Poika täyttää huomenna 18 vuotta ja tilistään lähtee multa käyttöoikeus.
Miten olette toimineet, oletteko pyytäneet vielä käyttöoikeuden lisäämistä niin että tili näkyy vielä teillekin? On ollut kätevää nähdä tilin tilanne ja vähän sitäkin mihin rahaa kuluu...ja siirrot on helpompia, kun tili on näkyvissä?
Kommentit (26)
Meillä ei jostain syystä kadonnut. Näen lasten tilit edelleen, helppo laittaa rahaa ja toisen lapsen laskut maksan sieltä hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei jostain syystä kadonnut. Näen lasten tilit edelleen, helppo laittaa rahaa ja toisen lapsen laskut maksan sieltä hänen puolestaan.
Ok, mikä pankki?
Nordeassa ja OP:ssä on käytäntö, että vanhempien käyttöoikeus poistuu automaattisesti.
Voi jessus taas tätä. Täysi-ikäisen mamma kyttää tiliä! Onnea nuorelle parille vaan, mahtaa olla unelma anoppi kyseessä!
Oma äiti kavalsi kesätyö-/opintotukirahat. 18-vuotiaana loppui se touhu ja koko äitisuhde. Et saa millään rahoja ilman käyttäjän lupaa sieltä enää :)
En tiedä yhtään syytä, miksi minun pitäisi nähdä täysi-ikäisten kolmen lapseni tilitiedot.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus taas tätä. Täysi-ikäisen mamma kyttää tiliä! Onnea nuorelle parille vaan, mahtaa olla unelma anoppi kyseessä!
Niin "kyttään" minäkin. Kun kerran elätän tuota täysi-ikäistä, mulla on oikeus tietää mihin antamani rahat käytetään. Sitten kun lapseni elättää itse itsensä, ei enää hänen raha-asiat kiinnosta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mikä pankki?
Nordeassa ja OP:ssä on käytäntö, että vanhempien käyttöoikeus poistuu automaattisesti.
S-pankissa myös. Säästöpankissa ei poistu, nimimerkillä näen edelleen 24-vuotiaan lapseni tilin. Jota en kylläkään katso, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Me käytiin konttorissa ja lisättiin 18-vuotiaan tilit taas näkymään meidän nettipankissa.
Ihan siksi, että omaisuutta on sen verran pesämunana, että nuorikin haluaa vielä saada neuvoja sijoituksissa ym.
Oon kolmekymppinen ja mun käyttötilin näyttää olevan edelleen vanhemmilla oikeus
Ei poistu automaattisesti, nuoren pitää itse se poistaa.
Näin ainakin Osuuspankissa.
Äitimuori ei voi saada sitä takaisin näkyviin ilman nuoren lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mikä pankki?
Säästöpankki
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi toisinkaanpäin. Olen tehnyt kaksi kertaa aloituksen, jossa ihmettelin miten 40+ "lapset" kehtaa kytätä ja kerjätä vanhempiensa rahoja, mutta ne aloitukset on heti poistettu.
Jokainen hoitaa omat raha-asiansa eikä muiden raha-asioita tarvi kyylätä oli minkä ikäinen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Oon kolmekymppinen ja mun käyttötilin näyttää olevan edelleen vanhemmilla oikeus
Sinun pitää itse se poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin "kyttään" minäkin. Kun kerran elätän tuota täysi-ikäistä, mulla on oikeus tietää mihin antamani rahat käytetään. Sitten kun lapseni elättää itse itsensä, ei enää hänen raha-asiat kiinnosta yhtään.
Sama täällä. En ihan ymmärrä miten joidenkin mielestä 18-vuotta täyttäneellä on vaikka mitä oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Jos äidin ja isän rahoilla elää, niin silloin raha-asiat ei ole yksityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei poistu automaattisesti, nuoren pitää itse se poistaa.
Näin ainakin Osuuspankissa.Äitimuori ei voi saada sitä takaisin näkyviin ilman nuoren lupaa.
Poistuu kyllä, tuli oikein kirje Op:sta asiaan liittyen. Uskoisin että on kaikissa Osuuspankeissa sama käytäntö mutta voihan olla pankkikohtasia erojakin.
Vierailija kirjoitti:
Me käytiin konttorissa ja lisättiin 18-vuotiaan tilit taas näkymään meidän nettipankissa.
Ihan siksi, että omaisuutta on sen verran pesämunana, että nuorikin haluaa vielä saada neuvoja sijoituksissa ym.
Erittäin järkevää. Itse olisin saattanut hyvinkin 18-vuotiaana tuhlata isovanhemmilta saamani perinnön jos vanhempani eivät olisi valvoneet rahankäyttöäni ja opettaneet siinä samalla minua hoitamaan talouttani järkevästi ja lopulta itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. En ihan ymmärrä miten joidenkin mielestä 18-vuotta täyttäneellä on vaikka mitä oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Jos äidin ja isän rahoilla elää, niin silloin raha-asiat ei ole yksityisiä.
Jos et luota rahankäyttöön, älä anna rahaa. Oma täysi-ikäinen saa 70€/kk ja tunkekoon rahan vaikka tuulettimeen, oma on ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin asia toimi niin, että kun nuori tarvitsi rahaa, hän kertoi meille sen, ja me sitten (jos katsoimme menon aiheelliseksi), maksoimme tarvittavat rahat tilille. Kun nuori osti esim. koulukirjoja, toi hän meille kuitin, ja me siirsimme rahat nuoren tilille. Joskus niori toi suoraan meille laskun (esim. yo-kirjoitusmaksut, jonka maksoimme). En ymmärrä, miksi minun olisi pitänyt nähdä suoraan nuoren tilitiedot.
Näin ne on erilaisia teinit. Oma 18v saa palkkapäivinään tilille vajaa paritonnia. Ei ole vanhemmilla mitään asiaa määrätä minne rahat käytetään.
Ei se sirto muutu yhtään sen vaikeammaksi.