Käytettiinkö kellään lapsena valjaita uhkailuna/rangaistuksena?
Toisessa ketjussa kerrottiin 80-luvun kurituksista, mutta mielestäni tämä oli melkeinpä vielä ikävämpää. Ihan pikkulapsena käytin valjaita ihan normaalisti kuten monet muutkin siihen aikaan, mutta sitten muistan että vielä kun olin aloittanut koulun, ne valjaat roikkui pitkään jossain eteisen naulassa ja jos vaikka ulkona olleessa kiukuttelin tai en ollut riittävän reipas, saatettiin sanoa, että haetaanko valjaat!
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Lol.
No ei yhtään hauskaa.
Itse asiassa en muista, toteututtiinko tuota uhkausta enää kouluiässä, mutta kyllä se uhkaus oli pitkään käytössä. Ehkä se sitten oli vain sellainen heitto, jota ei aiottukaan toteuttaa. Mutta kyllä ne ihan oikeasti oli siellä eteisessä pitkään.
Ainakin pojilla aikoinaan oli kun oli vielä karkailuikää 70 luvulla ja ulkopuoliset tajusi pysäyttää kun valjaat näki.
Kyllä tuo minusta on silti lempeämpi uhkaus kuin remmillä uhkaaminen.
Mulle kuulemma hankittiin valjaat viisi vuotiaana (-79) kun olin kotipihalta karannut ja saanut päähäni lähteä kouluun. Itse en muista eikä kuviakaan ole jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kuulemma hankittiin valjaat viisi vuotiaana (-79) kun olin kotipihalta karannut ja saanut päähäni lähteä kouluun. Itse en muista eikä kuviakaan ole jäljellä.
Ja laitettiin sitten pihalle liekaan vai?
Kyllä minulla oli valjaat kouluikään asti ja varmaan vielä ekallakin silloin, kun käveltiin äidin kanssa pientarettoman maantien reunaa ruokakauppaan ja takaisin. Mutta ei se mielestäni ollut rangaistus vaan jonkinlainen käytäntö vaan. En minä karkaillut tai muuta sellaista.
Oli muttei minään rangaistuksena vaan siksi että olin ilman niitä aina jossain puun latvassa :D mutta siis niin pienenä etten itse muista mitään, ei todellakaan lähelläkään kouluikää.
Ihanko oikeasti ihmislapsilla on käytetty valjaita? 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan oikeasti. Mikä siinä on niin kamalaa? Lapsellekin kivempaa ja vapaampaa olla valjaissa kuin että pidetään tiukasti kädestä kiinni koko ajan.
Minulla käytettiin valjaita siinä kahden ikävuoden molemmin puolin, kun olin pahassa karkailuiässä, isompana sitten käytimme niitä pikkusiskon kanssa kun leikimme hevosia. Ne olivat todella nätit valjaat, valkoista nahkaa punaisella huopavuorilla ja sinisillä koristekuvioitta (tämä muisto siis niiltä leikkiajoilta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan oikeasti. Mikä siinä on niin kamalaa? Lapsellekin kivempaa ja vapaampaa olla valjaissa kuin että pidetään tiukasti kädestä kiinni koko ajan.
Surullista tuo on, että joku kohtelee lastaan kuin tottelematonta koiraa.
Valjaat. Ihmisellä. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mieluummin rekan alle kuin valjaisiin (ks vastaus 7) ?
juu valtion kankikuolain on käytössä tälläkin palstalla, että taivutaan oikein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan mieluummin siitä kädestä kiinni. Valjaiden käyttö on lapsen eläimellistämistä. Tekisin välittömästi la.sun, jos todistaisin moista sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan mieluummin siitä kädestä kiinni. Valjaiden käyttö on lapsen eläimellistämistä. Tekisin välittömästi la.sun, jos todistaisin moista sairautta.
Jos toistuvasti kävelee tien reunaa ja vieläpä ostosten kanssa, ehkäpä se kädestä pitäminen käy hankalaksi?
Lol.