Joko nyt kerrostalo asukeille alkais omakotitalo isolla pihalla maistumaan?
Saattaa olla uusi aalto tulossa, jolloin etätyöskentelyä jatketaan vuoden loppuun ja niiden lasten koulu saattaa olla myöskin syyslukukauden kiinni.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/etatyoajan-pitkittyminen-saa-ihmiset…
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olemme aivan epätoivoisia! Ja oikeastaan olisimme aina halunneet asua omakotitalossa ja kadehdimme kovasti ihmisiä jotka näin tekevät, mutta koska olemme saamattomia vätyksiä, emme ole saaneet mitään aikaiseksi. Tämänhän ap halusi kuulla? :D
....no kyllä tutkimuksen mukaan yli puolet kertostaloasukkaista haluaisi asua muualla kuin kerrostalossa. Kumma juttu. Okt asukkaista 0% haluaisi muuttaa kerrostaloon.
Johtuisikohan siitä, että omakotitaloon ei juuri koskaan päädytä sattumalta, vaan sinne pääsyyn täytyy nähdä vaivaa.
Kerrostaloissa on eniten valinnanvaraa ja halvimmat hinnat, joten sinne päätyvät tietenkin opiskelijat, muut tilapäisasujat, nopeasti asunnon tarvinneet, tuuliviirit, jotka eivät tiedä mihin mennä, ne jotka eivät ole vielä löytäneet haluamaansa muuta asuntoa...
Onko omakotitalon ostaminen hitaampaa puuhaa kuin kerrostalohuoneiston? En oikein ymmärrä, mitä yritit sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se omakotitalon työleiri ole tässä koronan aikana tainnut miksikään muuttua. Vai eikö koronan takia sada enää koskaan lunta? Tai lopettaako ruoho kasvamisen? Eikö taloa pidä enää huoltaa mitenkään? jne. Edelleenkin asun mielummin kerrostalossa ja käännän aamulla kylkeä kun ap lähtee kolaamaan pihaa. Töihin lähtiessä ajan lämpimästä parkkihallista pihalle ja siltä pihalta on huoltoyhtiö käynyt tekemässä lumityöt.
Mikä ihmeen työleiri jollain on mielessä omakotitalosta puhuttaessa? Viime talvena sai tehdä tasan kaksi kertaa lumityöt ja nekin tekee 15 minsassa ja ottaa hyötyliikuntana. Robotti ajaa nurmikon. Kukat kasvaa penkissä itsekseen, kun on kerran laittanut, samoin hedelmäpuu. Salaatti kasvaa helposti, kun vähän kastelee. Muuta ei paljon uudessa talossa tarvitsekaan tehdä. Kaivot katsoo pari kertaa vuodessa ja räystäät samoin. Rennompaa tää on kuin kerrostalossa, eikä kukaan valita yhtiökokouksessa tai muutenkaan.
Mihin sitä isoa pihaa sitten tarvitsee, jos ei sillä mitään tee? Ja juu, nyt oli lumeton talvi, mutta olen itse asunut omakotitalossa sellaisen talven, että lumityöt piti pahimmillaan tehdä kaksi kertaa päivässä.
Meillä on piha ja metsä vieressä ja en kyllä tästä omakotitaloon muuttaisi.
Työmatkat vain pidentyisi ja palvelut olisivat kauempana.
Asun pienkerrostalossa, jossa on piha, terassi, metsä ja kaikki palvelut vieressä.
Työpaikka on myös 15 minuutin matkan päässä. Olen kyllä joskus miettinyt miten löysinkin näin täydellisen asunnon. Toivottavasti muutan tästä pois vasta ruumisarkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olemme aivan epätoivoisia! Ja oikeastaan olisimme aina halunneet asua omakotitalossa ja kadehdimme kovasti ihmisiä jotka näin tekevät, mutta koska olemme saamattomia vätyksiä, emme ole saaneet mitään aikaiseksi. Tämänhän ap halusi kuulla? :D
....no kyllä tutkimuksen mukaan yli puolet kertostaloasukkaista haluaisi asua muualla kuin kerrostalossa. Kumma juttu. Okt asukkaista 0% haluaisi muuttaa kerrostaloon.
Asuin koko lapsuuteni omakotitalossa, ja nyt minua ei sais kyllä millään muuttamaan omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se omakotitalon työleiri ole tässä koronan aikana tainnut miksikään muuttua. Vai eikö koronan takia sada enää koskaan lunta? Tai lopettaako ruoho kasvamisen? Eikö taloa pidä enää huoltaa mitenkään? jne. Edelleenkin asun mielummin kerrostalossa ja käännän aamulla kylkeä kun ap lähtee kolaamaan pihaa. Töihin lähtiessä ajan lämpimästä parkkihallista pihalle ja siltä pihalta on huoltoyhtiö käynyt tekemässä lumityöt.
Mikä ihmeen työleiri jollain on mielessä omakotitalosta puhuttaessa? Viime talvena sai tehdä tasan kaksi kertaa lumityöt ja nekin tekee 15 minsassa ja ottaa hyötyliikuntana. Robotti ajaa nurmikon. Kukat kasvaa penkissä itsekseen, kun on kerran laittanut, samoin hedelmäpuu. Salaatti kasvaa helposti, kun vähän kastelee. Muuta ei paljon uudessa talossa tarvitsekaan tehdä. Kaivot katsoo pari kertaa vuodessa ja räystäät samoin. Rennompaa tää on kuin kerrostalossa, eikä kukaan valita yhtiökokouksessa tai muutenkaan.
Mihin sitä isoa pihaa sitten tarvitsee, jos ei sillä mitään tee? Ja juu, nyt oli lumeton talvi, mutta olen itse asunut omakotitalossa sellaisen talven, että lumityöt piti pahimmillaan tehdä kaksi kertaa päivässä.
