Auttakaa keksimään alakouluikäiselle kesätekemistä
Saa olla jotain yksittäisiä askareita, tai suuritöisempiä projekteja tai vaikka pieniä piristyksiä päivää, kuten jäätelön syönti. Ihan mitä kaikkea tulee mieleen! :)
Kiitän jo etukäteen vaivannäöstä!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin hankkia alakoululaiselle pianonsoiton alkeiskirjan, jota saa yksikseen tutkia kun kukaan ei kuuntele. Edellyttää toki, että perheessä on piano.
Kukaan ei kuuntele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin hankkia alakoululaiselle pianonsoiton alkeiskirjan, jota saa yksikseen tutkia kun kukaan ei kuuntele. Edellyttää toki, että perheessä on piano.
Kukaan ei kuuntele?
Juurikin niin. Olen havainnut, että lapsi tykkää tapailla pianoa ollessaan yksin kotona. En kuitenkaan halua tuputtaa hänelle tunteja, nyt kun vuosi musiikkiopistossa oman soittimen parissa on päättynyt. Lapsi on sen luonteinen että jaksaa ottaa nuoteista selvää.
Eli selkokielellä ehdotukseni oli: mahdollisuus tutustua uuteen soittimeen ilman opetusta tai odotuksia, lapsen oman kiinnostuksen ja oppimistyylin mukaan. Jollekin toiselle sopii vaikkapa kitara ja YouTube.
Tein lapsille valokuvasuunnistus-tehtävän. Kävin ensin itse ottamassa kuvia tietyltä alueelta. Heidän tehtävänä oli löytää nämä kuvien paikat ja ottaa niissä selfie. Tuli hulvattomia kuvia äidin kännykkään! Mukavaa kesäpuuhaa, suosittelen :)
No ainakaan meidän lapset ei kyläile kesälomalla koronaviruksen riskiryhmiin kuuluvilla vanhuksilla! Turvallisuus ennen kaikkea ja vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos suvussa joku tuttu vanhus, käydä tapaamassa häntä. Toki vain ehdottoman terveenä.
Rakastin pienenä:
- Eväsretkiä (kaakao termarissa)
- Majojen rakentamista joko luonnossa (kepeistä, oksista, laudoista tms.) tai sadepäivänä kotiin (paidoista, tyynyistä ja tuoleista)
- Sormivärejä
- Muovailuvahaa
- Kuumana kesäpäivänä vesisotaa vesipyssyillä
- Piirtämistä äidin kanssa
- Leipomista (pullat ja mokkapalat lempparit)
- Onkimista
- Eläimiä (onko kotieläinpuistot auki?)
- Lastenohjelmia
- Tanssimista ja laulamista. Omat kummitytöt katselee aina jotain lauluvideoita ja tanssivat ja laulavat samalla.
- Palapelejä.
- Uimarantoja
- Vesilätäkössä pomppimista kumpparit jalassa (teen tätä edelleen aina mökillä). Lapset innostuu helpommin kuin aikuiset. Yhdet rakkaimmista lapsuusmuistoista on ne, kun kesäisin äidin kanssa kävelimme ruokakauppaan järvenrantaa pitkin ja pitelin äidin kädestä kiinni. ❤ Eli lapset huomioi pieniä asioita.
Hassut kertomukset eli kirjoittakaa vuorotellen paperille joku pieni kertomus halutusta aiheesta ja jättäkää välistä useampi sana pois, sitten toinen saa sanoa eri sanoja ja ne lisätään yksitellen tyhjille paikoille. Tarina luettuna tulee olemaan yleensä nauruhermoja kutkuttava. Meillä on tätä hupia ollut kautta aikain niin omasta kuin lasteni lapsuudesta lähtien.
Sukupuun, sukutarinoiden kirjoittaminen ylös mahdollisine kuvineen yhdessä vanhempien kanssa, vierailut/ retket paikoissa jotka jollain tavoin liityyvät suvun historiaan.
Bujo-/skrap-kirjojen tekeminen
Ruokakerma, katetaan ja valmistetaan ruokaa eri maiden keittiötä ja kulttuuria hyödyntäen
Lifebird-100lintua bongaus
Telttaretki lähiluontoon
Saippuakuplien puhaltelu. Jätteisiin menevien rasioiden,paperin ym. tuunaaminen "taiteeksi" omalla luovalla tavalla.
Harvinaisen positiivinen aloitus ja aihe. Lapsuusmuistot kantaa pitkälle tässä elämässä🙌
En nyt äkkiä hokannu, että onko kyseessä tyttö vai poika?!
Vasara ja nauloja ja jotain puutavaraa. Pikkukoululaisena veljeni tykkäsi suunnattomasti naulailla puunpätkiä toisiinsa! Miten tästä semmonen jalostetumpi versio - linnunpönttöjen teko?
Entäs kankaista jotain? Onko ompelukonetta? Tilkuista jotain, tyynynpäällistä, kassia tmv.. Tekstiiliväreillä, kangastusseilla koristelua kasseihin (voi ostaa valmiina), tyynynpäällisiin (yksivärisiin, joita saa jokaisesta kaupasta), vaateiden tuunausta (luvanperästä tietenkin).
Kivien koristelua ja maalausta, lautojen koristemaalausta.
Nuo bongausjutut on kivoja. Innostuisko kasvion keräämisestä?
Lukuhaaste, pyöräilyhaaste tmv., josta pieni palkkio luvassa.
Oletko katsonut paikkakuntasi kesätoimintatarjonnan? Voi tietysti olla tänä kesänä rajoitetumpaa tai peruttuakin, mutta monilla paikkakunnilla on jotain kesätoimintaa usein juuri kesäkuun alussa ennen kiivainta lomakautta.
Kukkien tunnistusta. Aina, kun näkee luonnossa uuden kukan, etsii sen esim Luontoportista, valokuvaa, kirjaa vihkoon ylös.
Lasten Helmet-lukuhaaste.
Oman lehden, sarjakuvan, nettijulkaisun tekeminen. Voi pyytää kavereita mukaan vaikka etänä.
Animaatioiden tekeminen leluilla tai legoilla.
Ruoan tekeminen ulkona trangialla tms.
Maskottien tekeminen huovasta, tupsuista, puusta, virkkaamalla, jne.
Hyönteishotellin tekeminen.
Temppuilu slackline-liinalla metsässä puidenrunkojen välissä.
Solmujen opettelu.
Netistä otettu tai itse keksitty piirros- tai kirjoitushaaste kesän joka päivälle.
Mahdollisimman rento lapsuuskesä ilman haaste- ja kehittymispakkoa. Kaikkea hauskaa ja virkistävää, mahdollisimman paljon ulkona vietettyä aikaa, niin että kesästä jää rusketus poskille ja hymy huulille vielä pitkään.
Lapset keksii kyllä itse mitä tekevät kesällä.
Näin oli ennen ja myös nyt jos vaan annetaan.
Mitä tapahtui sille, että lapset keksivät itse itselleen tekemistä? En ymmärrä tätä vanhempien viihdyttäjän roolia ollenkaan. Puhelimet pois ja ulos. Alkaa tekemistä löytyä kun vähän tylsistyy ensin ja joutuu itse miettimään.
Melomaan. Turvavälien pito on helppoa.
Pokemon Go lapsen kännykkään jossei ole jo pelannut. Liikkuupahan ulkona pokemoneja etsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Pokemon Go lapsen kännykkään jossei ole jo pelannut. Liikkuupahan ulkona pokemoneja etsimässä.
Juu, ei mitään yksityisyyttä kun kakarat liikkuu naapureitten pihoilla, nähty ja koettu!
Vanhemmat neuvokaa lapsianne!
Telttailu, nikkarointi, maalaaminen, jonkin soittimen soitto, kankaanvärjäys tai huovutus, marjojen poimiminen, virkkaaminen tai neulonta, suunnistus, rullaluistelu, korttitalon rakentelu, nukkekodin sisustus, käpylehmät