Olenko ainoa, joka pitää vähän viileämmästä/sopivan lämpimästä kesästä?
En ole ikinä pitänyt helteestä tai kuumasta kesästä. Pidän sellaisesta kesästä, että ulkona pärjää ilman takkia ja voi olla ns. sisävaatteilla ulkona. Tuntuisi kuin olisi sisätiloissa. Ja parasta on se, että kesäyöllä saa nukuttua. Yleensä en pidä sateesta mutta kesäisin sade rauhoittaa ja tuntuu raikkaalta.
Onko muita? Ja jos pidätkin helteestä tai oikein lämpimästä kesästä, saa kertoa toki että miksi. Ja asiallisia vastauksia kiitos!
Kommentit (188)
Mun puolesta voisi olla aina sellainen 18-25 astetta lämmintä. Viikossa pari pilvistä/sadepäivää, pari puolipilvistä ja loput kirkkaan aurinkoisia. Kevyitä tuulenvireitä pääasiassa ja silloin tällöin kunnon myrsky.
Kunpa olisi vain syksy ja kevät. Talven ja kuumat kesät voisin jättää välistä.
Mun lempikuukausi on syyskuu. Ei ole yleensä liian kylmä eikä liian kuuma, ei vielä räntää, ei kovin pimeää tällä korkeudella yölläkään kuin hetken, ei ötököitä enää suuremmin ja puolukkaa, lempimarjaani, kasvaa.
Ihmisillä on erilainen tuo lämmön sietäminen. Itse olen melko kuumaverinen joten helteet: kiitos ei. Pidän enemmän pakkasista ja mielestäni on helpompi lämmittää itseään kuin viilentää. Viileä kesä on minun mieleeni, ilmakin on raikkaampi viileällä ilmalla (ei kuitenkaan takkikeliä ihan, huppari saisi riittää). Ja tuo tupakka-asia on kyllä ikävä tuuletuksen kannalta. Tuo kellonaika tupakoimiseen olisi hyvä jotta kaikki osapuolet olisi ehkä tyytyväisempiä: tuulettajat saisivat raikkaasti tuulettaa ja tupakoijat tupakoida ilman että heille valitetaan.
Hevosihmisenä sanoisin, että paras kesän lämpötila on sellainen 17-22 astetta. Ei tarvitse olla aamulla anivarhain hevosen kanssa liikkumassa tai illalla myöhään, vaan voi mennä ihan päiväsaikaan kun ei ole liian kuuma. Silti t-paitakeli.
Mökillä ollessa helteetkään eivät haittaa, kun voi välillä viilentyä järvessä. Mutta ei niitä kaupungissa tai tallilla jaksa.
Tupakoijana minulle on valitettu eniten kesäisin parveketupakoinnista. Yläkerrassakin asuu joku muka astmaatikko... Niin varmaan joo.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoijana minulle on valitettu eniten kesäisin parveketupakoinnista. Yläkerrassakin asuu joku muka astmaatikko... Niin varmaan joo.
Tuhoa ihan rauhassa keuhkosi, mutta muiden heikkokeuhkoisten keuhkot voisit jättää rauhaan! Ihan oikeasti, kesällähän on hyvä syy mennä ulos tupakoimaan muiden parvekkeiden alta. Saisit ehkä liikuntaakin ja paremmin raikasta ilmaa. Ainakin astmaatikko saisi kerrankin sitä raikasta ilmaa omaan kotiinsa mitä hän tarvitseekin enemmän kuin sinä.
Kesällä jaksaa paremmin nauttia jos saa myös nukuttua yönsä hyvin. Grillaaminenkin on kivempaa jos ei ole liian kuuma. Ei itse paistu enempää.
Vaikka nuorempana kestin päiväsaikaan hellettä hyvin, 28-asteinen makuuhuone pilasi jo silloin yöuneni. Nyt kun painoa on kertynyt, alkaa olla välillä tukala myös päiväsaikaan. Toissakesästä muistuu mieleen käynti vuokra-asuntoauton vessassa: tuntui että joka suunnassa oli vastassa klähmäinen hikituntuma ja vessa oli kuuma kuin pätsi.
Oman kokemuksen mukaan paras hellepäivän liikuntalaji on maantiepyöräily: viima viilentää ihanasti ja kun muistaa/jaksaa juoda tarpeeksi, saa hyvän treenin ja samalla nautittua Suomen kesän parhaista näkymistä. (auringonkukkapellot, rypsipellot, ruispellot, vehnäpellot, jurttipellot, perunapellot, ja lisäksi muut pellot).
