Kasvomaskin käyttäjät - mitä järkeä on käyttää sitä jos..
.. seisot sen kanssa Bauhausissa kapeassa kulkukohdassa, josta varmasti kaikki kulkevat ohi? Sitten vielä ääneen paheksut, kun ihmiset tulevat lähelle, vaikka sinulla on maski. Onko vaikeaa mennä juttelemaan kaverin kanssa paikkaan, jossa on väljempää? Sinulla on aivot, käytä niitä.
Ja sitten sille K-kaupan maskimiehelle tiedoksi, että vaikka sinulla on maski, niin älä seiso valitsemassa juustoasi pitkään siinä hyllyn luona pohtien kiireettömänä, jotta selkäsi taakse ei muodostu jonoa. Nappasin nenäsi edestä paketin ja jäåit huutelemaan perääni. Sinulla on kaula, käännä sitä nähdäksesi taakse.
Ja sitten sen äkäisen hysteerikon ei kannata tulla kassajonoon, jossa on muita. Valitettavasti 3 ruokakassin täyttämiseen menee pakostakin aikaa ja voi olla, että kassapäädyssä olemme molemmat yhtä aikaa. Turha tuhahdella, jos minulla kestää pidempään, kuin sinun maitolitran ja suklaapatukan nappaamiseen. Sinulla on kädet, nappaa ostoksesi ennen kuin ne kulkeutuvat kassan päätyyn.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja entäs nää yksinään autossa ajelevat maskipäät. Ei juma 😂
Ai, riisutko itse maskin aina autoon mennessä ja kikkailet siellä käsidesin ja hanskojen kanssa uuden maskin päähäsi poistuessasi autossa, mennessäsi asioille? Itse tarvisin noin 12 maskia lauantain kauppareissulle, käytän vain yhtä ja varalla on toinen. Maskia en riisu autossa, olen ihan sujut sen suhteen.
Kannattaisiko miettiä tuollaisten kauppareissujen järkevyyttä tai välttämättömyyttä? VTT:n proffan puheesta voi ehkä päätellä, että tunnin voi hyvin käyttää samaa maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskiinhan ei saa koskea missään vaiheessa, ainoastaan niihin kuminauhoihin. Jos käy useammassa paikassa on helpompi jättää maski kasvoille ajon ajaksi kuin riisua se aina välillä, pussittaa ja taas pukea. Nämä ajelijat voi olla niitä jotka käyvät riskiryhmien luona auttamassa.
Etkö tätä ajatellut? 😂🤣
Onko nyt hyvä mieli naureskellessasi tuntemattomille ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Maskit auttavat tottakai. Thl yms puhuvat paskaa jos muuta väittävät. He eivät vain halua kertoa kansalle sitä, minkä ovat tietäneet ovat jo vuosia viruksista
Pääsyy taitaa olla se että niitä kunnon maskeja ei riitä edes koronasairaalaan (Laakso) eivätkä halua satsata rahallisesti niiden tuotantoon tai ostamiseen koko kansalle. Jos laittavat pakon niin ainakin isoihin asutuskeskuksiin heidän pitäisi niitä jakaa. Minä olen ostanut netistä hengityssuojaimia ja jokusen paremmankin maskin. Käytän niitä julkisissa ja kaupassa. Ulkoillessa en koska voi kävellä hiljaisemmilla alueilla.
Kaikkiin näihin reipas "Anteeksi, menen tästä ohi" tai "Anteeksi, ottasin tän tästä edestä" niin ei tarvii olla äkäinen ja muut voi väistää reilusti jos kuulee/tajuaa.
Käytän kaupoissa maskia, että en vahingossa tartuta muita. Oireita ei ole, mutta en voi tietääkö olenko oireeton viruksenkantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskit auttavat tottakai. Thl yms puhuvat paskaa jos muuta väittävät. He eivät vain halua kertoa kansalle sitä, minkä ovat tietäneet ovat jo vuosia viruksista
Pääsyy taitaa olla se että niitä kunnon maskeja ei riitä edes koronasairaalaan (Laakso) eivätkä halua satsata rahallisesti niiden tuotantoon tai ostamiseen koko kansalle. Jos laittavat pakon niin ainakin isoihin asutuskeskuksiin heidän pitäisi niitä jakaa. Minä olen ostanut netistä hengityssuojaimia ja jokusen paremmankin maskin. Käytän niitä julkisissa ja kaupassa. Ulkoillessa en koska voi kävellä hiljaisemmilla alueilla.
Ihan mielenkiinnosta... Millaisia hengityssuojaimia ostit?
Olen huomannut samaan. Maskin käyttäjillä on liiallinen turvallisuuden tunne ja jäävät seisomaan keskelle kaikkea ja toimivat hitaasti. Itse yritän tehdä kauppalistan etukäteen ja selvitä 10 minuutissa kärryllisestä ostoksia. Mutta aina joku maskillinen seisoo keskellä käytävää tai ihailee jotain leikkelehyllyä. Olen aikaisemmin ajatellut, että heillä on väärä turvallisuuden tunne. Minulle nopeus on turvallisuutta. Max 10-15 minuuttia julkisilla paikoilla. Siksi kaikki hitailijat postissa tai muulla missä on pakko jonottaa, ärsyttää. Sama ne ilman syytä mukana jonottamaan tulevat kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, riisutko itse maskin aina autoon mennessä ja kikkailet siellä käsidesin ja hanskojen kanssa uuden maskin päähäsi poistuessasi autossa, mennessäsi asioille? Itse tarvisin noin 12 maskia lauantain kauppareissulle, käytän vain yhtä ja varalla on toinen. Maskia en riisu autossa, olen ihan sujut sen suhteen.
