimo ja iso osa elämääni. Joku toinen saa kiksit harrastuksestaan tms, minä saan työstäni. Sitten taas on asioita, joihin en itse jaksa satsata tai jotka teen puoliteholla. Töissä tämä piirre ei juuri näy, vaan vapaa-ajallani.

Vierailija
27/28 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ja ahkera on huono yhdistelmä. Ahkera touhuaa ja touhuaa touhuamisen ilosta ja asiat menevät päin hel*ettiä ja muut joutuvat korjailemaan tähän ahkeran touhottajan virheitä oman työnsä ohella.

Vierailija
28/28 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus