Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairastin ERITTÄIN RAJUN INFLUENSSAN vuosia sitten. Onko teillä koskaan ollut kovaa influenssaa?

En halua enää koskaan
13.05.2020 |

Kaksi viikkoa helvetilliseksi äityneessä kuumeessa. Särkylääkkepommilla kuumeen sai hetkeksi alle 39 asteen. Hiki valui, sänky ja vaatteet kastuivat. litimäriksi. Kuivaa päälle ja alkoi raju palelu ja kuume ampui taas taivaisiin. Sitten piti taas odotella tuskallisen monta tuntia seuraavaa lääkeannosta.

Menetin liikuntakyvyn lähes kokonaan: Ei ollut voimia eikä tasapainoa. Kyllä oli perseestä lähteä lääkäriin hakemaan lisää saikkua. Kauhea taiteilu särkylääkkeen ottamisajankohdan kanssa.ja pelotti ajaa autolla, kun näki edessä mutkan, mutta ei hahmottanut kumpaan suuntaan tie kääntyy.

Näin tv:ssä kuvan, mutta en pystynyt käsittämään mitä ohjelmassa tapahtui. Ei kyllä kiinnostanut paskan vertaa.

Sitten kroppa sekosi ja join vettä ja mehua litrakaupalla, hikoilin ja juoksin vessassa. Päivät ja vuorokaudenajat unohtuivat. Tunnit tuntuivat ikuisuuksilta.

Toisen viikon puolivälin jälkeen olin henkisestikin aivan loppu. Teki mieli jo luovuttaa.

Onneksi kuume laski ja alkoi hidas toipuminen. Idiootti lääkäri passitti mut töihin, vaikka veto oli vielä pois ja mieli maassa monta päivää.

Viikon toipumisen jälkeen uskalsin tehdä kävelylenkkejä. Kahden viikon jälkeen juoksulenkkejä, mutta olin menettänyt fyysisen kuntoni. Hengästyin helposti kävelyhölkästäkin.

Tämä tauti sai minut ymmärtämään, että influenssa voi tappaa heikomman.

Onko teillä kokemuksia rajusta influenssasta?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enna kirjoitti:

Sairastin todennäköisesti rajun influenssan asuessani yksin ulkomailla talvena -95-96. En omistanut kuumemittaria, joten ei mitään hajua, miten korkealle kuume kohosi, mutta tällaiselle, joka ei muutoin koskaan ole kuumeessa, tuntui todella rajulta. En niistä päivistä edes hirveästi muista muuta, kuin ihan helvetillisen lihassäryn, joka ulottui päästä varpaisiin ja kuumeen sahaamisen, minkä huomasi siitä, että välillä oli hiestä märkä ja välillä paleli niin, ettei mikään auttanut. Ihokin oli kauttaaltaan kosketusarka. 

Mulla sama kokemus mykoplasma sta.

Vuosituhannen alussa sairastin myös mykoplasman. Se on jäänyt mieleen lähinnä rajumpana flunssana, jonka jälkeen fyysinen kunto oli aivan nolla. Minä, normaalisti päivittäin urheileva, perusterve ihminen, en sen taudin jälkeen pystynyt kävelemään 500 metriä lähikauppaan pysähtymättä tasaamaan pulssia. Ja sitä kesti pitkään. Meni useita kuukausia, ennen kuin alkoi tuntua, että kunto on normalisoitumassa. Tuo kokemus auttaa kuvittelemaan, millaista nyt osalla porukasta on pitkittyneen koronan jäljiltä. 

Mulla sama kokemus mykoplasmasta. En jaksanut kävellä edes lähikauppaan, tuntui kuin osa keuhkoista oli aivan poissa pelistä ja välillä kävelin kumarassa kun silloin sai hengitettyä paremmin. Olin noin 5vk kärsinyt ennen kuin lääkäri sitä alkoi edes epäilemään. Onneksi tuju antibioottikuuri vei sen sitten mennessään.

Vierailija
22/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan sairastanut influenssaa, en ainakaan niin, että olisin siitä tiennyt. Tavallinen flunssa, joskus kuumetta, joskus ei, on aikuisiällä ollut muutaman kerran. Nyt mieheni sai koronatartunnan ja sairasti sen lievänä nuhana, mutta minulle ei tarttunut. Mulla lienee aika hyvä vastustuskyky ja lapset ovat kai perineet sen minulta, sillä hekään eivät sairasta juuri mitään. Äitini on samaa maata, jo 90-v, eikä mitään mielikuvaa, milloin olisi viimeksi sairastanut, toki iän mukanaan tuomia vaivoja on, huonot jalat ja sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut, kaksi kertaa nuorena ja perusterveenä, hoikkana ja urheilullisena. Nousi kova kuume, koko kroppaa särki ja paleli niin, että hanskat oli oltava kädessä. Sitten sattui keuhkoputkiin ja kun yskä alkoi, se oli viikkokausia niin kova että yskin verta. Aivan hirveää. Kunto romahti ja toipuminen kesti todella pitkään, pari kuukautta.

Toisen tällaisen jälkeen olen ottanut rokotteen joka vuosi 15 vuotta. Onneksi on rokote, sen jälkeen ei ole tuollaista tullut. Yhä ne kauhut muistan.

Vierailija
24/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on on ollut niin RRRAJU YSKÄ että parin viikon yötäpäivää yskimisen jälkeen on ollut NIIN VÄSYNYT että on alkanut TULLA LUOVUTUSMIELIALA.

Vierailija
25/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2009 olin viikon 39 asteen kuumeessa ja yskässä, nousin sängystä vain vessaan tai syömään pari suullista hedelmää, jogurttia tms.

Onneksi olin perusterve kaksikymppinen. Toivuin nopeasti kuumeen laskettua.

Vierailija
26/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin joskus 11-12 vuotiaana influenssan. Oli 40 asteen kuume lähes 2 viikkoa, näin ja kuulin harhoja, ja samaan aikaan sekä hikoilin sängyn litimäräksi että vapisin kylmyyttä. En muista siltä ajalta melkein mitään, mutta sen muistan että äiti syötti mulle sängyssä vaniljajäätelöä ja mansikoita koska jotain oli syötävä kun ei mikään meinannut mennä alas.

Sairastin myös koronan keväällä ja se oli aika rankka myös, kuumetta oli vain viikon mutta kunnossa en ollut melkein kuukauteen. Ja vieläkin esim. lenkkeilyä en voi harrastaa koska tulee hengenahdistus, vaikka ennen koronaa juoksin n. 30km viikossa :( pelkään että tästä jäi pysyvät vauriot keuhkoihin, ja muutenkin on edelleen vähän semmonen väsähtänyt olo etten ole ihan 100% kunnossa.

Vierailija
27/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut kaksi kertaa A-influenssan - tai kaksi kertaa olen käynyt testissä ja molemmilla kerroilla tämä oli diagnoosi.

Ensimmäisellä kerralla ainoa merkittävä oire oli hyvin korkea kuume (39-40 astetta), joka kesti pari päivää. Olo oli fyysisesti ihan hyvä, mutta jotenkin todellisuudesta irtaantunut korkean kuumeen vuoksi.

Toisella kerralla oireita oli enemmän, mutta ne olivat lieviä. Kurkkukipua, päänsärkyä ja lievää lämpöilyä.

Vierailija
28/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin viime talvena B-influenssan, mutta mulla oli alla rokote ja ehdin saada Tamiflu-kuurin, joten tauti ei ollut kovin raju. 10 päivää sairastin ja ne ekat 2 pv oli pahimmat (todellakin tiesi heti, että kyse ei ole tavallisesta nuhakuume-flunssasta). Tamiflu auttoi nopeasti.

Vierailija
29/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin viime talvena B-influenssan, mutta mulla oli alla rokote ja ehdin saada Tamiflu-kuurin, joten tauti ei ollut kovin raju. 10 päivää sairastin ja ne ekat 2 pv oli pahimmat (todellakin tiesi heti, että kyse ei ole tavallisesta nuhakuume-flunssasta). Tamiflu auttoi nopeasti.

...jatkuu: tämä tapahtui helmikuun ensimmäisellä viikolla ja keuhkot kyllä muistuttivat asiasta maaliskuun alussa kun alkoi koronasta tulla uutisia. Päätin heti, että välttelen koronaa kaikin keinoin. Olen 45v perusterve nainen. 

Vierailija
30/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli molemminpuolinen keuhkokuume, ja tuollaista se oli. Influenssa testattiin, sitä ei ollut, mutta olin ihan todella sairas. Jos olisin ollut eläkeiässä, olisin varmaan kuollut.

Koronaa en missään tapauksessa halua! Jos se menee taas tuollaiseksi, eikä koronaan auta mitkään lääkkeet.

31/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssa oli kyl aika kova. 

Vierailija
32/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ei ole ikinä ollut pahaa influenssaa ONNEKSI!

Vierailija
33/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös kerran ollut raju influenssa, luulin että henki lähtee. Kuumetta oli yli 40 ja hourailin jossain vaiheessa pitkin seiniä. :D 

Lapsiparka oli silloin pieni ja hänellä oli siinä ihmettelemistä kun äiti ei ollut aivan tässä maailmassa.

Hurja tauti oli kyllä ja toipuminen kesti pitkään.

Vierailija
34/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla sairastin aasialaisen ja se on ehkä rajuin tauti,joka minulla on ollut. Kuumtee oli päälle 39 astetta ja vetopois kokonaan. Olin toisella luokalla loulussa ja olin ensimmäinen, joka taudin sai. Olin pois koulusta kaksi viikkoa ja kun palasin, ei luokassa ollut kuin muutama oppilas. Jotkut luokat olivat ilman opettajaakin. Olimme koko perhe pyhäinpäivän aikaa sairaana, jopa elukuussa syntynyt velivauvakin. Kun minulta kuume alkoi laske, sain vielä rauhastulehduksen. Vielä nykyäänki, jos flunssa iskee, niin ne rauhaset turpovat. 

Toisen kerran sairastin ihfluenssan 2000-luvun alkuvuosina (-02 tai -03). Kuumenousi ihan silmäräpäyksessä. Olin käymässä kaupungissa ja tarkoitus oli hankkia joululahjoja, mutta haaveeksi jäi. Ei muuta kuin suoraan autolle ja keulo kotia kohti. Niin sippi olin, että oli pakko pitää muutama tauko matkalla. Vajaa viikko sairauslomma ja sitten takaisin töihin. Onneksi oli joulu tulossa ja lepäillä monta päivää.

Vierailija
35/47 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sattuikaa forssan seudulla oli jo vuosi sitten melkoinen "nuha" muuttajat kotiutuivat pitkältä  lomiltaan kotimaissaan elo-syyskuussa. korona levisi forssasta 6kk ennen kuin siitä alettiin edes puhumaan. upeaa tyhmyyttä ja pimitystä. ks. forssan sairaala kuolin tilastot

Vierailija
36/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikainfluenssa toisessa aallossa muutama vuosi sitten. Lisäksi yhtä aikaa a-influenssa. Naapurustossa joutui saman ikäinen mies +40, samaa aikaa sikainfluenssan takia teholle, sieltä keuhkonsiirtojonoon.

mitä se tarkoittaa kun influenssan sairastaneelle pitää vaihtaa keihkot? siis oikeastiko vanhat pois ja uudet tilalle? :(

Vierailija
37/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssan olen sairastanut 2 kertaa. Molemmat kokemukset kamalia. Järkyttävä kuume, loputon yskä, joka paikkaan sattui. Aika kului sängyssä maaten, vessareissut olivat tuskaa lihaskipujen takia ja kuumeen takia kävelin myös pitkin seiniä . Pahin vaihe molemmissa kesti viikon. Ekalla kerralla tuli seurauksena joku lihastulehdus rintaan (ei kuitenkaan sydämeen) jatkuvasta yskimisestä, johon sain 10 päivän kipulääkekuurin. Toisella kerralla kova yskä jatkui kuukausitolkulla, vaikka muut oireet poistuivat parin viikon jälkeen taudin alkamisesta.

Vierailija
38/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2016 oli joku influenssa, mikään ei pysynyt sisällä enkä edes jaksanut nousta sängystä hakemaan vettä juotavaksi. Makasin sängyllä kännykkä kädessä ja mietin soitanko ambulanssin hakemaan tiputukseen mutta ei luonto antanut periksi soittaa. Sitten yritin syödä aamupalaa mutta oli niin paska olo että olin menossa sänkyyn mutta pyörryin matkalla sänkyyn ja loukkasin pääni.

Siitä lähtien olen ottanut influenssarokotuksen syksyisin

Vierailija
39/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena sairastanut hongkongilaisen influenssan. En muista siitä juuri mitään, mutta olin kuulemma erittäin sairas. Teininä sairastin mononukleoosin ja siitä jouduin sairaalahoitoon viikoksi. Se oli raju tauti.

Vierailija
40/47 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesti rajumpi muoto.