Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja valitsi puolensa

Vierailija
13.05.2020 |

Ex-mieheni oli ilman lupaani hakenut lapsellemme loman koulusta. Olimme asiasta keskustelleet etukäteen, ja toin selkeästi, moneen kertaan esille, että minusta lapsi menee kouluun. Koulunkäynti on etänä ollut hänelle tervanjuontia, ja lapsi itsekin on halunnut kouluun. Kunnes isänsä alkoi pelotella, että lapsi sairastuu vakavasti ja kesämökkireissu jää välistä. Mummikaan ei mökille pääse, jos lapsi käy hakemassa vaikka oireettoman koronan!

Minun elämääni tämä myös hankaloittaa, koska en voi enää jäädä pois töistä. Lisäksi on kyse periaatteesta: Meillä on yhteishuoltajuus, ja ex tahallaan toimi vastoin tahtoani. Vieläpä salaa, niin että kuulin siitä päivää ennen koulun aloittamista.

Olin toki yhteydessä kouluun ja ilmoitin, että näin on käynyt ja jatkossa toivon, että tällaiset asiat tarkistetaan myös minulta, toiselta vanhemmalta. Kävimme edellisen kerran saman keskustelun pari viikkoa sitten, kun opettaja jatkuvasti oli yhteydessä vain lapsen isään. Minulle ei kantautunut tietoa koulunkäynnin ongelmista.

No, opettaja on varsinainen Shirley Temple. Puhelimessa ei uskaltanut kettuilla minulle, mutta jälkikäteen lähetti meille yhteisen viestin. Viesti oli nuhtelevaan sävyyn, että "kävi ilmi, ettei lomasta oltu sovittu yhdessä". Ja että "jatkossa toivon, että keskustelette keskenänne". Siis mitä hittoa! Näinkö opettaja, äiti hänkin, suhtautuu toiseen äitiin, jonka lapsen isä yrittää kaikin tavoin vieraannuttaa lapsestaan. Hankaloittaa yhteydenpitoa, rikkoo tapaamisoikeuksia, pimittää tietoa ja päättää yksinvaltiaana asioista. Missä solidaarisuus?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu täysin turha. Ap on väärässä eikä suostu sitä itselleen myöntämään joten tulee jatkamaan tuota jankuttamistaan hamaan tulevaisuuteen. Ihan sama kuinka hänelle muut pystyvät aukottomasti perustelemaan miksi hän on väärässä. Tilanne ei muutu opettajaa haukkumalla kun ei ota tehtäväkseen työnsä ulkopuolisia eroperheen henkilökohtaisia ongelmia. Nyt pitää vanhemmilla laittaa se lapsi etusijalle ja alkaa sopimaan yhdessä asioista. Koululla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.

Yksinkö otan vastuun ja alan sopia? Mistä instanssista saan ylipäätänsä tähän tukea, jos eron myötä katkeroitunut ex tekee elämästä vaikeaa? Olemme kyllä sopineet kirjallisesti yhteishuoltajuudesta aika yksityiskohtaisestikin, mutta ex rikkoo sopimusta jatkuvasti. Tämä opettajakin on muuten pokannut varatun miehen aikoinaan, joten luulisi olevan eroperheiden asiat aika läheltä nähty. 

Vierailija
42/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ole kyse siitä kuka oikeassa vaan että asia korjataan.

Taatusti pääsee kouluun jos tehtäviä tekemättä.

Ei ole loma tarkoitettu lapselle joka ei suoriudu etäkoulusta.

Tässä nyt painaa lapsen etukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se näin on, että asia on teidän ei opettajan asia. Asetat opettajatkin hankalaan tilanteeseen. Miten hänen olisi pitänyt toimia?

Olen ilmoittanut jo aiemmin erotilanteestamme. Ja kertonut, että ex ei välitä tietoa minulle. Pyytänyt, että lasta koskevat viestit lähetetään molemmille vanhemmille. Viimeksi kaksi viikkoa sitten. Mutta ylivoimaista on.

Jos teillä on molemmilla wilmatunnukset niin täysin samat viestit tulevat molemmille. Opettajalla ei ole edes mahdollisuutta valita että viesti ei menisi kummallekin. Eli automaattisesti tulee viestit sinullekin.

Usko nyt, ei tule. Jos ex-mies lähettää opettajalle viestin ja valitsee, ettei viesti tule minulle, niin se ei todella tule. Ja opettaja vastaa vain ex-miehelle.

Ei vastaukseen pysty lisäämään vastaanottajia.

