Opettaja valitsi puolensa
Ex-mieheni oli ilman lupaani hakenut lapsellemme loman koulusta. Olimme asiasta keskustelleet etukäteen, ja toin selkeästi, moneen kertaan esille, että minusta lapsi menee kouluun. Koulunkäynti on etänä ollut hänelle tervanjuontia, ja lapsi itsekin on halunnut kouluun. Kunnes isänsä alkoi pelotella, että lapsi sairastuu vakavasti ja kesämökkireissu jää välistä. Mummikaan ei mökille pääse, jos lapsi käy hakemassa vaikka oireettoman koronan!
Minun elämääni tämä myös hankaloittaa, koska en voi enää jäädä pois töistä. Lisäksi on kyse periaatteesta: Meillä on yhteishuoltajuus, ja ex tahallaan toimi vastoin tahtoani. Vieläpä salaa, niin että kuulin siitä päivää ennen koulun aloittamista.
Olin toki yhteydessä kouluun ja ilmoitin, että näin on käynyt ja jatkossa toivon, että tällaiset asiat tarkistetaan myös minulta, toiselta vanhemmalta. Kävimme edellisen kerran saman keskustelun pari viikkoa sitten, kun opettaja jatkuvasti oli yhteydessä vain lapsen isään. Minulle ei kantautunut tietoa koulunkäynnin ongelmista.
No, opettaja on varsinainen Shirley Temple. Puhelimessa ei uskaltanut kettuilla minulle, mutta jälkikäteen lähetti meille yhteisen viestin. Viesti oli nuhtelevaan sävyyn, että "kävi ilmi, ettei lomasta oltu sovittu yhdessä". Ja että "jatkossa toivon, että keskustelette keskenänne". Siis mitä hittoa! Näinkö opettaja, äiti hänkin, suhtautuu toiseen äitiin, jonka lapsen isä yrittää kaikin tavoin vieraannuttaa lapsestaan. Hankaloittaa yhteydenpitoa, rikkoo tapaamisoikeuksia, pimittää tietoa ja päättää yksinvaltiaana asioista. Missä solidaarisuus?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettaja on nyt oikeassa eli ihan tähän kanssa keskenänne sovitte jatkossa asioista, ei ole opettajan tehtävä toimia teidän viestinnässä välikätenä. Totta kai koululta oletetaan että yhteishuoltajuuden omaavat vanhemmat ovat yhdessä sopineet asioista ja että kun ilmoittaa jostain asiasta toiselle vanhemmalle niin hänen kauttaan mene tieto myös toiselle vanhemmalle. Yksinhuoltajuudessa sitten eri asia. Ja mistä siellä koululla välttämättä edes tiedetään että vanhemmat on eronneet?
Koska erikseen erosta kerroin opettajalle. Ja pyysin, että olen mukana kaikissa viesteissä. Kerroin, että ex tahallaan jättää kertomatta. Voisiko tässä tilanteessa opettaja yrittää ymmärtää myös äitiä?
Joo, ei kuulu työhön on se vastaus. Mutta kuuluisiko normaaliin toisesta ihmisestä välittämiseen? Ovatko kaikki opettajat kylmiä koneita?
Ihan hyvä! Pikkusen ammut yli parissa kohtaa, mutta tätä oli ihan hupaisa lukea! Yritystä on!
3/5
Soittelee sanojesi mukaan miehellesi koulunkäyntiin liittyviä asioita, mutta sanot, että opettaja tekee vain minimin.
Onhan tuo nyt enemmän tehty opettajan puolelta, jos on soittamalla yhteyksissä.
Opettajalla on myös esimies ja se on rehtori.
Soita heti hänelle ja peru loma.
Sano myös että olet töissä ja lapsi tahtoo kouluun.
Kyllä rehtorille voi soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se näin on, että asia on teidän ei opettajan asia. Asetat opettajatkin hankalaan tilanteeseen. Miten hänen olisi pitänyt toimia?
Olen ilmoittanut jo aiemmin erotilanteestamme. Ja kertonut, että ex ei välitä tietoa minulle. Pyytänyt, että lasta koskevat viestit lähetetään molemmille vanhemmille. Viimeksi kaksi viikkoa sitten. Mutta ylivoimaista on.
Jos teillä on molemmilla wilmatunnukset niin täysin samat viestit tulevat molemmille. Opettajalla ei ole edes mahdollisuutta valita että viesti ei menisi kummallekin. Eli automaattisesti tulee viestit sinullekin.
Usko nyt, ei tule. Jos ex-mies lähettää opettajalle viestin ja valitsee, ettei viesti tule minulle, niin se ei todella tule. Ja opettaja vastaa vain ex-miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on myös esimies ja se on rehtori.
Soita heti hänelle ja peru loma.
Sano myös että olet töissä ja lapsi tahtoo kouluun.
Kyllä rehtorille voi soittaa.
Luulenpa, että ovat vain tyytyväisiä, ettei lapsia tule kouluun. Luin rivien välistä, että olivat "yllättyneitä" kun niin harva oli hakenut lomaa. Minulle opettaja ilmoitti, että lapsi voi tulla lomasta huolimatta kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on Wilma käytössä, niin viesti tulee aina molemmille huoltajille. Olettaen, että teillä molemmilla on huoltajuus. Joten älä jaksa. Jos et ole lukenut viestejä, se on oma ongelmasi.
Ei ole tullut. Opettaja sanoi, että hän JATKOSSA vastaa aina molemmille. Kyllä Wilmassa voi lähettää viestejä pelkästään valitsemilleen henkilöille. Sitä vaan ihmettelen, että miten yksinkertainen opettaja on, kun ei voi klikata molempia vanhempia keskusteluun mukaan. Ja eikö Wilman kautta pitäisi tulla tieto hyväksytyistä lomista?
Ei itse asiassa voi valita. Eli kun minä opettajana laitan jonkun lapsen huoltajalle viestin niin valittavana on lapsen nimellisarvoa että viesti huoltajille ja jos molemmilla on tunnukset niin automaattisesti viesti menee molemmille. Ei pysty poistamaan toista huoltajaa viestin vastaanottajista. Siinä tapauksessa että toinen huoltaja itse laittaa minulle viestin niin sen ketjun näkee vain viestin aloittajan määrittelemät ihmiset. Mutta jos teillä on yhteishuoltajuus niin silloinhan teidän oletetaan hoitavan asiat yhdessä. Ja opettaja voi aivan oikeutetusti olettaa että molemmat ovat tietoisia asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ap on weetee.
MIllä tavalla? Olen akateemisesti koulutettu ja hyvin tienaava johtaja. Sehän sitä pikkuopea risookin, koska naisen paikka on kotona tekemässä lapsen kanssa huovutustöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Vieraannuttaa lapsestaan”. Miten?
Siten, ettei välitä koulusta tulevia viestejä. Ja tekee lasta koskevat päätökset yksin. Kyllä, äidin rajaaminen ulos lasta koskevasta tiedonkulusta ja päätöksistä vaikuttaa kyllä negatiivisesti meidän väleihimme. Teillä muilla kynnysmatoillako lapsen isä päättää yksin kaikesta? Vaikka lapsella menisi huonosti koulussa ja isä ei olisi kykenevä auttamaan läksyissä.
Miksi sinulla ei ole Wilma tunnuksia?
On tunnarit. Mutta lomaa koskeviin viesteihin minua ei oltu liitetty. Samoin opettaja ei käytä Wilmaa vaan soittelee suoraan ex-miehelle koulunkäynnistä. Ei minulle. Voi olla, että ex on puhunut jotain omiaan ja antanut olettaa, etten ole lapsen elämässä enää kun kehtasin erota. Mutta lapsi on luonani puolet ajasta.
Meillä on vanhemmilla molemmilla tunnukset Wilmaan, molemmille tulee täysin samat tiedottavat viestit. Kuulostaa omituiselta tuo soittelu. Onko lapsella ongelmia, joita mies pyrkii hoitamaan yhteistyössä koulun kanssa. Asuuko lapsi pääsääntöisesti isällään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on weetee.
MIllä tavalla? Olen akateemisesti koulutettu ja hyvin tienaava johtaja. Sehän sitä pikkuopea risookin, koska naisen paikka on kotona tekemässä lapsen kanssa huovutustöitä.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on Wilma käytössä, niin viesti tulee aina molemmille huoltajille. Olettaen, että teillä molemmilla on huoltajuus. Joten älä jaksa. Jos et ole lukenut viestejä, se on oma ongelmasi.
Ei ole tullut. Opettaja sanoi, että hän JATKOSSA vastaa aina molemmille. Kyllä Wilmassa voi lähettää viestejä pelkästään valitsemilleen henkilöille. Sitä vaan ihmettelen, että miten yksinkertainen opettaja on, kun ei voi klikata molempia vanhempia keskusteluun mukaan. Ja eikö Wilman kautta pitäisi tulla tieto hyväksytyistä lomista?
Ei itse asiassa voi valita. Eli kun minä opettajana laitan jonkun lapsen huoltajalle viestin niin valittavana on lapsen nimellisarvoa että viesti huoltajille ja jos molemmilla on tunnukset niin automaattisesti viesti menee molemmille. Ei pysty poistamaan toista huoltajaa viestin vastaanottajista. Siinä tapauksessa että toinen huoltaja itse laittaa minulle viestin niin sen ketjun näkee vain viestin aloittajan määrittelemät ihmiset. Mutta jos teillä on yhteishuoltajuus niin silloinhan teidän oletetaan hoitavan asiat yhdessä. Ja opettaja voi aivan oikeutetusti olettaa että molemmat ovat tietoisia asiasta.