Mulla on ihan sama! Liian kuuma on epämiellyttävä. Uimiseenkin viileämpi vesi käy, koska uin keväästä syksyyn joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kesä on viileämpi, ötökät ynnä muut tuntuu myös vähemmän ärsyttäviltä. Kesä on muuten kiva, mutta en pidä itikoista ja helteillä hankala pitää parvekkeen ovea tai tuuletusikkunaa auki koska tupakoijat.. Ihmettelen miten helteellä tupakoimaan pystyvät...
Narkkarit tarvii huumeensa kelillä kuin kelillä. Ja onhan tuo tupruttelu fyysisesti kevyttä toimintaa.
Tykkään tosi lämpimästä, se että jo aamulla on lämmin on aivan ihanaa. Mutta illat voi olla viileitä ja se että vaikka sataisi joka yö, olisi myös kivaa. Nukkua ikkuna auki ja kuunnella sadetta, sitten taas herätä lämpimään aamuun.
15-20 astetta, välillä sadetta. Siinä olisi unelmasää ympäri vuoden. Kesän valoisuus on ihanaa, vihaan talvea, mutta helteitä en kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
15-20 astetta, välillä sadetta. Siinä olisi unelmasää ympäri vuoden. Kesän valoisuus on ihanaa, vihaan talvea, mutta helteitä en kaipaa.
Täysin samaa mieltä, minäkin toivoisin tuollaista säätä <3
Inhoan hellettä, rakastan viileitä kesiä, silloin jaksaa harrastaa liikuntaa ja voi käyttää kosmetiikkaa, niin ettei naama ole koko ajan jossain hiessä. Haluan myös pukeutua kesällä, en kulje missään rumissa kesäshortseissa ja kulahtaneissa t-paidoissa niinkuin useimmat läskit löllyen.
Rakastan helteisiä kesäpäiviä, koska en ns. koe Suomea ilmastollisesti ja säällisesti omaksi kotimaakseni.
Itse viihtyisin täällä paljon paremmin, mikäli kaikki talvet olisivat leutoja (malliin nyt mennyt talvi) ja kesät aurinkoisia, pääosin pilvettömiä ja kuumia.
Hyvin lämmin sää saa oman oloni tavallista onnellisemmaksi ja soisi kun kotimaamme _turhan lyhyen kesäajan_ olevan aina mahdollisimman helteinen.
Syksyllä sitä ehtii kyllä synkistellä tarpeeksi tuulissa ja sateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään helteestä, mitä lämpimämpi sen parempi. Minut on varmaan tarkoitettu elämään lämpimillä seuduilla, helteestä saan lisää virtaa ja jaksan ulkoilla, liikkua sekä harrastaa.
Toki sadettakin pitää olla luonnon vuoksi, eli pitkät hellejaksot, niin ihania kuin ne ovatkin, eivät ole toivottavia. Parasta olisi tietenkin että sataisi silloin tällöin öisin, eikä kesäsade helteen keskellä muutenkaan häiritse kunhan kaunis ilma taas jatkuu.
Niin, ja helteellä tarkoitan yli +30 asteen lämpötiloja.
Suomessa hellepäivä tarkoittaa sitä että päivän ylin lämpötila on yli +25 astetta. Lisäksi Norjassa on käytössä epävirallisempi termi "pohjoismainen kesäpäivä", jolloin päivän ylin lämpötila kohoaa yli 20,0 °C:een. https://www.ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot
25C tai alle on optimaalista. Lämpimän sateen kanssa menee vähän kuumempikin.
18-22 on sopiva kesälämpötila päivisin ja kesäsateita riittävän usein muttei liika, siinä olisi täydellinen kesäsää, kuivat hellekelit ovat hirveitä sekä sitten kylmät jatkuva sateiset kesät, en ymmärrä miten joku pystyy jossain 30 asteen keleissä viihtymään.
Tottakai tänne yksi helleintoilija eksyy, kun kysytään löytyykö muita, jotka ei nimenomaan ole helleintoilijoita 😅
Itse tykkään viileistä kesistä. 18-20-astetta on ideaali ja kesäsateet on myös tosi ihania! Rakastan loppukesää, kun alkaa olemaan viileämpiä ja pimeämpiä iltoja.