Vierailija
44/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma-vistin astaukseen pystyy liittämään niin monta vastaanottajaa kuin haluaa. Jos ei osaa voi kysyä siltä pääkäyttäjältä.

t. Se pääkäyttäjä.

Vierailija
45/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se näin on, että asia on teidän ei opettajan asia. Asetat opettajatkin hankalaan tilanteeseen. Miten hänen olisi pitänyt toimia?

Jos vanhemmilla yhteishuoltajuus niin kyllä koulun/opettajan pitää saada molempien vanhempien päätös lasta koskevissa asioissa.

Ainakin meillä koulu vaatii molempien vanhempien suostumuksen, vaikka kysymys olisi miten pienestä asiasta. Toisaalta ei se meitä haittaa, kun tiedämme koulun käytännön. Koulu perustelee asiaa lainsäädännöllä. Ja aloite on tullun koulun puolesta, ei meiltä vanhemmilta.

Vierailija
46/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä nyt ap:lla oo vähän muualla ne ongelmat kun opettajassa...

Vierailija
47/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aapeen asenne opettajia kohtaan on aistittavissa hänen käytöksestään ja siksi ope hoitaa asiat mielummin isän kanssa, joka osaa käyttäytyä asiallisesti?

Vierailija
48/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut jo aiemmin erotilanteestamme. Ja kertonut, että ex ei välitä tietoa minulle. Pyytänyt, että lasta koskevat viestit lähetetään molemmille vanhemmille. Viimeksi kaksi viikkoa sitten. Mutta ylivoimaista on.

Jos teillä on molemmilla wilmatunnukset niin täysin samat viestit tulevat molemmille. Opettajalla ei ole edes mahdollisuutta valita että viesti ei menisi kummallekin. Eli automaattisesti tulee viestit sinullekin.

Usko nyt, ei tule. Jos ex-mies lähettää opettajalle viestin ja valitsee, ettei viesti tule minulle, niin se ei todella tule. Ja opettaja vastaa vain ex-miehelle.

Ei vastaukseen pysty lisäämään vastaanottajia.

Totta kait vastaanottajaksi pystyy laittamaan vaikka sata henkilö.

Meidän lasten koulussa, jos vanhemmilla yhteishuoltajuus kaikki viestit tulevat molemmille huoltajille ja tätä koulu perustelee lainsäädännöllä. Esim. jos kysymys on ylim. lomasta.

Vierailija
49/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilma-vistin astaukseen pystyy liittämään niin monta vastaanottajaa kuin haluaa. Jos ei osaa voi kysyä siltä pääkäyttäjältä.

t. Se pääkäyttäjä.

Teknisesti se on varmaan mahdollista, mutta meillä ei. Meillä virastotaso hallinnoi Wilman toimintoja, eikä olla kauheasti perustoimintoja enempää saatu edes pyytämällä.

Sama haloohan on ollut viestien ajastamisestakin. Toisilla kunnilla onnistuu, toisilla tuntuu olevan jostain syystä käsittämättömän vaikeaa.

Vierailija
50/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Vieraannuttaa lapsestaan”. Miten?

Siten, ettei välitä koulusta tulevia viestejä. Ja tekee lasta koskevat päätökset yksin. Kyllä, äidin rajaaminen ulos lasta koskevasta tiedonkulusta ja päätöksistä vaikuttaa kyllä negatiivisesti meidän väleihimme.  Teillä muilla kynnysmatoillako lapsen isä päättää yksin kaikesta? Vaikka lapsella menisi huonosti koulussa ja isä ei olisi kykenevä auttamaan läksyissä.

Miksi sinulla ei ole Wilma tunnuksia?

On tunnarit. Mutta lomaa koskeviin viesteihin minua ei oltu liitetty. Samoin opettaja ei käytä Wilmaa vaan soittelee suoraan ex-miehelle koulunkäynnistä. Ei minulle. Voi olla, että ex on puhunut jotain omiaan ja antanut olettaa, etten ole lapsen elämässä enää kun kehtasin erota. Mutta lapsi on luonani puolet ajasta.

Jos opettaja ei soita sinulle, siihen voi olla hyvä syy...

Vierailija
51/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Se pääkäyttäjä.

Silloinkinko, jos alkuperäisen viestin lähettäjä on ruksinut rajoitteet että viestin saa nähdä vain hän ja vastaanottaja?

Vierailija
52/52 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajalla on myös esimies ja se on rehtori.

Soita heti hänelle ja peru loma.

Sano myös että olet töissä ja lapsi tahtoo kouluun.

Kyllä rehtorille voi soittaa.

Rehtori sen lomankin on myöntänyt eikä luokanope, joka voi myöntää vain 1-3 päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä