Läskin lenkkeily
Olen vaikean/sairaalloisen ylipainoinen, BMI 39,8. Olen onnistuneesti pudottanut 15 kg ruokavaliolla ja arkiliikunnalla. Olen ihan kohtalaisen hyvässä lihaskunnossa kokoisekseni, kilot ovat tulleet yksinkertaisesti syömällä ja ahmimalla eivätkä liikunnan puutteesta.
En ole koskaan tykännyt aerobisesta liikunnasta. Kaikki, missä hengästyy, on kidutusta. Nyt olen kuitenkin löytänyt lenkkeilyn ilon ja inspiroivan apuvälineen, jossa yhdistyy nopea kävely ja ajoittainen hölkkä. Näyttää varmaan koomiselta, kun tämä täti pomppii kolminumeroisella massallaan pitkin polkuja, mutta ei se mitään, mulla on kuulokkeet korvissa niin en kuule niitä pilkallisia huuteluita lenkkipolulla :P
Olin kuitenkin tyhmä ja lähdin lenkkeilemään tällä elopainolla ilman kunnon juoksukenkiä. Alustana sentään oli hiekkatie, mutta nilkat ja toinen polvi on silti nyt kipeät, joten nyt on vissiin pakko levätä ja keskittyä ylävartalotreeniin.
Haluaisin jatkaa pientä hölkyttelyä, mutta pelottaa, että onko se vielä mahdollista. Eihän teistä kellään siellä mitään kristallipalloa ole, millä näkisitte mun nivelten rakenteen ja kunnon ruudun takaa, mutta onko linjoilla ketään, jolla olisi kokemusta lenkkeilystä todella ylipainoisena? Mitä sanoisitte ensi alkuun, onko hölkkääminen unohdettava siihen BMI 30 -rajaan saakka kokonaan (en haluaisi! En ole ikinä saanut mistään hengästymiseen johtavasta liikunnasta näin valtavasti inspiraatiota) vai olisiko pronaatiotuettujen tossujen ja pehmeän alustan valinnan lisäksi jotain kikkakolmosia, joilla voisi vähentää vammariskiä?
Kommentit (13)
En ole ammattilainen, mutta suosittelen välttämään hölkkäämistä siihen asti, että saat pudotettua lisää painoa. Liikunnan ei kuulu sattua. Hitaasti ja rauhallisesti näin alkuun, ettei kroppasi rasitu liikaa.
En osaa neuvoa, kun en itse juurikaan lenkkeile kun jalkani eivät kestä, eivätkä ole koskaan kestäneet vaikkei ylipainoa ole ollutkaan.
Sen tosin voin sanoa että kunnon kengät ovat kaiken a ja o.
Juoksu/hölkkä rasittaa niveliä viisinkeraisesti kävelyyn verrattuna, joten jos olet todella tuhdisti ylipainoinen, niin kyllä lämpimästi suosittelen, että ensin kävelet. Paino putoaa kyllä sillä kävelylläkin. Kun olet saanut hiukan enemmän painoa pois , niin aloitat varovasti juoksemisen uudestaan. Niitä rikkouteneita niveliä kun ei saa kuntoon samalla tavalla kuin painoa.
Vältä asfalttia kuin ruttoa. Kaikkein paras olisi liikkua vaikka metsässä. Juoksu ja hölkkä kuluttaa niveliä normaalipainoisenakin ja kova alusta pahentaa.
Minulla on vielä n.15 kg ylipainoa. Lenkkeilen joka päivä erittäin reipasta kävelyä noin tunnin. Ylipronaatio nilkoissa. Kipeydyn päivittäin jo kävelystä. Ei auta venyttely eikä mikään. Kipeytyy nilkat, kaikki jalan luut ja viimeksi jalkapohjan ulkosyrjä etten meinannut pystyä kävelemään edes kotona. Ei kivutonta päivää ole ollut yli vuoteen.
Sylettää.
Ison massan kuljettaminen on tehokasta liikuntaa, vaikka vaan kävelisit kovaa, helvetin hyvä, ihan sama miltä näyttää tai kuulostaa.
Kiitos tsempeistä ekalle (ja muille myös, jos tässä välissä ehti tulla) :)
Vierailija kirjoitti:
En ole ammattilainen, mutta suosittelen välttämään hölkkäämistä siihen asti, että saat pudotettua lisää painoa. Liikunnan ei kuulu sattua. Hitaasti ja rauhallisesti näin alkuun, ettei kroppasi rasitu liikaa.
Tässä onkin vähän se ongelma, kun pidin itse hölkkäämistä turvallisena, jos se ei satu. Tämä nivelkipu kuitenkin tuli salakavalasti vasta jälkeenpäin. Olin eilen aamulla käynyt lenkillä, välissä olin ollut monta tuntia kotona tekemättä mitään arkiaskareita kummempaa, ja iltaa kohden toinen polvi kipeytyi niin että portaat alkoi olla haastavia kävellä. Nyt se on jo parempi, mutta en tokikaan ole uskaltanut tänään lenkkeillä. Nilkkoja myös kolottaa vähän.
