Onko pitkät hiukset vaikea kasvattaa
Mihin asti teillä on hiukset? Kauanko oot kasvattanut? Miten saisin kasvamaan nopeemmin?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kaikista paras kasvatustapa on säännöllinen leikkaaminen. Kun eivät pääse haaroittumaan niin kasvaa vahvoiksi ja pitkiksi. Jos ei ikinä leikkaa, niin ne itsestään vain katkeilevat pois kun ovat niin huonossa.
Juu, mutta tuossa pitää varoa yli-innokkaita kampaajia, jotka ei tajua kasvatustavoitetta, vaikka kuinka yrittäisit rautalangasta vääntää ("Onhan tää jo nyt pitkä").
Mulla alkoi kasvattaminen edetä tuolla metodilla vasta, kun aloin tasoituttaa hiukset kaverillani. Pitää leikata säännöllisesti, mutta ei enempää, kuin ehtii kasvaa.
Mulle pitkien kasvattaminen on mahdotonta. Sellaiset geenit, että eivät kasva olka/hartiamittaa pidemmiksi.
Hiukset kasvavat keskimäärin sentin kuukaudessa. Jos et leikkaa niin kasvaahan ne
Jos on suotuisat geenit hiusten kasvulle ja hiukset sen tyyppiset, että eivät halkeile tai katkeile latvoista, niin ihan tosi helppoa hommaa.
Omissa hiuksissa ongelmana se, että kasvavat niin nopeasti vaikka ikää jo 52. Pidän siis puoleen selkään, ja jos en käy tasoitteleen, niin menee pitkälle alas vieläkin. Tekisi jo mieli pitää lyhyempänä, mutta en viitsi jatkuvasti käydä kampaajalla. Pidemmissä se hyvä puoli, että on ihan sama ovatko 10cm pidemmät tai lyhyemmät. Itse käyn 2 kertaa vuodessa lyhentämässä tuon 10cm.
Ovat nieman ohuntuneet vuosien varrella, mutta ihan riittävän paksut vieläkin. Saa ihan reilun paksuiselle letille jos haluaa. Tässä iässä letit vaan näyttävät hölmöiltä.
Vuosi sitten oli leukalinjaan polkka nyt puoleen väliin selkään paksu tukka eli nopeasti kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei hiukset kasva kuin olkapäille asti ja minulla on vieläpä hyvin lyhyt kaula. Hiusten latvat hamppuutuvat ja takkuja pitää välillä leikata saksilla, kun niitä ei saa muuten auki. Hiukset on ohutta ja lasimaista laatua ja niitä on paljon, joten raskaina ne valuvat pitkin päätä. Rasvoittuva päänahka rasvoittaa hiukset puolessa vuorokaudessa ja jokapäiväinen pesu hamputtaa latvoja lisää. Minulla ei ole hiuksissa mitään käsittelyjä.
Pesetkö liian hoitavalla pesuaineella tai käytätkö hoitoainetta muuallekin kuin latvaan kun päänahkasi niin rasvoittuu.
Hiusten latvoihin saa myös jätettävää hoitoainetta.
Yrittäisin kahden päivän pesuväliä siten, että niskahiukset kiinni ja puolen pään pesu lavuaarissa. Näin päänahka tulee suurelta osin pestyä ja kuitenkin latvat säästyvät pesulta.
Ja kyllä niitä latvoja kannattaa tasoittaa ja siistiä n. 6 viikon välein.
Oon 53v ja aina ollut pitkät hiukset. Tai hetken oli lyhkäset, näytin ihan pojalta.
Käyn kampaajalla kerran vuodessa, ottamassa kiharat, latvoja vähän lyhennetään. Värjään itse. Käytän lämpörullat pesun jälkeen kuiviin hiuksiin, eli kevyet laineet.
Pointti on juurikin siinä, etten käy leikkauttamassa tätä, muutenhan tämä olisi lyhyt. Ja volyymi tulee permiksestä.
Vierailija kirjoitti:
Hiukset kasvavat keskimäärin sentin kuukaudessa. Jos et leikkaa niin kasvaahan ne
Kasvaa juu, siihen saakka että uusiutuvat eli vanha hius irtoaa ja putoaa pois ja uusi aloittaa kasvunsa. Ja jos hiuksen elinikä on lyhyt, niin koskaan ei kasva kovin pitkäksi.
Vierailija kirjoitti:
Oon 53v ja aina ollut pitkät hiukset. Tai hetken oli lyhkäset, näytin ihan pojalta.
Käyn kampaajalla kerran vuodessa, ottamassa kiharat, latvoja vähän lyhennetään. Värjään itse. Käytän lämpörullat pesun jälkeen kuiviin hiuksiin, eli kevyet laineet.
Pointti on juurikin siinä, etten käy leikkauttamassa tätä, muutenhan tämä olisi lyhyt. Ja volyymi tulee permiksestä.
Eikö permis kuivata?
Mulla oli teininä kaveri, jolla oli joka toinen kesä 5 cm poikatukka, ja joka toinen kesä vyötärölle ylettyvä letti. Hänellä on varsin vahvasti aasialaista geeniperimää, joten johtunee siitä. Tyypillisesti suomalaisen ihmisen hiukset kasvavat n. 0,5-2 cm/kk.
Hiusten kasvua ei oikeastaan voi juurikaan nopeuttaa, kuin ruokavaliolla ehkä hiukan. Ja se ruokavalionkin merkitys tulee enimmäkseen siitä, että hiukset pysyvät paremmassa kunnossa. Myös erilaisten hiuksiin laitettavien tuotteiden käyttäminen ja välttäminen perustuu siihen, että hiukset pysyvät paremmassa kunnossa, jolloin niitä ei tarvitse niin useit ja paljon leikata näyttääkseen siisteiltä.
Omat vinkkini ovat: Vältä muotoilutuotteita. Pese hiukset miedolla shampoolla. Älä pese hiuksia turhan usein. Käytä hoitoainetta ohjeen mukaan. Anna hiusten rasvoittua kunnolla vähintään pari kertaa kuukaudessa ("luonnollinen öljyhoito"). Jos tähän ei ole mahdollisuutta (esim. päänahkaongelmat), käytä hiusöjyä säännöllisesti. Ja muista, että hiusten leikkaaminen ei nopeuta hiusten kasvua. Eli jos hiukset näyttävät siisteiltä, etkä halua lyhentää niitä, leikkaamiselle ei ole tarvetta.
Mulla kasvaa esim. polkkatukasta pitkäksi nopeasti, mutta koskaan en ole koettanutkaan antaa kasvaa rinnan alle päättyvää pidemmäksi. Tukkani on aika karkea ja pitkänä sitä tulee koko ajan kammattua suoraksi, minkä seurauksena siitä tulee karsea harakan pesä. Lisäksi pesen tukan joka päivä, mikä lisää sen kulumista, enkä hoida sitä mitenkään.
Yhdellä ystävälläni oli piiiiiitkä, hieman yli vyötärön, luonnonpunainen tukka. Todella kaunis ilmestys! Kerran näin vanhemmalla naisella pitkän ja paksun harmaan tukan. Se oli kanssa kaunis ilmestys.
Kuten jo useampi on todennut, kasvuvauhti tulee geeneistä eikä siihen voi vaikuttaa. Hiuksen kuntoon toki voi, vahvempi hius ei niin herkästi katkeile. Lisäaineista ja ravinnosta onkin mainintoja, kaikki mikä on iholle ja kynsille hyväksi tukee myös hiuksia. Pidä päänahka terveenä.
Juttelin hiuksista yhden tytön kanssa, jolla oli palmikko puoleen SÄÄREEN. Hän korosti hiusten kulumisen välttämistä. Hänen hiuksensa olivat lähes aina löysällä palmikolla, jotteivät ne tarttuisi mihkään tai hankaisi vaatteita vasten enempää kuin on pakko. Jos hiuksesi ovat aina samalla tavalla kiinni (esim. poninhäntä niskassa) hiukset kuluvat aina samasta kohtaa ja katkeilevat (kävin eilen kampaajalla ja hän näki heti että pidän hiuksia usein näin). Vaihtele siis kiinnityskohtaa ja koeta suosia niitä kiinnitystapoja, jotka irrottaessa eivät revi hiuksia mukanaan (pinnit ja puikot siis parempia kuin kuminauhat ja hiuslenkit). Älä käytä lämpöä tai ylimääräisiä kemikaaleja hiuksiin. Venytä pesukertojakin niin harvaksi kuin pystyt (kerta tai 2 viikossa on ihan hyvä). Suojaa hiukset saunassa. Älä kampaa/harjaa hiuksia märkinä. Älä hiero hiuksia pyyhkeellä, vaan puristele. Takkuja selvitellessä aloita aina latvoista.
