kuivat kantapäät, iho haljennut ja kipeä. Parhaat hoitovinkit?
Ja joo, merisuolakylvyt ja rasvaaminen on jo kokeiltu.
Kommentit (19)
Itsellä tuota aiheuttaa maitotuotteet. Ei juurikaan muita ongelmia mutta jos syön esim juustoja, maitojätskiä ym niin iho kuivuu ja erityisesti kantapäät kuivuu ja halkeilee. Jos olen täysin maidottomalla niin muutaman viikon kuluttua kantapäät jo tosi hyvässä kunnossa.
Helosania paksu kerros suihkun jälkeen ja (villa)sukat yöksi jalkaan , parin viikon päästä on tehonnut.
2 jatkaa. Yleensä siis olen maidottomalla ruokavaliolla mutta välillä herkuttelen juustoille ym ja sitten pahimmillaan kantapäät halkeilee niin että veri valuu halkeamasta kävellessä.
Kuorintasukat jalkaan. Sen jälkeen rasvausta.
Laita muovipussiin ja vettää sekaan
Halkeamiin runsaasti vaseliinia. Päälle kangaslaastari.
Itsellä loppui halkeilu, kun lopetin päivittäiset suihkut.
Oliiviöljy sisäisesti käytettynä. Kun aloin syödä välimerellisen ruokavalion mukaan ja käyttää reilusti oliiviöljyä, jalkapohjien iho parani täysin. Minulla oli aikaisemmin tosi kuivat jalkapohjat, joissa oli paljon kovettumia ja oikein kunnon halkeamia, jotka sattuivat. Iho oli hilseilevää. Oliviöljy vaikutti niin, että jalkapohjat pehmenivät, ja kuivuus ja halkeamat katosivat täysin. Kovettumatkin pehmenivät huomattavasti, vaikka eivät kokonaan lähtenetkään. Hilseily myös loppui. Huomaan nykyään heti jalkapohjista, jos olen käyttänyt oliiviöljyä liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
2 jatkaa. Yleensä siis olen maidottomalla ruokavaliolla mutta välillä herkuttelen juustoille ym ja sitten pahimmillaan kantapäät halkeilee niin että veri valuu halkeamasta kävellessä.
Johtuukos se siis maidosta vai kalsiumista? Itse syön kalkkia lääkärin määräyksestä. Jos jätän maidon pois, pitää nostaa annostusta.
Jalkojen raspaaminen ja rasvaaminen, mulla on ollut sama ongelma, mutta Nivea-voide (sinisessä peltirasiassa) yöksi jalkapohjiin ja sukat päälle on auttanut mua.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuota aiheuttaa maitotuotteet. Ei juurikaan muita ongelmia mutta jos syön esim juustoja, maitojätskiä ym niin iho kuivuu ja erityisesti kantapäät kuivuu ja halkeilee. Jos olen täysin maidottomalla niin muutaman viikon kuluttua kantapäät jo tosi hyvässä kunnossa.
Vaikuttaako tuo johonkin muuhunkin kuin kantapäihin?
Olisi tärkeä ensin selvittää mistä kuiviminen ja kovettumat johtuvat. Voiko olla jotain sairautta, esim. psoriaasia tms.? Onko muita ongelmia kuten jalkasilsaa? Jos on, sitten pitää mennä lääkärille.
Jos kovettumat ovat niillä kohdin jotka kuormittuvat kävellessäsi, sitten ne ovat normaalia, eikä niistä poisteta eikä raspata! Mutta ihoa pitää hoitaa ja ostaa kunnolliset jalkineet sekä harkita tukipohjallisen tarvetta. Osta tarpeeksi tilavat kengät, ei korkeakorkoiset ja sellaiset joissa on joustava pohjamateriaali ja vaimennus kantapäässä.
Rasvaaminen on paras keino, mutta moni tekee sen väärin. Ensinnäkin älä valitse kevyttä nopeasti imeytyvää voidetta, vaan rasvaisempi voide, paras on voide jossa on karbamidia, miel. yli 10% ja ureaa. Voit kokeilla tavallisten voiteiden lisäksi ns. täsmävoiteita, esim. Callusan voidevaahtoa. Perusvoidetta pitää aluksi levittää joka ainut ilta! Siis tarvittaessa kuukausikaupalla. Kovettumien hoito ei ole pikajuoksu vaan maraton.
