Mitä mieltä päivälehtien "vain tilaajille" -jutuista? Osassa lähes kaikki nykyään tämän leiman takana.
Huomaan itse käyväni yhä vähemmän ja vähemmän tällaisten lehtien nettisivuilla. Mites teillä muilla?
Kommentit (47)
Todella ärsyttävää. Jakaa kansaa kahtia ei ole tasa-arvoa tässäkään.
Ymmärrän, että lehden pitää tulonsa saada jostain. Ennen se oli fyysisen lehden tilaaminen kotiin.
Mutta kyllä jää lukematta jos maksumuurin taakse jäävät. Luulen, että lehtien kannattaisi laittaa myös kertalukuoikeus (esim 2€) artikkelille. Joskus jotain mielenkiintoisia juttuja on ollut mistä olisi voinut jopa maksaa, mutta en halua tilata kk-maksulla en edes ilmaisella kokeilulla -ei jaksa reggaa ja säätää ja perua...
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan mielelläni Aamulehden verkkotilauksesta sen vajaan pari kymppiä kuussa, kun tiedän saavani sillä kiinnostavaa, paikallista ja hyvin tuotettua materiaalia. Niinpä en ymmärrä, miksi jonkun toisen pitäisi saada lukea ne jutut ilmaiseksi. Hinta ei ole suuri, ja jutut ei ilmaiseksi synny, eikä pelkällä mainosrahoituksella.
Olen opiskellut Tampereella, minkä takia seuraan yhä satunnaisesti Tampereen asioita, ja olisi ihan kiva, jos Aamulehden juttuja voisi lukea edes jonkin verran ilmaisesti. Ei ole tietenkään järkeä maksaa kuukausimaksua, jos ei lue lehteä päivittäin. Onneksi sentään Ylellä on vahvaa alueellista uutistoimintaa, niin pysyy jotenkin kärryillä.
Ei päivälehdet ole julkinen laitos vaan liiketoimintaa. Yrityksiä, joiden pitää tuottaa voittoa omistajilleen. Yrityksiä, joilla on työntekijöitä, joille pitää maksaa palkkaa.
Sitä julkkishömppää saa halvalla, samoin googlekäännöksiä ulkomaan uutisista. Pitkiä, taustoittavia, aiheeseen perehtymistä vaativia juttuja tehdään usean työpäivän ajan, usein monen ihmisen yhteistyönä. Maksan mielelläni tällaisesta palvelusta.
Yhtä hyvin voisi kysyä, että mitä mieltä olette julkisesta liikenteestä, jossa pitää maksaa matkalipuista. Tai siitä, että kotiini tulee sähköjohdot ja vesiputket, mutta minun pitää silti maksaa sähkön ja veden käytöstä. Tai ajatelkaas, kaupoissa on enemmän ruokaa kuin kauppias ikinä pystyisi syömään ja silti se ottaa multa rahaa, kun käyn sitä ruokaa kaupasta hakemassa!!!
Vierailija kirjoitti:
Mainostajat tuovat lehdelle rahaa. Jos lehdessä ei olisi ainuttakaan mainosta, niin saattaisin jopa maksaa lukemisesta. Jatka sinä vaan mainosten tilaamista ja maksamista
Eivät tarpeeksi. Ilman mainostajia lehden hinta olisi jotain aivan muuta kuin nykyään ja riittävällä määrällä mainostajia lehti aivan erilainen kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki jutusta minkä olisin halunnut lukea heti. Kanadan laillistaminen on kieltolaki num. 2. Yhden jutun takia ei nappaa tilata lehti. Mikä vähintään kuukausi? Koitan seurata useaa mediaa että näkee senkin miten sama asia kerrotaan eri tavoin. Mulla tulisi turhan kalliiksi alkaa maksamaan uutisista. Mainoksia en pahemmin huomaa. Se lienee sitä medialukutaitoa?
Suosittelisin lämpimästi lehtitilausta tai ylipäänsä enemmän hyvin kirjoitetun tekstin lukemista. Omassa kirjoittamisessasi on niin paljon parantamisen varaan, että edesmennyttä Jörkkaa lainatakseni: "lukeminen kannattaa aina". Valitettavasti liian monen lukuharrastus on nykyään roiskaisten toteutetun ilmaisten nettitekstien varassa, jotka eivät ole muodoltaan eivätkä sisällöltään laadukkaita.
Ainakin hesarin jutut ovat suurelta osalta puhdasta mielipiteenohjausta enkä ole valmis sellaisesta maksamaan ja sitä tukemaan. Siksi jää paikallislehti tilaamatta.
Suosittelisin lämpimästi lehtitilausta tai ylipäänsä enemmän hyvin kirjoitetun tekstin lukemista. Omassa kirjoittamisessasi on niin paljon parantamisen varaan, että edesmennyttä Jörkkaa lainatakseni: "lukeminen kannattaa aina". Valitettavasti liian monen lukuharrastus on nykyään roiskaisten toteutetun ilmaisten nettitekstien varassa, jotka eivät ole muodoltaan eivätkä sisällöltään laadukkaita.