Lenkkeilyn aikana en siis tunne kipua, josta tietäisin lopettaa juoksemisen.
Hirveästi tekisi mieli nytkin lähteä tuonne kirmaamaan, mutta tiedän, ettei se kannata. Tää on vaan jotain todella ihmeellistä, ja haluaisin ottaa tästä innostuksesta kaiken irti. Mä olen yläasteelta saakka vihannut kaikkea juoksemista, ja silloin olin kuitenkin mitoissa 168/62, eli ei ollut kiloistakaan kiinni :(
Tsemppiä ap!
Ehdotan sinulle hölkän sijasta portaita, aerobinen puoli hoituu niissä ja nivelet rasittuvat vähemmän.
Kun painosi on alentunut, voit jatkaa turvallisesti hölkällä. Muistathan, ettei liikunnan kuulu sattua. Kaikkea hyvää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Sopisiko pyöräily?
Kuntopyöräily olisikin mukavaa, ja hetken verran ehdin sitä alkuvuodesta tehdä, mutta korona sulki yliopiston kuntosalin niin en ehtinyt käydä sielläkään montaa kertaa. "Oikeaa" pyörää mulla ei ole, täytynee hankkia. Tämä juokseminen on kuitenkin ollut paljon inspiroivampaa kuin pyöräily, mutta ehkäpä tästä saakin motivaatiota: kun pyöräilen ahkerasti, pääsen vielä juoksemaan... :)
Vierailija kirjoitti:
Juoksu/hölkkä rasittaa niveliä viisinkeraisesti kävelyyn verrattuna, joten jos olet todella tuhdisti ylipainoinen, niin kyllä lämpimästi suosittelen, että ensin kävelet. Paino putoaa kyllä sillä kävelylläkin. Kun olet saanut hiukan enemmän painoa pois , niin aloitat varovasti juoksemisen uudestaan. Niitä rikkouteneita niveliä kun ei saa kuntoon samalla tavalla kuin painoa.
Ohhoh, onpas iso luku tuo 5x... en osannut ajatella koko asiaa. Ehkä se on tyydyttävä kävelyyn (ja siihen pyöräilyyn). Otan motivaattoriksi sen juoksemaan pääsemisen sitten kevyempänä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vältä asfalttia kuin ruttoa. Kaikkein paras olisi liikkua vaikka metsässä. Juoksu ja hölkkä kuluttaa niveliä normaalipainoisenakin ja kova alusta pahentaa.
Mä oon juossut hiekkatiellä, mutta en tiedä, onko siitä mitään apua. Paljon käytetty hiekkatie kun tuppaa olemaan lähes yhtä kovaa kuin asvaltti. Metsässä taas... noh, ajattelin siellä juoksemista, mutta mulla on niin matala askel, että ajattelin, etten mene sinne kompuroimaan. Lennän vielä nenälleni johonkin juurakkoon ja murran värttinäluun tai jotain vastaavaa. :/
Älä mieti yhtään miltä näytät, hienoa et oot lähtenyt liikkeelle! Oon itse normaalipainoinen mutta huonokuntoinen ja katselen kateellisena kun mua tuplasti isommat typyt pyyhältää ohi lenkkipolulla sisukkaasti, se on siistiä että kaikki uskaltaa :)
Pysy pehmeällä alustalla ja satsaa kenkiin. Muista alkulämmittely ja loppuvenyttelyt.
Oletko harkinnut laitteita kotiin? Crosstrainer on tehokas mutta kevyt nivelille ja sillä pystyy itse päättämään tekeekö isomman työn jaloilla vai käsillä.
Itse ainakin oon tyytyväinen panostukseen vaikka 500e olikin tosi iso satsaus mulle. Ei tarvitse etsiä sopivia vaatteita ja aikataulua eikä jää säästä kiinni, on käytössä arkisin päivittäin.
En suosittele juoksua vielä, mutta sitten kun paino on vähän pudonnut, niin kannattaa myös kiinnittää juoksutekniikkaan/askellukseen ja lämmittelyyn huomiota. Normaalipainoisenakin saa alavartalon huonoon kuntoon väärällä tekniikalla.
Vaihtoehtoisia lajeja pyöräily tai crosstrainer, jos haluat vähän enemmän juoksua muistuttavaa liikuntaa. Myös niiden kanssa voi helposti tehdä intervallitreenejä.
Tsemppiä paljon ja onneksi olkoon jo hyvin alkaneesta elämänmuutoksesta!
Sanoisin ny vain eä lujasti tsemppiä! - Olet ottanut ensimmäisiä askelia kohti parempaa. Hyvä Sinä!