uusi työntekijä puolivälissä raskautta
Meille palkattiin uusi työntekijä, joka aloitti ennen lomia harjottelussa, ja kiirehti työsopimustaan lomien aikana. Ei tosin käynyt työpaikalla, vaan sopimus lähetettin hänelle postitse. Nyt kun palasi vakisopimuksen kanssa töihin, ilmoitti olevansa raskaana viikolla 22. Tietysti on hänen oikeutensa, en kiellä sitä, mutta pelasi korttinsa melko huonosti. Kyseessä pieni firma, jossa epärehellisyyttä vihataan yli kaiken. Tyyppi on nyt normaalisti koeajalla, ja voin olla varma että sanotaan irti koeajan puitteissa. Raskaus ei tule olemaan syy, vaan oikeastikin voidaan näyttää toteen, ettei ole RIITTÄVÄN hyvä, mitä olisi varmaankin ollut a) ilman raskautta tai b) jos olisi avoimesti kertonut raskaudestaan.
Kommentit (53)
"Varmaan jos joskus...haen töitä"
joka on töissä "päivän kerrallaan" ilman minkäänlaista kirjallista sopimusta? Ei saisi lisääntyä vai? Mielenkiintoista rodunjalostusta...
mutta ymmärrän häntä jossain määrin, sillä kieltämättä henkilöstön vaihtuvuus on ollut aika rajua nimenomaan perheenlisäyksien takia ja ymmärrän että jossain vaiheessa tulee mitta täyteen.
noista hänen määritelmistään "nuoresta" naisesta en osaa sanoa sen tarkemmin, sitä pitäisi kysyä häneltä itseltään. Varman päälle kun pelaa niin palkkaa 45+ naisia tai minkä ikäisiä miehiä tahansa.
"Varmaan jos joskus...haen töitä"
miksi lainaat sanojani väärin??
Tiedoksi, olen nyt oikein kunnolla työssä ylempi toimihenkilö. Olen jäämässä äippälomalle. Sitten palaan taas töihin.
En ajatellut välttämättä olla kuitenkaan samassa paikassa loppuikääni vaan vielä edetä uralla (nykyisessä firmassa ehkä vaikeaa), sopiva hetki ois juuri n. 38-v. kun nykyiset lapset + tuleva jo vähän isompia (ennekuin teen ne iltatähdet
:-)
Ärsyttää kun heti kuvitellaan että kaikki täällä on jotain 10-v. kotona olijoita!
44
... tai epärehellisyyden kanssa?
Jos jotain elämässään jättää kertomatta työhaastattelussa, onko se epärehellistä?
Minkäänlaiseen epärehellisyyteen ei työnhakija ole syyllistynyt.
Mun mielestä on ihan hassua miettiä jotain kahden vuoden pätkää per tehtävä. Minä ja erityisesti monet miehet vaihtavat hommaa vähintään parin vuoden välein, se on sitä uralla etenemistä. Ja välillä teen lapsia, ja olen kotona, ja sitten taas mieheni on kotona. Ap on harvinaisen typerä ja kateellinen ihminen!
vauvakuumeisena kadehdin aina muita odottajia :)
joiden mielestä ei vakinainenkaan työntekijä ainakaan vuoteen, pariin saisi tulla raskaaksi - muuten alkaa heti puheet "sekin heti hankkiutui raskaaksi kun sai vakityön". Ikään kuin kukaan hankkisi lapsia varta vasten työnantajan kiusaksi..
Työnantaja ei voi purkaa työsuhdetta koeaikana ilmaan hyvää syytä.
Eikä oikeen nykyajan tasalla.
- mikä on "nuori", onko raja esim. 30-v. ? Vai 35-v. ?
- onko hän tietoinen että on paljon ihmisiä jotka tekee lapsia vielä 40-v. kieppeillä?
- entä jos on nuori 29-v., jolla jo on vaikka 3 lasta (tosin voi hänkin vielä tehdä neljännen...)
Mutta tosiaan on yksinkertainen pomo sulla.
Itse esim. olen ajatellut (jos nyt tällaisia voi "päättää/suunnitella") tehdä vielä 40-kieppeillä 5. ja ehkä 6.nen lapsen.
Varmaan jos joskus 38-39 v. haen töitä, ja mulla on 4 lasta, niin katsovat että tuo tuskin jää enää äippälomalle. Mutta ei se siis mitenkään ole sanottua...
Ja entäs MIEHET - nykyään yhä yleisempää että se onkin mies joka jää jopa vuodeksi pariksi kotiin.
Ei kannata palkata miehiä siis OLLENKAAN koska ne voi siittää vaikka miten vanhoina.
Ainoa mitä voi siis palkata on yli 50-v. naiset ja kannattaa myös kysyä työhaastattelussa onko vaihdevuodet jo varmasti ollut...., jos kerran on NIIN kamalaa että työntekijät jää äitiyslomalle.