Jos pihassa on rantaa ja metsää, niin mitäpä siellä tekisi tosiaan. Ehkäpä uisi, saunoisi, nauttisi luonnosta, antaisi lasten leikkiä rauhassa pihassa kavereiden kanssa, pelaisi pelejä, rentoutuisi porekylvyssä, grillaisi, kasvattaisi yrttejä ja vaikka sitä salaattia. Lumitöihin voi myös palkata jonkun, jos ei huvita tai sitten tehdä lumityöt ja skipata salilla käynnin. Mutta tosiaan parvekkeeton asunto keskustassa helteisenä kesänä kuulostaa paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Voi, saahan sen huoltoyhtiön tilata myös okt:hen, jos haluaa ja pätäkkää riittää :)
Olen elänyt lapsuuteni omakotitalossa, ja tiesin jo teininä etten ikinä ikinä ikinä hanki ok-taloa! Hirveästi töitä, hirveästi vastuuta, kaiken maailman muistamista ja huoltamista ja töiden aikataulutusta. Lumitöitä aamulla myrskyn jälkeen jotta auton saa pihasta ulos. Lisäksi vielä muistan että mua oikeasti pelotti asua ”yksin”, vaikka naapureita olikin samalla kadulla. En myöskään tykkää asua isosti, mun mielestä sellainen max 20 neliötä / perheenjäsen on sopivasti.
Nyt asun perheen kanssa kerrostalossa, ja olen varsinkin nyt nauttinut siitä että seinän takana on naapureita, ne muiden ihmisten elämisen äänet on mulle rauhoittavia ja turvallisia. Lisäksi piha on iso, ja iso lenkkeilypolkujen verkosto starttaa talon nurkalta, vieressä on luonnonsuojelualue, ikkunoista on metsänäkymät.
Asun nykyään paljon lähempänä luontoa kuin ok-talossa, vaikka sekin oli rintamamiestalo jossa oli suuri puutarha, ja alue rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on piha ja metsä vieressä ja en kyllä tästä omakotitaloon muuttaisi.
Työmatkat vain pidentyisi ja palvelut olisivat kauempana.
Sama homma. Metsä ja palvelut ovat ihan vieressä. Omakotitalo tietäisi pitempää työmatkaa enkä halua viettää niin suurta osaa elämästäni työmatkoihin. Mieluummin lenkkeilen sen kaksi tuntia tuossa lähimetsässä kuin autossa tai jossain muussa kulkuvälineessä istuen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä pihaa tarvitaan? En halua riesaksi mitään pihaa.
Lasten ulkoiluun esim? Siis okt:ssa lapset voi ihan tosta noin vaan laskea pihalle ja tehdä itse sisällä töitä - ei tarvitse lähteä vahtimaan niitä puistoon tms... Aikamoinen ajansäästö näin aikoina.
No ei.
Liikaa vaivaa.
En tykkää kolata lumia, enkä pudotella niitä katolta, leikata nurmikkoa, haravoida pihaa, putsata räystäitä yms. Putketkin voi jäätyä ja lämmin vesi tuppaa loppumaan kesken vesivaraajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pihassa on rantaa ja metsää, niin mitäpä siellä tekisi tosiaan. Ehkäpä uisi, saunoisi, nauttisi luonnosta, antaisi lasten leikkiä rauhassa pihassa kavereiden kanssa, pelaisi pelejä, rentoutuisi porekylvyssä, grillaisi, kasvattaisi yrttejä ja vaikka sitä salaattia. Lumitöihin voi myös palkata jonkun, jos ei huvita tai sitten tehdä lumityöt ja skipata salilla käynnin. Mutta tosiaan parvekkeeton asunto keskustassa helteisenä kesänä kuulostaa paremmalta.
Olen täysin kykenevä menemään luontoon hieman kauemmaskin, joten en tarvitse sitä ikkunani taa. Ja minulla ei ole halua hoitaa edes muovikukkaa, saati salaattipenkkiä. Eikä minulle mitkään hemmetin lumityöt korvaa salitreeniä (oletko ikinä edes kokeillut?).
Se on kyllä hämmästyttävää, että mikä pakkomielle joillakin on survoa meille kerrostalossa viihtyville omakotitalon erinomaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ulkoiluun esim? Siis okt:ssa lapset voi ihan tosta noin vaan laskea pihalle ja tehdä itse sisällä töitä - ei tarvitse lähteä vahtimaan niitä puistoon tms... Aikamoinen ajansäästö näin aikoina.
Ja sitten saadaankin niitä otsikoita pihanperän ojaan hukkuneista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa, johon kuuluu aidattu piha ja metsä on ihan vieressä. Meillä on myös grilli. En muuttaisi omakotitaloon johonkin pitkän työmatkan päähän. Kiitos ei ikinä.
Pieni talo pienellä luonnontilatontilla ois just unelma. Ei ihan korvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, näitä uutisia onkin ollut ihan sikana viime aikoina...
Toivoisin että Suomessa rakennettaisiin enemmän townhouse-tyyppisiä taloja. Siis rivari kaupungissa, keskustassa, pieni piha. Suomalaiset rivitalot ovat usein kilsan, pari keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, näitä uutisia onkin ollut ihan sikana viime aikoina...
Montako sinä tarvitset, että ymmärrät, ettei lapsia pidä jättää omalle pihallekaan valvomatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
aloita vaikka tästä: https://www.sttinfo.fi/tiedote/nuoret-aikuiset-haaveilevat-kohtuukokois…
Lähde: Omakotiliiton sivu!
Minulle riittää oikein hyvin tuo iso parveke. Inhoan kaikenlaisia puutarhatöitä.