No mitäs kautta rehtorin loman hyväksyminen tulee? Ei ainakaan tullut Wilman kautta. Opettaja oli myös laittanut ohjeet loman hakemiseksi. Sellaista viestiä ei ole minulle tullut.
Tämä keskustelu täysin turha. Ap on väärässä eikä suostu sitä itselleen myöntämään joten tulee jatkamaan tuota jankuttamistaan hamaan tulevaisuuteen. Ihan sama kuinka hänelle muut pystyvät aukottomasti perustelemaan miksi hän on väärässä. Tilanne ei muutu opettajaa haukkumalla kun ei ota tehtäväkseen työnsä ulkopuolisia eroperheen henkilökohtaisia ongelmia. Nyt pitää vanhemmilla laittaa se lapsi etusijalle ja alkaa sopimaan yhdessä asioista. Koululla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä, että tätä opettaja sitä ja opettaja tätä keskustelua on käyty palstalla ahkerasti. Tämä ehkä valaisee ihmisille, mitä kaikkea shaibaa tämä suuresti kadehdittu matalapalkkainen ammattiryhmä silmilleen saa. Kiva vastata useisiin palstatasoisiin Wilma-viesteihin joka päivä ja yrittää jaksaa olla asiallinen.
Juokse mutkia -ohis
Antamillasi tiedoilla opettaja lähinnä nuhteli lapsen isää, jos jotakuta nuhteli.
Niin tai näin, nyt sinulla on oikeutta varten ihan opettajan kirjoittamaa todistetta siitä, että isä ei ole kertonut sinulle lapsen asioita.
Tämä lomakeskustelu on varmasti alkanut miehen lähettämästä viestistä, johon ope on vastannut. Siihen keskusteluketjuun ei voi opettaja mitenkään jälkikäteen liittää muita tyyppejä. Ja ymmärsinkö oikein, että nuhteluviesti meni myös miehelle? Miksi siis ajattelit, että tässä olisi jotain puolueellisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Vieraannuttaa lapsestaan”. Miten?
Siten, ettei välitä koulusta tulevia viestejä. Ja tekee lasta koskevat päätökset yksin. Kyllä, äidin rajaaminen ulos lasta koskevasta tiedonkulusta ja päätöksistä vaikuttaa kyllä negatiivisesti meidän väleihimme. Teillä muilla kynnysmatoillako lapsen isä päättää yksin kaikesta? Vaikka lapsella menisi huonosti koulussa ja isä ei olisi kykenevä auttamaan läksyissä.
Miksi sinulla ei ole Wilma tunnuksia?
On tunnarit. Mutta lomaa koskeviin viesteihin minua ei oltu liitetty. Samoin opettaja ei käytä Wilmaa vaan soittelee suoraan ex-miehelle koulunkäynnistä. Ei minulle. Voi olla, että ex on puhunut jotain omiaan ja antanut olettaa, etten ole lapsen elämässä enää kun kehtasin erota. Mutta lapsi on luonani puolet ajasta.
Meillä on vanhemmilla molemmilla tunnukset Wilmaan, molemmille tulee täysin samat tiedottavat viestit. Kuulostaa omituiselta tuo soittelu. Onko lapsella ongelmia, joita mies pyrkii hoitamaan yhteistyössä koulun kanssa. Asuuko lapsi pääsääntöisesti isällään?
Opettaja soitteli etäkoulun aikana pari kertaa kaikille oppilaille. Siinä kerran tuli selväksi, että ollessaan isällään isä ei katso, että tehtävät tulee tehtyä. Oli jäänyt paljon rästiin. Nyt sitten seuraavat kaksi viikkoa vedän jotenkin etänä etäkoulua kotona olevalle lapselleni. Meillä työnantaja käski takaisin töihin kun toimistolla on vain muutamia ihmisiä ja koulut sekä päivähoidot ovat avautuneet. Ei hyvää syytä jäädä pois. Koko etäkoulu oli mielestäni kammottava kokemus ja kertoi kyllä sen, etteivät opettajat ole ruudinkeksijöitä. Ei mennyt tällekään jakeluun, että joudun tekemään päivisin töitä, jotta saisin pitää työpaikkani. En pysty askartelemaan, jos vedän asiakkaille työpajaa. Opettajathan voivat vetää lonkkaa, eikä heidän suoriutumistaan kukaan seuraa. Mahtaa olla aika kirjavaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Primuksen (eli Wilman) pääkäyttäjä omalla koulullani, ja Wilma-viestin voi lähettää joko kummallekin huoltajalle tai kummallekin erikseen. Tässä voi tietysti olla koulukohtaisia eroja, mutta meillä on Huoltajien yhteisviesti-nappula, sekä myös erillisviestit ovat mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi!
Jos teillä on molemmilla wilmatunnukset niin täysin samat viestit tulevat molemmille. Opettajalla ei ole edes mahdollisuutta valita että viesti ei menisi kummallekin. Eli automaattisesti tulee viestit sinullekin.