Kuinka moni nykyajan vanhuksista +70 ylöspäin ei ole koskaan tietokonetta käyttänyt?
Joskus vuosituhannen vaihteessa ko. ikäluokassa prosentti oli taatusti yli 70, mutta nämä ovat jo manan majoilla. Miten nykypäivänä +70 ikäluokka? Olettaen, että ovat työelämässä olleet eivätkä lorvailleet tai ryypänneet sairaseläkkeellä. 70-80 vuotiaat ovat jääneet eläkkeelle 10-20 vuotta sitten. Esimerkiksi 75-vuotias olisi jäänyt eläkkeelle about 12 vuotta sitten. 12 vuotta sitten tietokoneet olivat aivan arkipäivää joka alalla eikä siltä ole voinut välttyä. Isäni on nyt 70-vuotias ja heillä tietokoneet olivat työelämässä jo kasarilla, äitini oli pankissa 30 vuotta ja siellä tietotekniikkaa käytettiin niin ikään kasarilla ja ysärillä ahkerasti. Vaikea uskoa nykyajan vanhuksista, jotka ovat työelämässä olleet, ettei osattaisi tai ei ole käyttänyt tietokonetta.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää ymmärtää, että 70 v ikäluokassakin on paljon sellaisia, SNIP ovat pitkin hampain lankapuhelimesta luopuneet.
Tuskin on kovinkaan paljon.
Meillä kyllä myydään jatkuvasti lankapuhelimia matkapuhelinliittymiin, koska nykyisin vanhemmilla ihmisillä on vielä sairauksia ja varsinkin kun muisti huononee, eikä moni vanhus sitä kännykkää tahdo edes löytää varsinkaan hätätilanteessa.
Tämä uusi uljas sukupolvi ei tietysti mitään sairauksia ikinä saa, vaan elää onnellisena digikäyttäjänäm hyväkuntoisena, hyvänäköisenä ja skarppina kuin abiturientti 1200-vuotiaaksi.
No mikä estää käyttämästä kännykkää "lankapuhelimena" Voihan se olla älylaturissa siinä eteisen lipastolla niinkuin lankapuhelin aikanaan...
Joskus vuosituhannen vaihteessa oli valtion rahoittamaan atk-koulutusta varsinkin ikäihmisille ja syrjäseuduille. Moni kylätoimikunta hankki tietotuvan, jossa kyläläiset saivat käyttää tietokonetta ja nettiä. Niinpä monet 80-vuotiaat ovat oppineet tietokoneen käyttöä, tai heillä olisi ainakin ollut siihen hyvä tilaisuus.
Se on sitten eri asia, että tietotekniikka on edistynyt niin paljon, että 1990-luvun opeilla ei enää paljon mitään tee. Toisaalta se on muuttunut myös paljon helpommaksi eikä enää tarvitse osata niin paljon. Minäkin aloitin tietokoneen käytön aikanaan basic-ohjelmoinnilla. Silloin ohjelmia ei ladattu netistä vaan tehtiin itse.
Mun äiti täytti viime vuonna 60 ja on vasta viime aikoina opetellut kunnolla käyttämään tietokonetta. Nettipankissa on jo pidemmän aikaa käynyt aina kerran kuussa mun koneella, kunnes vuosi sitten viimein osti oman koneen. Ei kyllä sitäkään käytä hirveästi muuhun kuin laskujen maksuun, joskus selailee jotain sivuja. Ei tiedä mikä on esim. Youtube. Ei ole facebookissakaan.
Samoin viime vuonna osti myös älypuhelimen kun 15 vuotta vanha näppäinpuhelin lopulta meni rikki. Sillä soittelee ja lähettelee viestejä ja lukee uutisia. Osaa käyttää whatsappia ja soittaa videopuheluita. Kuvat joita lähettää ovat yleensä hieman... huonolaatuisia:D
Äiti on muutenkin aika vanhanaikainen. Sanoi itsekin että sopisi paremmin jonnekin 70-luvulle.
Vanhempani ovat molemmat 72 vuotiaita. Mistä muuten tuo olettamus,että eläkkeellä on oltu jo pitkään 70 -vuotiaana? Isä on tehnyt työuransa yrittäjänä, ja jäi virallisesti eläkkeelle täytettyään 70 vuotta.. mutta kysymykseen: vanhempani osaavat käyttää nettiä ja hoitaa asioitaan tietokoneella. Isä oli joskus aikoinaan jollain kurssillakin aiheesta, kun laskutus piti oppia tekemään koneella.
Anoppi 81v oli opettaja eikä ole käyttänyt tietokonetta kunnes me ostimme tabletin noin 3v sitten. Lukee vain lehtiä, katsoo videoita, otta kuvia jne tabletilla. Välillä jumittuu johonkin nettisivuun eikä voi tehdä tabletilla mitään ennekuin me käymme ”palauttamassa” koneen jonnekkin tutulle sivustolle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet 70+ ihmiset ovat ihan digitaitoisia, tilaavat kauppa- ja apteekkiostoksensa näppärästi kotiin ja hoitavat pankkiasiansa itse. Tuossa ikäryhmässä on kuitenkin isommat erot noissa taidoissa kuin nuoremmissa. Siksi vanhuksille on lähes joka kunnassa myös ilmaista digiopastusta.
Ymmärrän tämän ehkä vielä 80-90-vuotiaiden kohdalla, mutta kyllä suurin osa 70-vuotiaista on jo elänyt useita vuosikymmeniä digitalisaation keskellä, heillä on ollut älypuhelimet jo 10 vuotta jne, olisi outoa jos eivät osaisi tilata verkkokaupasta tai maksaa laskuja verkkopankissa.
Isäni hieman alta 70 v ei ole tietokonetta koskaan työssään käyttänyt eikä ole niistä yhtään kiinnostunut (tv kaukosäädin riittää sille).
Äitini 75v ei käytä tietokonettä eikä älypuhelinta. Isä ei ole enää elossa, mutta en usko että hänkään käyttäisi.
Mun sukulaisrouva on 87 ja käyttää sujuvasti tietokonetta, käytti sitä jo työelämässä vakuutusyhtiössä herra tietää miten aikaisin, varmaan jo 70- luvun lopulta ainakin.
Mistä johtuu, että vanhemmalla sukupolvella on niin paljon eroavaisuuksia yleisesti älynlahjoissa?
Onko tuossa kasvuiän heikko ravinto takana ja köyhät kotiolot? Vielä 50- ja 60-luvullakin Suomi oli luokkayhteiskunta, jossa oli parempiosaiset ja köyhät.
Kohta kahdeksankymmpiset vanhempani eivät käytä älypuhelimia. Isä osaa tietokoneella jotain mutta äiti tekee jatkuvasti selväksi että haluaa kuolla ennen isää jotta ei joudu käyttämään mitään tietokonetta. Ei osaa kun isä teki sen virheet että aina hoiti äidin asiat. Itse olen ihmetellyt että miksi et osaa kun ei se muutos ole tapahtunut vuodessa eikä kymmenessä.
Aina meille jauhoi että minkän taakseen jättää, sen edestään löytää. Niin näyttää. Kun on näyttänyt miten älypuhelinta käytetään niin ihan on näyttänyt helpolta, mutta sitten jäädään "miettimään" ja lopulta jää sitten hankimatta.
Toki kaiken maailman uhkia nähdään vaikka ei edes ymmärretä miten asiat toimii.
Olen luovuttanut, tekevät mitä haluavat. Omassa elämässä ihan tarpeeksi tekemistä.
Minulla vanhin omainen on syntynyt 1946. 2000-luvun alussa valitteli työpaikan tietokone-koulutuksen olevan vaikeaa, mutta pärjäsi laitteiden kanssa hyvin työuransa loppuun. Nyt on muistiongelmaa, eikä enää osaa eikä opi. Ei ilman omaisten apua pärjäisi lainkaan.
Isäni on 80 v. ja käyttää tietokonetta ihan sujuvasti. Käytti tosin jo töissään, eli ei ole tarvinnut vanhuksena opetella.
Äitini asenne tietotekniikkaan oli "weaponized incompetence", miten tuo nyt käännetäänkään suomeksi. Eli olisi taatusti oppinut, kun osasi paljon muutakin, mutta leikki tyhmempää kuin oli, jotta muut hoitivat hänen nettiasiointinsa :P
Olen nyt 71 ja silti miellän vanhukset joksikin muuksi porukaksi.
Tietokoneita olen käyttänyt suurimman osan elämästäni. Sekaan mahtuu mikroja 8008:sta alkaen, minejä, IBM, Honyywell, Univac, mainframeja ja tietysti näitä uudempia Windows ja Linux mikroja.
Muistakaapa myös se, että monet 75 - 80+ ovat tehneet koko elämänsä työtä esim. tekstiili-, elintarvike- ym. tehtaissa, eri tuotantolaitoksissa, metsä- ja maatalouden piirissä jne. Näissä ei ole ollut rivityöntekijällä minkäänlaista tietotekniikan tarvetta. Tehtaat olivat isoja, keskushallinossa ehkä oli kone tai pari. Opi siinä sitten tai totu edes ajatukseen! Asia oli ja on edelleen vieras monelle. Älypuhelinta ei ole, koska sitä ei fyysisesti pysty käyttämään, koska työ on tuhonnut kädet eikä mikään muukaan raajojen hienomotorinen toiminto onnistu.
Mikä teitä vaivaa, jotka mollaatte vanhuksia siten, että luulette heidän olevan vain ja ainoastaan harmina ja haluttomina. Digitaaliset palvelut on järjestettävä vanhuksille joko lähi- ja tilauspalveluina, puhelinpalveluina tms. He maksavat jo nyt pienistä eläkkeistään suhteettoman osan eri palveluista, joita 'diginatiivi' ei edes ymmärrä eikä VIELÄ tarvitse. Onneksi me kaikki vanhenemme ja digivelhokin voi joutua liriin vanhalla iällään.
Arg, että ketuttaa!
Hei! Miksi alapeukku?