Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen aikuinen ihminen esiintyy Facebookissa feikkinimellä

Vierailija
10.05.2020 |

Heräsin taas eilen sairaaseen todellisuuteen 😳

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Kautta aikain on käytetty esimerkiksi nimimerkkiä kun kirjoitettiin lehden yleisönosastolle. Urho Kekkonen kirjoitteli nimellä Pekka Peitsi paljonkin.

Eli ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
22/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisempaa on jos ei ole ollenkaan somessa. Tulee mieleen että joku inrtovertti kenellä ei ole elämää.

Maikku

Mitäs kummallista siinä sitten on, että on introvertti? Meitä on tietääkseni suomalaisista noin kolmannes. Ei järin erikoista. 

Me itsehän emme koe että ei olisi ELÄMÄÄ, jos ei ole juuri sosiaalisia kontakteja. Oma elämäni koostuu mm. työstä, harrastuksista, vilkkaasta fantasiamaailmasta, puutarhanhoidosta, koirien kanssa touhuamisesta. En sanoisi ettei ole elämää, vaikka aika erakkomaisesti omasta valinnastani elänkin. -2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeat kuvat kuitenkin? Vai miten jäi "kiinni"?

Vierailija
24/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestakin syystä. Ehkä yleisimpänä tietyt työt (etenkin sosiaalialalla), jossa ei haluta asiakkaiden/potilaiden löytävän profiilia. Tai sellaiset ihmiset, joilla on stalkkeri tmv perässä. Tai ihan vaan ne, jotka haluavat pitää yksityisyytensä; kerran internettiin laitettu kyllä löytyy sieltä vuosienkin päästä, vaikka poistaisit sen.

Mutta miksi sitten käyttää sitä? Koska moni ryhmä, markkinapaikka, yms. on siirtyneet kokonaan faceen. Pakko olla joku profiili jos haluaa pysyä menossa mukana.

Vierailija
25/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden psykoterapeutin olen polttanut.

Vierailija
26/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos haluaa käyttää Facebookia jotenkin piilossa ja omissa pienissä piireissään, mutta sitten on syytä myös pysyä piilossa. Ei oikein kiinnosta asioida jonkun Minni Hiiren kanssa.

Vierailija
27/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. En halua olla nimelläni missään somessa, mutta esim. parin harrastusryhmän viestintä tapahtuu Fb:ssä. Sitä varten minulla on feikkiprofiilitili. En kuitenkaan halua että kukaan tuttu tai sukulainen minua sieltä löytää. Välttelen sosiaalisia kontakteja livenäkin, saati netissä. 

Sama muuten, mutta etunimi on oikea, olen keksinyt itselleni toisen nimen ja läpi menee täydestä, mutta ei ne harrastusryhmissä sitä tiedä. Samalla nimellä olen myös joissakin facen yleisissä ryhmissä. Tutut tietää kyllä kuka olen, mutta ne halua kaveriksi ketään. Leikitään, että nimeni oikea on Liisa, joten olen luonut itselleni nimen tyyliin Liisa Annikki, vaikka todellisuudessa Annikki ei ole oikeasti ristimänimissäni vaan toinen nimeni on ihan erilainen. Liisakaan ei ole oikea nimeni, mutta en sitä täällä kerro.

Vierailija
28/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos haluaa käyttää Facebookia jotenkin piilossa ja omissa pienissä piireissään, mutta sitten on syytä myös pysyä piilossa. Ei oikein kiinnosta asioida jonkun Minni Hiiren kanssa.

Pahinta on tehdä jossakin myyntiryhmässä kauppaa näiden ”Minni Hiirten” kanssa. Tällaisissa tapauksissa käräytän välittömästi.

Vierailija
29/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisempaa on jos ei ole ollenkaan somessa. Tulee mieleen että joku inrtovertti kenellä ei ole elämää.

Maikku

Mitäs kummallista siinä sitten on, että on introvertti? Meitä on tietääkseni suomalaisista noin kolmannes. Ei järin erikoista. 

Me itsehän emme koe että ei olisi ELÄMÄÄ, jos ei ole juuri sosiaalisia kontakteja. Oma elämäni koostuu mm. työstä, harrastuksista, vilkkaasta fantasiamaailmasta, puutarhanhoidosta, koirien kanssa touhuamisesta. En sanoisi ettei ole elämää, vaikka aika erakkomaisesti omasta valinnastani elänkin. -2

Neeerd..😂

Vierailija
30/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin koska vitutti jos työkaverit ois löytäneet ja ois pitänyt niille jakaa omat henkilökohtaiset päivitykset. Minulla oli oma piiri missä ihmiset tiesi kuka todellisuudessa olin. Lisäksi en koskaan laittanut omia kuvia sivuille, koska en halua että kone tunnistaa kasvoni. 

Vierailija
31/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun aika moni harrastus- ja opiskeluryhmä ilmoittelee asioistaan vain FB:ssa. Pidetään itsestään selvänä, että ”kaikkihan on siellä”. Siksi olen joutunut luomaan feikkiprofiilin, että saisin edes infoa, etten jää kaikesta pihalle.

Minua ei koskaan ole kiinnostanut jakaa elämäni asioita tuollaisella areenalla, sillä liveystävyys on mielestäni kivempaa ja parempaa.

Minuakin inhottaa tuon jenkkifirman ahneus, varsinkin kun se käyttää näitä ovelasti ilmaiseksi saamiaan tietoja tekoälyn edelleen kehittelyyn - ja tienaa sillä miljardeja samalla, kun maksaa työntekijöilleen pelkkiä senttejä ja ylläpitää epäreiluja työsuhteita.

Vierailija
32/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin profiilini mieheksi. Minua lähestyi FB:ssa iljettävät, tuntemattomat miehet ympäri maailmaa. Eipä kiinnostanut tietää, että joku ”Mobutu likes you”. Alkoi ällöttää ajatus, että joku tuolla vain selailee kuvia ja haluaa kontaktoida suomalaisia ihan vain hyötyäkseen jotakin. Hyi. Jotain rajaa globalisaatiossakin.

Vierailija
33/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Mulle on käynyt niin, että tekemäni feikkiprofiilin henkilö on jopa alkanut elää feikkiä elämäänsä. Olen eri sukupuolta Facessä ja asuinpaikkakin ihan eri kuin oikeasti, samoin luonne ja harrastuksetkin... ihan nauratti, kun kommentoin eräässä ryhmässä ja heti oli jotkut muijat käyneet tsekkailemassa tililläni. Oikeasti olen ihan muuta kuin luomani hahmo.

Vierailija
34/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen feikkinimellä. Olen 35v normaali työssäkäyvä ihminen ja on yliopistotutkinto ja perhe. En halua joutua identiteettivarkauden kohteeksi, en halua että hullut häiriköivät ja stalkkaavat, en halua että profiilikuvaani voi käyttää vääriin tarkoituksiin enkä myöskään halua jakaa yksityiselämääni koskevaa tietoa yhtiöille kuten Facebook. Olen siis väärällä nimellä turvallisuussyistä ja suosittelen sitä omilla aivoillaan ajatteleville ihmisille yleisemminkin. Jos ei kiinnosta tietoturva yms. niin siitä vaan kuvat ja tiedot nettiin varastettaviksi :D

Vierailija
35/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fuksu ihminen. Fiksu ihminen ei myöskään pidä omaa kuvaansa julkisena profiilikuvana.

Jos ei muuten läheltä löydy vikapäistä ihmistä, niin kyllä se löytyy facebookista. Tai sanotaanko näin että hän löytää sinut.

Toki jotkut vikapäätkin käyttävät tekaistuja nimiä tms, mutta itsensä suojeleminen on silti fiksua.

Saatiin joskus hyvät naurut kun joku minulle tuntematon henkilö oli jakanut seinällään profiilikuvani ja kirjoittanut jotain "minua" halventavaa tekstiksi. Jos olisin esiintynyt omalla nimellä ja kuvalla niin silloin tuo ei ehkä olisi ollut niin hauskaa.

Vierailija
36/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt jotkut luulee, että on vain 2 ääripäätä:

- salainen Mimmi Hiiri nimimerkki, joka "ajattelee tietoturvaa"

- omalla nimellä esiintyvä hölösuu, joka jakaa julkisesti kuvat ja videot ja syntymäpäivät itsestään

Vaikka suurin osa käyttäjistä:

Pitää yksityistä profiilia tarkasti valitulle yleisölle ja esiintyy omalla nimellään siksi, että se nyt sattuu olemaan Facebook ja ns jutun pointti, eikä tee kenestäkään idioottia.

Vierailija
37/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jopa lataavat facebook-sovelluksen kännykkäänsä lukematta käyttöehtoja ja anatavat puhelinnumeronsa. Osa ihmisistä ei vaan ymmärrä netin toimintaa. Pitäisi pistää pakolliseksi joku internetin abc kurssi niin loppuisi omia tietojaan jakelevien ihmisten hyväksikäyttö vähän nopeammin. Jos et vielä ole saanut stalkkeria niin ei se kaukana ole. Ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen ja muuttakaa henkilötietonne edes vähän vähemmän riskittömämmiksi. Omilla kuvilla ja nimillä olevat henkilöt on vapaata riistaa.

Vierailija
38/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse olin koska vitutti jos työkaverit ois löytäneet ja ois pitänyt niille jakaa omat henkilökohtaiset päivitykset. Minulla oli oma piiri missä ihmiset tiesi kuka todellisuudessa olin. Lisäksi en koskaan laittanut omia kuvia sivuille, koska en halua että kone tunnistaa kasvoni. 

Minä olen estänyt pyytämästä minua kaveriksi, kun en tosiaan halua pätkätyöläisenä hyväksyä kaikkia satunnaisia työkavereita facebook-kavereiksi. Ja olisi vähän kiusallista hylätä kaveripyynnöt.

Vierailija
39/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla on omasta elämästä ryhmitely ja kiillotettu asetelma profiilina. Miksi se on niin kamalaa jos joku käyttää esityksessään taiteilijanimeä?

Vierailija
40/40 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen estänyt pyytämästä minua kaveriksi, kun en tosiaan halua pätkätyöläisenä hyväksyä kaikkia satunnaisia työkavereita facebook-kavereiksi. Ja olisi vähän kiusallista hylätä kaveripyynnöt.

Sinulla on aika kovat luulot itsestäsi. Tiesitkö, että fb on muuttunut, ihmiset eivät enää haali sinne kaikkia hyvän päivän tuttuja 20v takaa. Ja työkontakteille on tullut linkedin. Olen ollut varmaan kymmenessä työpaikassa sen jälkeen kun liityin facebookiin, eikä mulle ole työpiireistä tullut yhtään pyyntöä faceen ellei olla etukäteen sovittu, että jatketaan yhteyttä Facebookissa.

Ehkä sinun kannattaisi liittyä linkediniin kun olet tahattomastikin noin hyvä verkostoituja. Käännä se hyödyksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan