Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairastin ERITTÄIN RAJUN INFLUENSSAN vuosia sitten. Onko teillä koskaan ollut kovaa influenssaa?

En halua enää koskaan
13.05.2020 |

Kaksi viikkoa helvetilliseksi äityneessä kuumeessa. Särkylääkkepommilla kuumeen sai hetkeksi alle 39 asteen. Hiki valui, sänky ja vaatteet kastuivat. litimäriksi. Kuivaa päälle ja alkoi raju palelu ja kuume ampui taas taivaisiin. Sitten piti taas odotella tuskallisen monta tuntia seuraavaa lääkeannosta.

Menetin liikuntakyvyn lähes kokonaan: Ei ollut voimia eikä tasapainoa. Kyllä oli perseestä lähteä lääkäriin hakemaan lisää saikkua. Kauhea taiteilu särkylääkkeen ottamisajankohdan kanssa.ja pelotti ajaa autolla, kun näki edessä mutkan, mutta ei hahmottanut kumpaan suuntaan tie kääntyy.

Näin tv:ssä kuvan, mutta en pystynyt käsittämään mitä ohjelmassa tapahtui. Ei kyllä kiinnostanut paskan vertaa.

Sitten kroppa sekosi ja join vettä ja mehua litrakaupalla, hikoilin ja juoksin vessassa. Päivät ja vuorokaudenajat unohtuivat. Tunnit tuntuivat ikuisuuksilta.

Toisen viikon puolivälin jälkeen olin henkisestikin aivan loppu. Teki mieli jo luovuttaa.

Onneksi kuume laski ja alkoi hidas toipuminen. Idiootti lääkäri passitti mut töihin, vaikka veto oli vielä pois ja mieli maassa monta päivää.

Viikon toipumisen jälkeen uskalsin tehdä kävelylenkkejä. Kahden viikon jälkeen juoksulenkkejä, mutta olin menettänyt fyysisen kuntoni. Hengästyin helposti kävelyhölkästäkin.

Tämä tauti sai minut ymmärtämään, että influenssa voi tappaa heikomman.

Onko teillä kokemuksia rajusta influenssasta?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksuna sairastin influenssan joka vuosi, joskus kahdestikin saman kauden aikana. Eli on varmasti ainakin yli 10 kertaa se sairastettu. Aikuisena ehkä vain pari kertaa. Olihan se inhottava tauti, mutta en silti koskaan missään kuolemankielissä ollut. Aikuisena tauti kyllä tuntui rajummalta kuin lapsena. En sitten tiedä, vaikuttaako rajuuteen tai sen vähyyteen se, kun muksuna sairastin joka vuosi, mutta aikuisena olen sairastanut hyvin harvoin.

Vierailija
42/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuoden helmikuussa. Pompin illalla vielä tanssimatolla, mutta viiden aikoihin yöllä heräsin hampaiden kalinaan ja kuumetta oli 39,5. Viikko meni sängyn pohjalla ja 16-20 tuntia vuorokaudesta nukkuen, loput ajasta koomailin kuumepöllyssä ja join paljon nesteitä. En jaksanut levittää pyykkejä lepäämättä ja kävin suihkussa lattialla istuen. Vikana päivänä sain kuumeen laskemaan särkylääkkeellä ja samalla hikoilin päälläolleet vaatteet ihan läpimäriksi. Tuntui kuin kroppa olisi puristettu jonkun siivilän läpi. Ajatus ei kulkenut ja puhekin oli hidasta vielä seuraavan viikon sairauden jälkeen.

Haluaisin tietää olisiko tuo voinut olla jo korona, mutta silloin ei vielä testattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lukiossa ollessani 2000-luvun alussa pahan flunssan, joka ei tuntunut menevän millään ohi. Olin kotona 2 viikkoa kuumeessa. Kuume vain jatkui ja jatkui, ja lopulta minun oli pakko mennä kolmantena viikkona kuumeesta huolimatta särkylääkkeiden voimalla kouluun, sillä aloin olla niin pahasti opetuksesta jäljessä.

Myös mononukleoosi on jäänyt mieleeni todella viheliäisenä tautina. Olin jotain kuusi viikkoa aivan veto poissa. Olin koulusta poissa ehkä viikon, mutta sen jälkeen vanhempani katsoivat etten ollut tarpeeksi sairas jatkaakseni saikkua. Kaiken vapaa-ajan käytännössä nukuin. Kaulallani oli biljardipallon kokoinen patti, joka ei meinannut millään parantua.

Vierailija
44/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama! Alaselässä aivan jäätävä hermosärky, tunto meni jaloista. Varmaan oli sikaflunssa.

Vierailija
45/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, yli 25 v sitten. Kaiken lisäksi sain "jälkitautina" I-tyypin diabeteksen.

Vierailija
46/47 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, yli 25 v sitten. Kaiken lisäksi sain "jälkitautina" I-tyypin diabeteksen.

mulle tuli influenssata sydänvamma.

Vierailija
47/47 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuoden helmikuussa. Pompin illalla vielä tanssimatolla, mutta viiden aikoihin yöllä heräsin hampaiden kalinaan ja kuumetta oli 39,5. Viikko meni sängyn pohjalla ja 16-20 tuntia vuorokaudesta nukkuen, loput ajasta koomailin kuumepöllyssä ja join paljon nesteitä. En jaksanut levittää pyykkejä lepäämättä ja kävin suihkussa lattialla istuen. Vikana päivänä sain kuumeen laskemaan särkylääkkeellä ja samalla hikoilin päälläolleet vaatteet ihan läpimäriksi. Tuntui kuin kroppa olisi puristettu jonkun siivilän läpi. Ajatus ei kulkenut ja puhekin oli hidasta vielä seuraavan viikon sairauden jälkeen.

Haluaisin tietää olisiko tuo voinut olla jo korona, mutta silloin ei vielä testattu.

Helmikuussa 2020 Suomessa oli influenssakausi pahimmassa vaiheessa ja valtaviruksena oli H1N1pdm09 eli sikainfluenssa. Influenssat nostavat erittäin kovan kuumeen ja sairastuneet kuvailevat kokemaansa sanalla "kuolema". Satun tietämään sillä sairastin sen itsekin ja en selvinnyt ilman sairaalajaksoa ja pidempiä vaivoja. Happi loppui multa. Tuntui että influenssan sairastaminen vanhensin minua 20 vuotta.