Vaunujen vai kantoliinan kanssa bussiin?
Vaunujen kanssa bussilla liikkuminen on sangen hankalaa (ei mahdu, kun bussissa on jo parit rattaat tai kukaan ei auta portaissa tai vauva itkee rattaissa). Voiko siis vauvan laittaa kantoliinaan ja matkustaa bussilla? Hän viihtyisi siinä paljon paremmin. Onko vauvan kuitenkin paljon turvallisempaa olla vaunukopassa, jos onnettomuus sattuu? Liinassa hän kun jäisi äidin ja penkin tms. väliin... Mitä jos vauva saa bussissa hepulin? Nostatteko pois rattaista vai annatteko itkeä?
Itselläni on nyt 2 kk:n ikäinen vauva. Omaa autoa ei ole päiväsaikaan käytettävissä, eikä juuri illallakaan, kun mies tekee paljon ylitöitä.
Kommentit (5)
hinta on sama eli vaunujen kanssakin menee aikuiselta maksu. Kaikki alle 4-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi oli rattaita tai ei.
En ole nähnyt täällä vielä ketään liinan kanssa bussissa! Se voi tosin johtua siitä, olen liikkunut sillä tosi vähän.
ja pakko sanoa, että vaunuja tulee käytettyä enemmän... ihan siksi, että pääsee ilmaiseksi. En ole edes ladannut korttia. Kantoliinassa tai rintarepussa vauvan kanssa on ihan hyvä matkustaa ja olen näin tehnyt lukuisia kertoja, mutta silloin kuljetaan tietysti etuovesta ja maksetaan matka. En usko että kantoliina on ainakaan vaarallisempi, vaunuthan voivat kaatua kovissa jarrutuksissa tms. Siksi en ikinä poistu vaunujen viereltä. Minulla matkat aika lyhyitä, niin jos vauva itkee vaunuissa, yritän rauhoittaa siinä: en uskalla liikkeessä nostaa pois vaunuista, koska äkkijarrutuksen tai kolarin sattuessa vauva lentäisi sylistä kuin leppäkeihäs.
Lapsi on yleensä kiinni vöillä vaunuissa/rattaissa. Lisäksi vaunut eivät heilu, kun niistä pitää kokoajan kiinni (yleensä suositellaan, että äiti on koko matkan vaunujen työntöaisassa kiinni).
Kuten itse mainitsit, törmäyksen tullessa, vauva jää sinun ja penkin väliin, jos on kantoliinassa.
Onhan se toki ikävää vaunujen kanssa kuljettaessa, ettet koskaan voi olla satavarma, että mahtuuko vaunut kyytiin.
Kannattaa rohkeasti pyytää apua, jos tarvii apua bussiin noustessa tai bussista poistuessa. Oma kokoemukseni on, ettei kukaan ei ole kieltäytynyt avusta, kun itse sitä kysynyt. Muista ehdottomasti kiittää, kun joku auttaa!
Jos lapsi saa hepulin, ei hän siihen kuole. Itse en ainakaan matkustanut yli 20 minuutin matkoja. Ikäväähän se on, jos vauva koko sen ajan huutaa, mutta aina voi työntää tuttia suuhun.
apua saanut niin kuskeilta kuin matkustajiltakin. Ärsyttää vaan, kun joutuu pyytämään! Kiittänyt kyllä olen ja pyytänyt nätisti. :) Jotkut kuskit ovat tosi mukavia ja auttavaisia ja ryntäävät itse paikalle suunnilleen jo ennen kuin bussi on edes pysähtynyt, mutta toiset ovat sitten sitäkin tympeämpiä.
Näkyykö pk-seudun aikatauluissa se, että onko bussi matalalattiainen vai ei? Meillä ei näy. Se auttaisi huomattavasti... Onneksi jo merkittävä osa busseista on sellaisia, mutta ei vielä kaikki.
Vaunujen vieressä olen seisonut aina. Kerran jouduin istumaan vaunujen edessä olevalle penkille, kun oli ahdas linja-auto ja kahdet vaunut vierekkäin. Siinä bussissa oli muutenkin kolme porrasta ja yksi ahdas sivuovi eli aika kamala vaunujen kanssa matkustavan kannalta... Onneksi tällä kertaa oli mukana muita avuliaita matkustajia.
Juu, ei vauva kuole hepuliin, eikä äitikään! :) Joitakin kanssamatkustajia vaan tuntuu pienikin itku ärsyttävän yli kaiken. Niitä murhaavia katseita on nimittäin nähty, vaikka vauva ei ole koskaan itkenyt yli 1 min pidempään! Vauvani ei suostu käyttämään tuttia, joten sillä häntä ei saa rauhoittumaan.
ap
Silti menen liinaillen. Minusta se on turvallisempi, kun kuskit ajavat kuitenkin mieletöntä vauhtia. vauvat heiluvat vaunuissa, huvipuiston laittessa isompana. Olen yrittänyt tukea vauvaa, mutta ei auta. Siksi turvauduin liinaan.