Mies ei ymmärrä, että lyöminen on väärin
Seurustelen herkän ja impulsiivisen miehen kanssa, joka suuttuu helposti mutta leppyy myös todella nopeasti. Näissä suuttumisen puuskissa hän on läppäissyt mua kasvoille tai vartaloon 3 vuoden aikana 6 kertaa. Läppäisyt eivät ole olleet sellaisia, että niistä aiheutuisi pysyvää vammaa, mutta pahimmillaan on tullut poskiluuhun pieni mustelma. Mies myös välillä uhkaa väkivallalla esim. pitämällä nyrkkiä "lyömisasennossa" edessäni tai sanoo että aikoo murskata mun kallon. Näistä tilanteista hän on jälkikäteen sanonut, että niitä on turha pelätä, koska hänellä on vain paha tapa uhkailla.
Mies on pyytänyt näitä läppäisyjä anteeksi yleensä samantien. Mulle on kuitenkin jäänyt niistä pelkoja, mikä on vaikuttanut negatiivisesti suhteeseemme. Esimerkiksi jos näen, että mies alkaa kiihtyä, pyydän häntä lähtemään pois tai lähden itse pois, jolloin varsinaiset riidanaiheet jäävät käsittelemättä. En myöskään suostu ottamaan miestä luokseni yöksi, jos hän on humalassa (asumme omissa asunnoissa). Mies painaa 30 kg enemmän kuin minä, joten mulla ei ole mitään mahdollisuutta puolustautua häntä vastaan.
Aikaisemmin mies on jollain tavalla ymmärtänyt, etten suostu olemaan hänen kanssaan tilanteissa, joissa koen uhkaa. Nyt tilanne on kuitenkin mennyt siihen, että mies ei enää ymmärrä ja kokee, ettei mun kanssa voi suunnitella tulevaisuutta, mikäli pidän näistä säännöistäni kiinni.
Olen aiemmin luullut, että mies katuu läppäisyjään, mutta nyt hän sanoikin, että ne on "vain läppäisyjä" ja mun pitäisi päästä yli niistä. Hän sanoi myös, että mun pitäisi hakeutua hoitoon käsittelemään pelkojani, koska on ihan sairasta, että säikähdän pienistä läppäisyistä.
Nyt en enää luota siihen, että läppäisyt loppuisivat, koska miksi loppuisivat, jos hän ei kunnolla edes kadu? Miten voisin saada hänet ymmärtämään, että kaikenlainen väkivalta on VÄÄRIN?
Nyt kun tän kirjoittaa ylös, niin mun omiin silmiin tää tilanne vaikuttaa sairaalta, mutta ei mun puolelta vaan miehen...
Kommentit (41)
Mies on rikollinen. Toisen lyöminen on rikos. Olisit vienyt asian poliisille, niin mieskin olisi saattanut alkaa "ymmärtämään", että väkivalta on rikos.
Jos...jos...jos... tätä jossittelua harjoitat siihen asti kunnes saat kunnolla turpaan. Lähde nyt. Terve ihminen ei uhkaile väkivallalla, heiluttele nyrkkejä ja vielä SYYLLISTÄ sinua, että pelkäät "turhaan". Usko nyt! Näitä tarinoita on ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai herkkä ja impulsiivinen. Salli mun nauraa. Lyökö ja heristeleekö sulle nyrkkiä julkisesti? Jos ei, hän on täysin kykenevä itsehillintään. Hillitseehän itsensä muiden kanssa ja sinun kanssasi, jos on muita näkemässä. Hän on päättänyt, että sinua voi lyödä ja sinä suostut siihen. Jos minulta kysytään, niin sinä olet vielä sairaampi.
Hyvä pointti. Nimittäin yleensä nämä asiat ovat tapahtuneet jomman kumman kotona. Ne kerrat, kun mies on läppäissyt julkisesti, ovat tapahtuneet niin että hän on todella humalassa. Eikä ole seuraavana päivänä muistanut mitään. Nämä tilanteet ovat olleet todella hämäriä, koska ne ovat tulleet ihan puskista ilman edeltävää riitaa.
Oon varmaan sairas, kun en ole jo lähtenyt. Pelkään sitä yksinäisyyttä, joka erosta aiheutuu. Ja pelkään myös etten löydä uutta kumppania, vaikka järjellä ajatellen siinä ei pitäisi olla ongelmaa. Tuntuu, että oma itsetunto on mennyt alas näistä tapahtumista. Ihan niin kuin mut olis pilattu ja mulla ei olis enää arvoa.
