P-ferrit 53, onko alhainen?
Viitearvoissa kyllä, mutta voisiko kertoa raudanpuutteesta? Olen pitkään kärsinyt ties mistä vaivoista ja koska tämä ferritiinimuoti-ilmiö ollut pinnalla, kiinnostaisi kuulla jos tuolla numerolla voisi olla yhteys omiin terveyshuoliin.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Mulla 11 ja lääkäri sanoi että on normaali, kaikki mikä on 10 tai enemmän on normaalia.
En voi syödä rautalääkkeitä (oksennan/ripuloin ne heti) ja olen nyt sitten hoitanut luontaistuotteilla ongelmaa. Hidasta on, hitaasti nousee.
Piti sanoa että mulla ainoa oire tästä äkillisesti alkanut hengästyminen, muuten olin ihan normaalivointinen. Siis alkoi hengästyttää portaissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 11 ja lääkäri sanoi että on normaali, kaikki mikä on 10 tai enemmän on normaalia.
En voi syödä rautalääkkeitä (oksennan/ripuloin ne heti) ja olen nyt sitten hoitanut luontaistuotteilla ongelmaa. Hidasta on, hitaasti nousee.
Okei, jostain katsoin että vois 30 olla se raja mahdollisesti. Huomasin juuri, että tuo mun tulos olikin kahden vuoden takaa, eikä viimeisimmässä otettu. Ei näköjään tällä kertaa edes otettu. Nimenomaan just mulla tuo hengenahdistus ja hengästyminen, pahoinvointi ja heikotus, samanlainen olo kun raskaana ollessa kun oli alhainen hb, mutta nyt se on aivan normaali.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei ole tilanteen tasalla. Kuka tahansa sisätautilääkäri tai muuten asiaan perehtynyt yleislääkäri tietää, että ferritiini tulisi olla kymmenissä, vaikka viitearvo onkin noin alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla
Lääkäri ei ole tilanteen tasalla. Kuka tahansa sisätautilääkäri tai muuten asiaan perehtynyt yleislääkäri tietää, että ferritiini tulisi olla kymmenissä, vaikka viitearvo onkin noin alhainen.
Katsoin jostain että luvut ihanteellisena olisi melkein satkun? Voisin ihan oman mielenrauhan vuoksi käydä mittauttamassa, kun vasta aloin pohtia oireitani ja aikaisempaa anemiaani.
Ap
Syökää verilettuja, nostaa rauta-arvoja ihan hyvällä vauhdilla
Vierailija kirjoitti:
Mustaamakkaraa vetäisin kaksin käsin jos vatsa kestäisi =)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Melkein vegaanisella ruokavaliolla mulla ferritiini 150, älkää mieluummin läträtkö niillä maitotuotteilla.
Hain nyt nestemäistä rautalisää ainakin sillointällöin otettavaks jos vaikka auttaisi. Itseasiassa mun ruokavalio on ollut ihan päälaellaan edellisen tosi monipuolisen ja terveellisen sijasta tämän poikkeusajan ja oon laiskuuksissani syönyt paljon eineksiä ja vähäravinteikasta höttöä. Itseasiassa nämä oireet tais alkaa pari viikkoa sen jälkeen kun jouduin jäämään kotosalle. Voisko siinä ajassa laskea noi varastot niin että aiheutuisi oireita? Tuota hengenahdistusta ja voimattomuutta ja tajutonta väsymystä meinasin, oon vaan ajatellut että johtuis tästä korona-ahdistuksesta :D
ap
Mulla oli hemoglobiini 73 ja ferritiini 5. En ees tajunnu olevani aneeminen ennen noita verikokeen tuloksia. Sitten kyllä kun kuulin tulokset, tajusin että onhan tässä välillä väsyttäny ja portaat tuntunu raskailta. Sain kyllä sitten nopeasti kaksi pussia punasoluja ja viikko siitä eteenpäin 1000mg rautaa suoraan suoneen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hemoglobiini 73 ja ferritiini 5. En ees tajunnu olevani aneeminen ennen noita verikokeen tuloksia. Sitten kyllä kun kuulin tulokset, tajusin että onhan tässä välillä väsyttäny ja portaat tuntunu raskailta. Sain kyllä sitten nopeasti kaksi pussia punasoluja ja viikko siitä eteenpäin 1000mg rautaa suoraan suoneen.
Ompas sulla arvot ollu matalalla. Oli kans lähellä raskausaikana ettei joutunut tippaan saamaan rautaa.
Nyt kun tutkin, niin mullahan on oikeastaan 9/10 raudanpuutteen oireista. Univaikeudet ja häiriöt, heikotus, huimaus, päänsärky, hermostuneisuus, masennus, ahdistuneisuus, lihasheikkous, kuiva iho, käsien ja jalkojen kylmyys, kynsien lohkeilu, ruokahaluttomuus, painon lasku, hengästyminen ja hengenahdistus, keskittymisen puute, palantunne/nielemisvaikeus, heikentynyt kunto, nopeutunut syke levossakin jne. Hyvin usein tuosta takykardiasta mainittu myös, itseasiassa kävin just viikko sitten päivystyksessä näiden oireilujen kanssa mutta mitään selittävä tekijää ei löytynyt. Usein semmonen sairauden tunne päällä. Toivottavasti tää asia olis ratkaisu näihin pitkäaikaisiin vaivoihin!
ap
ap
Ööh, mahtaisiko tuo selittää myös pitkäaikaiset laajat raaja- ja nivelsäryt? Jatkuvan yskän, kurkkukipuilut? Vatsavaivat, kaiken, jolle ei ole löytynyt suht laajoissakaan tutkimuksissa mitään syytä? :D
ap
Varaa aika asiantuntevalle lääkärille (voi tosin olla haastavaa, koska tätä tunnutaan pitävän muoti-ilmiönä, valitettavasti).
Rautaa ei ole turvallista syödä ilman seurantaa, sillä se saattaa mm. tietyillä geneettisesti alttiilla ihmisillä kertyä vaarallisesti. Rauta myös ruokkii tulehdusta, eikä siksi sovi kaikille. Raudanpuutteen syy pitää myös aina selvittää (runsaat kuukautiset, synnytykset, toistuvat verenluovutukset, vuoto esim. ruoansulatuskanavan haavaumien kautta tms.?). Jos menetyksen syytä ei tutkita, ei korvaavasta raudastakaan ole hyötyä, jos menetys jatkuu. Ja varsinainen, mahdollisesti vakavakin taustasyy jää hoitamatta.
Sinällään 53 ei kuulosta kovin korkealta arvolta, kun puutoksen raja on kuitenkin 30 (aiemmin 40 Suomessakin, mutta sitä on laskettu jossain vaiheessa). Toisaalta ihmisillä tuntuu olevan kovin yksilöllinen kynnys oireiden kokemiseen ja oireiden voimakkuuden suhteen.
Hanki tietoa ja toimi harkitusti. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika asiantuntevalle lääkärille (voi tosin olla haastavaa, koska tätä tunnutaan pitävän muoti-ilmiönä, valitettavasti).
Rautaa ei ole turvallista syödä ilman seurantaa, sillä se saattaa mm. tietyillä geneettisesti alttiilla ihmisillä kertyä vaarallisesti. Rauta myös ruokkii tulehdusta, eikä siksi sovi kaikille. Raudanpuutteen syy pitää myös aina selvittää (runsaat kuukautiset, synnytykset, toistuvat verenluovutukset, vuoto esim. ruoansulatuskanavan haavaumien kautta tms.?). Jos menetyksen syytä ei tutkita, ei korvaavasta raudastakaan ole hyötyä, jos menetys jatkuu. Ja varsinainen, mahdollisesti vakavakin taustasyy jää hoitamatta.
Sinällään 53 ei kuulosta kovin korkealta arvolta, kun puutoksen raja on kuitenkin 30 (aiemmin 40 Suomessakin, mutta sitä on laskettu jossain vaiheessa). Toisaalta ihmisillä tuntuu olevan kovin yksilöllinen kynnys oireiden kokemiseen ja oireiden voimakkuuden suhteen.
Hanki tietoa ja toimi harkitusti. Onnea matkaan!
Kyllä, mulla on itseasiassa hyvin runsaat kuukautiset ollut aina, joten se voisi selittää. Mua on siis useaan otteeseen ultrattu, verikokeet katsottu läpi vuosikausia useaan otteeseen, vakavia verisairauksia suljettu pois kun olen oikeasti välillä ollut todella sairaan tuntuinen. Jossain kohtaa tutkittiin esim lymfooman varalta, luojan kiitos ei semmoista ollut. Esimerkiksi voimakkaat yöhikoilut, selittämätön todella voimakas väsymys, vatsavaivat, yleinen sairauden tunne, en edes muista koska oon tuntenut itseni terveeksi ja elämänhaluiseksi. Toivottavasti syy olis tässä, sille voisi jopa tehdä jotain. Sopivasti tulossa aika mukavalle omalääkärille.
Ap