Raspaaminen on lopetettava koska iho vaan paksuuntuu sen seurauksena.
Kun tulet suihkusta ja/tai saunasta, istu kuivattelemaan ja hiero hellästi jalkapohjien ihoa, että kuollut solukko alkaa irrota. Ei kynsiä eikä raspia. Ja sitten taas rasvaa/öjyä.
Vanha kikka on myäs rasvaamisen/öljyn päälle levittää tuorekelmua ja siihen sukka päälle lopuksi. Vaikka koko yöksi.
Jalkahoitajalla käyntikään ei olisi pahitteeksi. Mielummin terveyssuuntautuneella (jalkaterapeutti) kuin sellaisella joka sipaisee vain lakkaa kynsiin.
Apteekkien geelisukkiakin tai kosteutuspakkauksia voi kokeilla, mutta toisille ne aiheuttavat ärsytystä.
Minua on auttanut L'Occitanen kuivaihoiselle tarkoitettu jalkavoide (Dry skin foot cream). Olen laittanut sitä kerran viikossa illalla jalkoihin, sukat yöksi päälle, ja se on riittänyt. Sekin auttaa etten käy joka päivä kokosuihkussa.
Lanoliinia yöksi ja puuvillasukat jalkaan.
Ainoa mikä mulla toiminut todella pahoihin halkeamiin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako tuo johonkin muuhunkin kuin kantapäihin?
Olen eri, mutta voi olla että jotkut saavat allergistyyppisiä reaktioita (siis myös iho-oireita) lehmänmaidosta. Itse ainakin saan.
Kun olen käyttänyt vain lampaan- ja vuohenmaitotuotteita ruoassa, olen ihmeekseeni huomannut että jalkapohjien iho on alkanut pehmentyä.
Suurimmista kaupoista voi saada vuohenmaitojugurttia, ja juustojakin saa.
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy sisäisesti käytettynä. Kun aloin syödä välimerellisen ruokavalion mukaan ja käyttää reilusti oliiviöljyä, jalkapohjien iho parani täysin. Minulla oli aikaisemmin tosi kuivat jalkapohjat, joissa oli paljon kovettumia ja oikein kunnon halkeamia, jotka sattuivat. Iho oli hilseilevää. Oliviöljy vaikutti niin, että jalkapohjat pehmenivät, ja kuivuus ja halkeamat katosivat täysin. Kovettumatkin pehmenivät huomattavasti, vaikka eivät kokonaan lähtenetkään. Hilseily myös loppui. Huomaan nykyään heti jalkapohjista, jos olen käyttänyt oliiviöljyä liian vähän.
Paljonko käytät oliiviöljyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko käytät oliiviöljyä?
Yleensä kolme ruokalusikallista päivässä, joskus menee neljäkin.
Kaivoin vanhan aloitukseni, koska ratkaisu on löytynyt.
Aikani yritin Helosanilla, sisäisesti oliiviöljyllä, suolalla, kuorinnalla, vaikka millä. Tänä talvena kovien pakkasten aikaan tilanne yltyi hirveäksi, kantapäihin tuli syviä haavaumia ja niillä oli ajoittain todella vaikea kävellä. Olen käyttänyt erilaisia rasvasiteitä pitkin talvea jaloissani, myös sisäisiä antibiootteja. Yksi lääkäri suositteli vahvaa kortisonivoidetta ja yritin sitäkin, eipä ollut siitäkään apua.
Nyt aloitin sisäisen kollageenijauheen. En kantapäiden vuoksi, vaan nivelsärkyjen. En ole ikinä uskonut nautitun kollageenin vaikuttavan mihinkään, mutta jostain kuitenkin luin, että joillekin siitä voi olla apua nivel- ja lihaskipuihin. Siitä en osaa sanoa oikeastaan mitään, mutta sen sijaan avot, kantapääni paranevat silmissä jo viiden päivän kollageenilitkun juomisen aikana.
Suosittelen.
Korjaa ruokavalio