Henkinen väkivalta kaikkein tavallisin tapa, jolla väkivaltainen kumppani pitää toisen ihmisen otteessaan. Mies vähättelee uhria ja kääntää tapahtumat tämän syyksi tai kiistää kaiken. Uhri alkaa uskoa, että ansaitsee väkivallan ja huonon kohtelun.
Sinä voit kuitenkin pysäyttää kierteen lähtemällä suhteesta. Sinulla ei ole yhtään syytä jatkaa. Ei ainuttakaan.
Neuvoja tilanteessa saat turvakodeista, auttavat luottamuksellisesti puhelimessa.
Läpsiminen loppuu siihen, kun loppujen lopuksi makaat haudassa.
Meneekö siihen kauan, siihen en osaa vastata.
Yleensä aina se syy lyömiseen on se että se lyöjä nauttii tilanteesta ja tuntee itsensä vahvaksi. Näin siis kun se uhri on selvästi heikompi kuten nainen tai lapsi. Ei siis esimerkiksi lyöjän herkkyys.
Vierailija kirjoitti:
Neuvoja tilanteessa saat turvakodeista, auttavat luottamuksellisesti puhelimessa.
Tämä. Itse soitin kun minua lyötiin ensimmäisen kerran. Sain neuvoja mitä kannattaa tehdä ja tuli toinen näkökulma miehen harrastaman manipuloinnin jälkeen.
Oletko muuten läpsinyt takaisin? Tai edes kysynyt miksi sinun tulee aina olla sinä ottavana osapuolena, jos se kerran on vain läpsimistä jota ei tule ottaa vakavaksi?
Tilaappa itselles tämä kirja (oletan että selviät Lontoon murteella): https://www.bookdepository.com/Why-Does-He-Do-That-Lundy-Bancroft/97804…
Avautuu silmät ja loppuu se ymmärtäminen ja ehkä jopa älyät ettei yksinäisyys ole pahin asia tässä maailmassa. Spoileri: Ei väkivaltaiset ihmiset ole väkivaltaisia siksi että ne on herkkiä ja tunteellisia, tai edes äkkipikaisia.
Läheisriippuvuus, kärsin siitä itsekin. Aina toivon, että mies muuttuisi, enkä uskalla itse lähteä suhteesta, vaikka olenkin onneton.
Vierailija kirjoitti:
RIKosilmoitusta vaan kehiin
Mitä jos mies kostaa ja kertoo kaikki "Salaisuudet" eteenpäin? En haluaisi sitäkään.
Olet väkivaltaisessa suhteessa. Ei tullut mieleen erota?
Olet todella sairas , kun vielä olet tuommoisen raivopään kanssa.
Jotenkin käy mielessä että tää on trolli. Ei helvetissä kukaan täysipäinen ole tuollaisessa suhteessa.
Kirjaa nuo ajankohdat itsellesi. Käy terveydenhoitajalla pienenkin naarmun takia, jolloin jää joku dokumentti tapahtumista. Dokumenteista voi olla paljon hyötyä myöhemmin eroon liittyvissä asioissa. Eroa yritetään oliko se keskimäärin seitsemän kertaa ennen onnistumista. Kun taas tapahtuu, on hyvä muistaa ne edellisetkin kerrat.
Miten voi edes teoriassa löytyä vielä tolloja, jotka sietävät yhtäkään "läpsäisyä"
Sinä et asu miehen kanssa, ei ilmeisesti yhteisiä lapsia. Ero on näin ollen ilmoitusasia. Jos mies uhkailee tai häiriköi, ilmoitat poliisille joka kerrasta. Sinun ei tartte olla missään tekemisissä hänen kanssaan.
Hyvä pointti. Nimittäin yleensä nämä asiat ovat tapahtuneet jomman kumman kotona. Ne kerrat, kun mies on läppäissyt julkisesti, ovat tapahtuneet niin että hän on todella humalassa. Eikä ole seuraavana päivänä muistanut mitään. Nämä tilanteet ovat olleet todella hämäriä, koska ne ovat tulleet ihan puskista ilman edeltävää riitaa.
Oon varmaan sairas, kun en ole jo lähtenyt. Pelkään sitä yksinäisyyttä, joka erosta aiheutuu. Ja pelkään myös etten löydä uutta kumppania, vaikka järjellä ajatellen siinä ei pitäisi olla ongelmaa. Tuntuu, että oma itsetunto on mennyt alas näistä tapahtumista. Ihan niin kuin mut olis pilattu ja mulla ei olis enää arvoa.