Kannattaisiko miettiä tuollaisten kauppareissujen järkevyyttä tai välttämättömyyttä? VTT:n proffan puheesta voi ehkä päätellä, että tunnin voi hyvin käyttää samaa maskia.
Etkö tiedä, että ffp3 maskia voi pitää useita tunteja. Käyn kaupoilla kerran viikossa, ennen koronaa kävin joka päivä, siinä sulle järkevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ne ajavat kaupasta A kauppaan B ja maski kun otetaan pois, laitetaan uusi tilalle. Siksi ajetaan maski naamalla jotta ei tarvi käyttää kahta maskia. Ei juma vaan itsellesi imbesilli!
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin näihin reipas "Anteeksi, menen tästä ohi" tai "Anteeksi, ottasin tän tästä edestä" niin ei tarvii olla äkäinen ja muut voi väistää reilusti jos kuulee/tajuaa.
Puhuminen lisää pisaroiden leviämistä. Siksi vain myöskään bussikuskeille ja muutenkin yritän olla puhumatta kaupassa tms. En voi pitää maskia terveydellisiä syistä. Samasta syystä myös pelkään tartuntaa. Mutta pakko on elää ja toimia siltikin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei ole vielä tajunnut, että maskin käyttö aikaansaa parhaat hyödyt vasta sitten, kun ne iholle tunkevat tapiiritkin käyttävät maskia?
No nämä tapiirit eivät tajua, täysipäiset tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että ffp3 maskia voi pitää useita tunteja. Käyn kaupoilla kerran viikossa, ennen koronaa kävin joka päivä, siinä sulle järkevyyttä.
En tiennyt, koska aikoinaan töissä sitä sai pitää maksimissaan tunnin kerralla. Ehkä nekin on kehittynyt.
Ohjeena on että kangasmaskit pestään joka käytön jälkeen 90-asteisella pesulla. Kuinka moni muka oikeasti pyörittää pesukonetta kaksi kolme tuntia yhden maskin takia joka päivä? Veikkaanpa ettei kovinkaan moni. Saati ala keittelemään niitä joka ulkoilun jälkeen. Eikä pihit suomalaiset raski kertakäyttömaskeja ostaa ja heittää roskikseen joka käytön jälkeen. Ja jos pakotetaan maskin käyttöön, suurin osa ihmisistä ei varmastikaan noudata niiden käyttöohjeita, koska ei pidä koko maskia tarpeellisena muutenkaan.
Mitä järkeä on päästää kauppaan jotain flunssaista öykkäröijää, joka pärskii maskillisten ja maskittomien asiakkaiden vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh, muuten kyllä samaa mieltä, mutta onkohan tuo 12 kauppa reissua päivässä ihan tarpeellista???
Vierailija kirjoitti:
Kuten aiemmin sanottiin, ole reippaasti puhumatta kaupassa, ainakin ilman maskia. Tientukot on ikuisuusongelma kyllä.
Jos jollain on maski, ei ole minulta pois. Päinvastoin suojaa minuakin pärkeiltään, jos vielä muutenkin käyttäytyy fiksusti. Iäkkäille ulos uskaltuneille maskikasvoisille erityisesti annan tilaa.
Ap:n kanssa niin samaa mieltä. Kaupassa käydään rivakasti niin oli maski tai ei niin ei jäädä tukkimaan käytäviä tai hyllyjä. Joku äijä parkkeerasi täydet ostoskärryt siihen ostoskärryjen palautusrivistöön ja lähti läträämään käsidesiä, pistin ilolla kärryihinsä vauhtia monottamalla äijän perään ja palautin ostoskärryni paikoilleen.
Vähän huomiota muuhun ostosliikenteeseen kiitos. Alta 30-kymppinen pariskunta tunki ihan selkään kiinni kassajonossa niin oli pakko sanoa, et sori, mua aivastuttaa - omalla riskillänne hengaatte siinä.
Prisman myyjät liha- ja kalatiskillä, kolme myyjää mutta kukaan ei ehdi palvella. Yksi tiskaa, toinen kärrää tavaroita, kolmas rupattelee kahdelle muulle. Huusin Terve! Saako täällä palvelua? Oi että oli pahaa katsetta. Heillä on ehkä koko päivä aikaa työvuorossaan mutta asiakkaat yrittävät päästä kaupasta vartissa pihalle ja välttäen ruuhka-aikaa tai ikäihmisten aamutunteja.
Kiitos, ei mulla muuta.
Maskiinhan ei saa koskea missään vaiheessa, ainoastaan niihin kuminauhoihin. Jos käy useammassa paikassa on helpompi jättää maski kasvoille ajon ajaksi kuin riisua se aina välillä, pussittaa ja taas pukea. Nämä ajelijat voi olla niitä jotka käyvät riskiryhmien luona auttamassa.
Etkö tätä ajatellut? 😂🤣