Kuinka yleistä on, että riidellessä isketään vyön alle ja mennään henkilökohtaisuuksiin?
Jäin miettimään, kun eksäni teki sitä. Nykyiseni ei sitä tee. Itse en koskaan hauku persoonaa. Äitini ja isäni ei sitä tehneet.
Tämän enempää minulla ei ole kokemusta läheisten ihmissuhteiden näkemisestä. Miten asia teidän muiden mielestä on?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Miehillä aina. Jos kysyy, että miksi et voinut sanoa suoraan tästä minulle? Niin vastaus on heti jotain "koska sä olet idiootti läski lehmä". Sitten kun kysyt,että miten tämä liittyy nyt siihen, että jätit tämän asian tekemättä? Jos minä olisin tiennyt että et tee niin, minä olisin sen tehnyt. Niin vastaus on jotain "ime huo ra munaa ja naapurin muijalla on paremmat tissit". On niin kuin todella vaikeaa niille vaan pysyä siinä asiassa mistä oli puhe. Sitten alkaa päivien mökötys.
Kuinka moni mies näin puhuu? Sanot, että ”aina”. Entä määrällisesti?
Exäni teki tuota myös. Nykyinen ei toistaiseksi ole tätä harrastanut. Ollaan oltu noin 4 kk yhdessä, riidelty pari kertaa, ja riidelty nimenomaan asioista, ei toisen ominaisuuksista.
Aikuisilla normaalijärkisillä ja edes jonkinlaiset käytöstavat omaavilla ei ole ole yleistä.
Tuo on henkistä väkivaltaa, jota ei harjoiteta hyvissä, toimivissa ihmissuhteissa. Monet kyllä varmaan kuvittelevat, että se on normaalia ja että riita on jokin lupa tehdä ja sanoa mitä vain. Ei se ole, samat säännöt ovat silloinkin voimassa. Jos riidan tarkoitus on satuttaa toista, se ei enää ole riita vaan jotain muuta.
Vaikea sanoa yleisyydestä mitään, kun ala-astekähinöiden jälkeen ei ole riitelystä kokemusta kuin yhden ex-vaimon verran. Tää kuitenkin meni 100%:sesti ja todella loukkaavin tavoin. Siksipä onkin ex.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä aina. Jos kysyy, että miksi et voinut sanoa suoraan tästä minulle? Niin vastaus on heti jotain "koska sä olet idiootti läski lehmä". Sitten kun kysyt,että miten tämä liittyy nyt siihen, että jätit tämän asian tekemättä? Jos minä olisin tiennyt että et tee niin, minä olisin sen tehnyt. Niin vastaus on jotain "ime huo ra munaa ja naapurin muijalla on paremmat tissit". On niin kuin todella vaikeaa niille vaan pysyä siinä asiassa mistä oli puhe. Sitten alkaa päivien mökötys.
Parisuhteessa puhutaan näin. Ei miehet kellekään mahdolliselle panolle näin puhu. Sitten kun olo on vakiintunut niin alkaa törkeä käytös ja venkoilu.
Kai se johtuu tavasta miten käsittelee tunteita ja onko oppinut ilmaisemaan itseään, myös se ovatko ne miehelle sallittuja. Perheestä sen yleensä oppii. Omassa perheessä isäkin enemmän haukkui, mutta ei halventavilla nimillä kuitenkaan kuten lehmä tai h-sana. Oma mieheni on melko rauhallinen riitelijä ja että iskisi vyön alle se vaatii kyllä hänen kohdallaan hyvin paljon, esim. jos minä alkaisin haukkua häntä oikein ilkeästi, mutta onneksi ei ole tapana. Pohdiskelimme tätä kerran miksi jotkut miehet riitelevät iskemällä vyön alle ja hän uskoi, että se johtuu siitä että mies voi hämmentyä niistä kuohuvista tunteista samalla kun on riitatilanne päällä mikä hämmentää ja voi saada ns. suuttumaan entisestään. Riippuu ihan riitatilanteesta ja tietysti itse miehestä.
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 19-vuotiaasta. Ehkä 23-vuotiaaksi asti kävimme molemmat tulisimmissa riidoissa toistemme persooniin kiinni, sen jälkeen rauhoituimme molemmat. Toki ikää nyt vasta 34, eli voi olla että taantumavaihe tulee vielä...
En siis osaa sanoa yleisyydestä mitään.
Tuskin jos on onnellinen ja tasapainoinen niin tarvitsee tehdä tuota. Ex teki tuota ja oli monenlaista taakkaa sielussaan...
Ja lisäten että normaaliin suhteeseen ei tuollainen tapa kuulu, ei missään nimessä t: miehen kanssa pohdiskellut.
Sanoisin, että se vyön alle lyöminen on terveessä suhteessa asia, mitä viimeiseen asti vältetään. Sitä asetta ei vain tempaista esiin, koska tiedetään, että sen jälkeen mikään ei ole enää ennallaan eikä korjattavissa....jokin rikkoutuu pysyvästi.
Huonoissa suhteissa sitten vyön alle lyöminen on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa puhutaan näin. Ei miehet kellekään mahdolliselle panolle näin puhu. Sitten kun olo on vakiintunut niin alkaa törkeä käytös ja venkoilu.
Et vieläkään vastannut kysymykseen. Kuinka monesta miehestä puhut?
Minä aloituksessani kerroin, että yksi mies puhuu, kaksi miestä ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että se vyön alle lyöminen on terveessä suhteessa asia, mitä viimeiseen asti vältetään. Sitä asetta ei vain tempaista esiin, koska tiedetään, että sen jälkeen mikään ei ole enää ennallaan eikä korjattavissa....jokin rikkoutuu pysyvästi.
Juuri näin. Se rikkoo jotain pysyvästi. Joka kerta, kun sama tapahtuu, se rikkoo enemmän ja enemmän.
En ole kokenut moista parisuhteessa, enkä tule kokemaankaan. Jos mennään henkilökohtasuuksiin, niin se on todella noloa ja kertoo enemmän loukkaajasta, kuin loukattavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Se rikkoo jotain pysyvästi. Joka kerta, kun sama tapahtuu, se rikkoo enemmän ja enemmän.
Tämähän se on. Ex ei ymmärtänyt millään miksei anteeksipyyntö nyt riitä. 'Mä pyysin jo anteeksi!'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on. Ex ei ymmärtänyt millään miksei anteeksipyyntö nyt riitä. 'Mä pyysin jo anteeksi!'
Minun eksäni ei edes anteeksi pyytänyt. Kun hän vaihtoi minut lennosta toiseen, niin sanoi syyksi sen, että olen niin etäinen/kuoressa/tms. Totta, miksiköhän...?
Kunpa jokainen vyön alle iskijä ymmärtäisi, että haukuttu kasvattaa joka tapahtuman jälkeen kilpikonnan kuortaan paksummaksi ja paksummaksi. Kuilu pariskunnan välillä kasvaa.
MInulla oli nuorena tuollainen huono suhde. Mies riitatilanteissa yritti olla loukkaava, olin työssä, joka oli vähäarvoista (muka), oli muutenkin sairaalloisen mustasukkainen ja olin siksi herkästi "h""ra", jos olin vaikka ollut jossain ilman häntä. Riitatilanteissa mies taisteli vallasta, ei kyse siitä, että selvitetään ja sovitaan asiat. Ymmärsinkin sitten kuukausien aikana, että meno ei tule siitä muuttumaan ja vaikka miehen haukkumiset eivät menneet ihon alle, kun ymmärsin hänen tarkoituksensa loukata. Tietysti aloin pitää loukkaavana asennetta, että riitatilanteessa on tarkoitus yrittää iskeä ihan millä tahansa ja olla loukkaava, ei niin toimita sellaisen kanssa, jota oikeasti rakastaa.
Ja sitten kun joku kuitenkin ihmettelee, että miksi "kaikki av-palstan naisten exät on narsisteja tai muuten k"sipäitä" niin olen ollut sen jälkeen tavallisten miesten kanssa suhteissa ja niissä suhteissa taas on riidelty ja sovittu normaalisti eikä mitään tuollaista menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Vahinko parisuhteelle on pysyvää ja vaikea korjata. Pahimmillaan se voi rikkoa sen ihmisenkin pitkäksi aikaa vaikka tuhoisa suhde loppuisikin. Itse olin pari vuosikymmentä tuollaisessa suhteessa ja sen päätyttyä olen tosi epävarma. Ymmärrän kyllä että normaali parisuhde ei ole sellainen, mutta kun on niin pitkään elänyt sillä lailla vääristyneissä olosuhteissa niin pelkään, että olen itsekin siinä jotenkin mennyt pilalle. Että osaanko enää olla normaalin ihmisen kanssa terveesti yhdessä vai heijastelenko tahtomattani ja tietämättäni niitä vanhoja vääristyneitä kuvioita. Asia ei nyt sinänsä ole ajankohtainen, mutta se ehkä jarruttaa myös siinä, uskallanko tulevaisuudessa suhteisiin ryhtyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla, että huonot kokemukset parisuhteista ovat katkeroittaneet sinut noin pahasti. Positiivista asiassa on, että sinun ei tarvitse enää välttämättä edes yrittää. Uskon sinun olevan onnellisempi sinkkuna.