Kuinka moni nykyajan vanhuksista +70 ylöspäin ei ole koskaan tietokonetta käyttänyt?
Joskus vuosituhannen vaihteessa ko. ikäluokassa prosentti oli taatusti yli 70, mutta nämä ovat jo manan majoilla. Miten nykypäivänä +70 ikäluokka? Olettaen, että ovat työelämässä olleet eivätkä lorvailleet tai ryypänneet sairaseläkkeellä. 70-80 vuotiaat ovat jääneet eläkkeelle 10-20 vuotta sitten. Esimerkiksi 75-vuotias olisi jäänyt eläkkeelle about 12 vuotta sitten. 12 vuotta sitten tietokoneet olivat aivan arkipäivää joka alalla eikä siltä ole voinut välttyä. Isäni on nyt 70-vuotias ja heillä tietokoneet olivat työelämässä jo kasarilla, äitini oli pankissa 30 vuotta ja siellä tietotekniikkaa käytettiin niin ikään kasarilla ja ysärillä ahkerasti. Vaikea uskoa nykyajan vanhuksista, jotka ovat työelämässä olleet, ettei osattaisi tai ei ole käyttänyt tietokonetta.
Kommentit (96)
Varmaan 2% eli se osa joka on edelleen hengissä ja olleet työelämästä syrjässä 70-luvun lopusta lähtien.
Jos saa lla nuorempi kuin 70v, tuo osuus väestöstä kasvaa koska elämämkoululaiset kuolee nuorina.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt internettiä, töissäkin oli ihan perinteinen sähköinen kellokortti.
Mitä nyt vauvalle kirjoittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt internettiä, töissäkin oli ihan perinteinen sähköinen kellokortti.
Mitä nyt vauvalle kirjoittelet.
Savumerkeillä :D
Osalla vanhuksista, ja tässä tarkoitan tuollaista 80+ -porukkaa, on kyllä esteenä enimmäkseen asenne. Poislukien toki muistisairaat.
Ei haluta, ei osata, ei yritetäkään osata. Esim. tablettihan olisi tosi helppo käyttää nettisurffailuun, mutta kun ei.
Ja näitä taitoja olisi voinut opetella jo 10-15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isäni ei käytä tietotekniikkaa, ikää 75 vuotta. Ei halua, kun ei osaa, eikä kiinnostakaan haluta eikä osata. Älypuhelin on ehdoton no-no, näppäinpuhelinkin on vaikea. Äitini on opetellut pakon edessä käyttämään tablettia, jonka hänelle hankin. Useimmiten kuitenkin kiikuttaa meille sen tabletin, josta sitten minä autan maksamaan hänen laskunsa. Korona-aikana onkin ollut hippasen hankalaa tämä... Se tekniikan pelko vain on jotakin ihan käsittämätöntä.
Ja kaikkeen pitäisi olla ohjekirja, mielellään ohut ja isoilla kirjaimilla. Englantiakaan eivät osaa. Kansakoulupohjalta ponnistavat minun vanhempani, duunariammateissa olleet, aikaisin eläkkeelle jääneet.
Oman sukulaiseni on myös ollut vaikea oppia tietokoneen käyttöä. Osaksi se on sitä, kun hänkään ei osaa sanaakaan englantia, ihan yksinkertaiset "play, cancel, continue, close, start" ovat täyttä hepreaa. Näitä
sanojahan ponnahtelee tuon tuosta ruudulle ja aiheuttavat paniikkia, jos ei osaa kieltä
Miten näitä englanniksi ponnahtelee? Nämä samat komennot saa myös suomenkielisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isäni ei käytä tietotekniikkaa, ikää 75 vuotta. Ei halua, kun ei osaa, eikä kiinnostakaan haluta eikä osata. Älypuhelin on ehdoton no-no, näppäinpuhelinkin on vaikea. Äitini on opetellut pakon edessä käyttämään tablettia, jonka hänelle hankin. Useimmiten kuitenkin kiikuttaa meille sen tabletin, josta sitten minä autan maksamaan hänen laskunsa. Korona-aikana onkin ollut hippasen hankalaa tämä... Se tekniikan pelko vain on jotakin ihan käsittämätöntä.