Vierailija kirjoitti:
Itsekseen ne on kasvanut. Huono puoli on se, että tekeepä mitä tahansa fyysistä, vaikkapa kolaa lunta tai raivaushommia, niin kaulus hankaa sellaisen täysin selvittelemättömän takun osaan hiuksia. Ainoa keino on leikata tuo takku pois saksilla.
Mahtaako tuohon olla jollakin ystävällisellä hyviä neuvoja että miten välttää tuollaiset takut.
En tiedä onko hyvää tapaa välttää takkuja mutta jos niitä tulee niin ne saa pois kätevästi Tangle Teezer nimeä kantavalla harjalla. Ostin sellaisen muutama vuosi sitten enkä enää muunlaista harjaa ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Geeneistähän se on kiinni ja ikä vaikuttaa jonkin verran. Saat helposti pitkät hiukset, jos sinulla on sellaiset geenit, että hiukset kasvavat nopeasti ja niiden elinikä on pitkä. Eli ne ehtivät kasvaa pitkiksi ennen kuin irtoavat. Mutta ilman sellaisia geenejä et saa koskaan kovin pitkiä hiuksia. Jos hiuksesi irtoavat aina siinä vaiheessa, kun ne alkavat yltää lapaluihin eli niiden elinaika ja kasvuvauhti on sellainen, niin mikään hoitoaine, pesutapa tai muu kikkakolmonen ei auta. Sisäisesti otettavat vitamiinit, kuten biotiini, auttavat vain jos niistä on puutetta, mutta jos syöt terveellisesti niin niistäkään ei ole apua.
Vanhemmiten hiusten kasvuvauhti hidastuu ja hiusnystyt päänahassa kuihtuvat, joten hiukset ohenevat ja putoilevat entistä lyhyempinä. Lisäksi pigmentti vähenee jolloin myös hiuslaatu ohenee.
Viimeinen lause on hiukan yllättävä. Voihan se pitää paikkansa joillakin, mutta itselläni on ohut hiuslaatu, ja ne yksittäiset harmaat hiukset, joita minulle kasvaa, ovat paksunpia ja jäykempiä kuin pigmenttiä sisältävät hiukset.
Hiuksethan eivät harmaannu niin, että jo olemassa olevista hiuksista lähtisi pigmentti, vaan päästä irtoaa pigmenttiä sisältävä hius ja tilalle kasvaa pigmentitön hius, joka siellä tummempien hiusten seassa näyttää harmaalta.
Geeneissä sen salaisuus. Ja siinä, että ei koskaan harjaa märkää tukkaa. Hius venyy ja alkaa sitten helposti katkeilla.
Mulla on nyt alaselkään. Pitäis leikata vähän pois, koska latvoissa on huonoa. Kahdeksisen vuotta on siitä, kun leikkasin lyhyeksi, eli sen verran on kasvaneet. Toki oon kerran tai pari vuodessa lyhentänyt.
7 vuotta annoin roikkua päässä, kävinköhän kerran vuodessa leikkaamassa haperoita kampaajalla pois. Kasvoivat alaselkään saakka. Sitten menin vaalentamaan ja pilaamaan hiukset. Olen kahden vaiheilla, pidänkö rastat päässäni ja leikkaanko siiliksi ja kasvatan pitkät hiukset takaisin.
Vaikka joku sanoi, että lisäravinteista ei ole hyötyä, ellei niistä ole puutetta, suosittelen niitä kokeilemaan kasvatusprojektissa. Kuvittelin itsekin syöväni monipuolisesti ja terveellisesti mutta omasta syömisestä keräämäni data osoitti, että on vaikea saada jatkuvasti optimaaliset ravinteet pelkästä ruuasta, ellei asialle omistaudu.
Mulla hiukset innostuivat kasvuun msm:n ja biotiinin lisäämisestä ruokavalioon. Kun aloin käyttää myös vehnänalkioöljyä, ne oikein räjähtivät kasvuun. Ohimoiden lyhyemmät, ohuemmat hiukset ovat ekaa kertaa sitten lapsuuden kasvaneet siinä missä muutkin. Ripset ovat myös kasvaneet huomattavasti.
On joo. Joka päivä pitää kastella ja vaihtaa mullat vähintään kerran vuodessa.
Käsken kampaajan aina vain tasoittaa ja silti leikkaa aina liikaa. Eli eipä kasva hiukset yhtään =(