Ja kaikkeen pitäisi olla ohjekirja, mielellään ohut ja isoilla kirjaimilla. Englantiakaan eivät osaa. Kansakoulupohjalta ponnistavat minun vanhempani, duunariammateissa olleet, aikaisin eläkkeelle jääneet.
Oman sukulaiseni on myös ollut vaikea oppia tietokoneen käyttöä. Osaksi se on sitä, kun hänkään ei osaa sanaakaan englantia, ihan yksinkertaiset "play, cancel, continue, close, start" ovat täyttä hepreaa. Näitä
sanojahan ponnahtelee tuon tuosta ruudulle ja aiheuttavat paniikkia, jos ei osaa kieltä
Miten näitä englanniksi ponnahtelee? Nämä samat komennot saa myös suomenkielisiksi.
Kyllä saa, mutta riippuu aina sivustosta. Päivityksen jälkeen osa kääntyy takaisin englanniksi, niin omallakin koneellani tapahtuu. Jos ei ollenkaan osaa kieltä, ei tiedä, mitä pikkuneliöille pitää aina tehdä. Sitä ei sellainen osaa ajatella, jolla tässä ei ole ongelmaa. Ajattele, jos sinulle ponnahtaisi ruudun kulmaan ilmoitus vaikkapa romaniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Osalla vanhuksista, ja tässä tarkoitan tuollaista 80+ -porukkaa, on kyllä esteenä enimmäkseen asenne. Poislukien toki muistisairaat.
Ei haluta, ei osata, ei yritetäkään osata. Esim. tablettihan olisi tosi helppo käyttää nettisurffailuun, mutta kun ei.
Ja näitä taitoja olisi voinut opetella jo 10-15 vuotta sitten.
Jospa se asenne on sitä "vanhuutta". Kyllä monet toiminnot heikkenevät ikääntyessä ja juuri uuden oppiminen huonolla pohjakoulutuksella on vaikeaa. Nuoremman on sitä vaikea ehkä ymmärtää.
Jokaisella on ollut vähintään 30 vuotta aikaa oppia.
Täytyy olla päässä vikaa jos ei opi.
Tuohan ihan kansalaistaito, kuten vaikka kahvin keittäminen.
N. 75
Vantaa
Minulla on itseni ikäinen 55 v kaveri, joka asioi sisällä pankissa.
On monessa muussakin asiassa 80 luvulla.
Vituttaa tuon pohjaton tyhmyys, mutta riski kaveri jota voi käyttää vaikka muutoapuna ym. hevosen hommissa.
M. 55 v
Paljon löytyy yli 70-vuotiaita, jotka eivät osaa ja halua käyttää mitään tietotekniikkaa eivätkä halua edes opetella! Television kaukosäädin on aivan liian monimutkainen laite vanhuksille, älypuhelimesta nyt puhumattakaan. Yli 70-vuotiaat käyvät nostamassa pankin konttorista rahaa ja maksavat kaikki ostoksensa käteisellä rahalla. Maksavat paperilaskunsa pankin tiskillä. Vanhukset eivät edes tiedä, mikä on verkkopankki ja mihin sitä käytetään. Anoppini ei ole koskaan osannut tankata edes autoa. Onneksi muori ei saanut enää uusittua ajo-oikeutta ja on ymmärtänyt pysyä pois auton ratista.
Sukulaiseni ei ole käyttänyt ikinä koska hänen puolisonsa on alan ammattilainen, joka hoitaa hommat.
Äitini on 79-vuotias. Hän ei ole elämänsä aikana käyttänyt minkäänlaista tietokonetta, eikä käytä edes älypuhelinta. Perinteisellä näppäinpuhelimella hän osaa soittaa, mutta tekstiviestejä ei ole oppinut kirjoittamaan, vaikka on muutaman kerran yrittänyt opetella. Hänellä on myös joitakin tuttavia, jotka ovat ikään kuin samassa veneessä tietotekniikan suhteen.
Alkaa nyt yleistako. Mieheni kohta 84v. on kayttanyt ja ohjelmoinut tietokoneita jo 60-luvulta lahtien. Teista ei varmaan kukaan muista miten ohjelmat olivat reikakorteilla ja "card punch girl" oli haluttu ammatti.
On rakentanut oman koneensa osista. Ensimmainen kotikone ostettiin kun tulivat USAssa markkinoille ja lapsi oppi tekemaan silla koulutehtavia.
Minunkin isäni on kohta 90 eikä ollut ikinä käyttänyt tietokonetta työssään, mutta opetteli yli 70 -vuotiaana. Samoin on tehnyt 86 vuotias äitini. En ymmärrä miksi ihmisillä- myös vanhemmilla - on sellainen asenne, etteivät voi oppia mitään teknisiä asioita.
Minun Isoäitini ei ole käyttänyt koskaan tietokonetta. Hän jäi eläkkeelle siivoojan työstä 90-luvun alussa.
Mun isä opetteli tietokoneen käytön. Ei ymmmärrä englantia, mutta vaan sinnikkäästi opetteli. Kysyi apua. opetteli ...Kun on kiinnostusta, niin oppii. On nyt 79. sen kymmenen vuotta ainakin on naputellut menemään.
Mun äiti jo töissään yietokonetta käytti. On nyt 75
Anoppi uskalsi ipadiin muutama vuosi sitten. Pelotti aluksi ja kovasti kieltäytyi. On ny 85.
Tädillä on älykännykk. ei muuten tietokonett. on nyt 63.
Kai se on ihan elämäntilanteista kiinni, miten tietokoeet...ja auttako jo
Sukulaisten ja oman marttakerhon perusteella omat havainnot on seuraavanlaisia:
- 80+ porukassa on paljon niitä, jotka ei ole koskaan käyttäneet tietokonetta ja monelle tekstiviestin lukeminenkin on jo melkein liian vaativaa
- 70+ monet pärjää kyllä ja monilla on älypuhelin, mutta silti ne tarvii neuvoja ihan alkeisjutuissa
- 60+ tasoerot on isoja, kun osa on suunnilleen samalla tasolla kuin mä itse ja osa taas tarvii apua ihan copy-pasten tyylisten juttujen käytössäkin
Muistan, kuinka 80-luvun alussa markkinamiehet kiersivät työpaikoilla esittelemässä Mikro Mikko -tietokoneita. Silloin vielä ihan vakavalla naamalla väitettiin, että jos ei hallitse monipuolisesti matematiikkaa, niin ei opi käyttämään tietokonettakaan. Muutaman vuoden kuluttua työpaikoilla alettiin pitää atk-kursseja. Tosin alussa keskityttiin aivan liikaa koneen sisuskaluihin ja teknisiin toimintaperiaatteisiin. Kuitenkin oli ääni kellossa jo sikäli muuttunut, että nyt sanottiin, että jos osaa ommella sähköompelukoneella, niin kyllä oppii käyttämään tietokonettakin. Mieli olisi jo silloin tehnyt hankkia oma kone, ettei olisi tarvinnut jonottaa töissa koneelle, mutta iso asuntolaina söi sen verran suuren osan tuloista, ettei raha riittänyt, ennen kuin vuosituhannen vaihteessa, kun laina tuli maksetuksi kokonaan. Aika pitkälle opettelin koneen käytön omin päin, mutta kävin kyllä muutaman kurssinkin, joista jotkut olivat erinomaisia, mutta osa aivan kelvottomia.
Eläkkeellä olen ollut pian yhdeksän vuotta. Töissä ollessani tarvitsin varsin paljon tekstinkäsittelyä, mutta nykyään se on jäänyt melkein lapsipuolen asemaan, mitä nyt silloin tällöin sähköposteja kirjoittelen. Netissä sen sijaan liikun päivittäin. Luen lehtiä ja uutisia sekä käytän verkkopankkia sekä selailen nettiä ja etsin tietoa milloin mistäkin kiinostuksen kohteista. Sukututkimusta olen tehnyt melkein koneen hankkimisen alusta asti. Sen sijaan Facebookit, Instagramit ym. sosiaalisen median jutut olen jättänyt omaan arvoonsa eli en ole avannut niihin tiliä, vaikka muutamat tutut yrittävät painostaa liittymään. Joitakin keskustelupalstoja lueskelen silloin tällöin. Terveisin Täti 70+ (ei siis +70!)
Isäni 86v. osaa käyttää, mutta muisti, ymmärrys ja hoksaaminen on vähän niin ja näin, joten pankkiasioita ei hoida itse tietokoneella.
Mun vanhemmilla oli ensin pöytäkone. Nyt on läppäri. Ja tabletti. Ja älypuhelin. Isä on facebookissa.