Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko olla ylikunnossa tai ylirasittunut, vaikka olen tavallinen liikkuja?

Vierailija
10.05.2020 |

Minulla on ollut pitkään todella paha työstressi ja ongelmia ahdistuksen ja masentuneisuuden kanssa. Työni on fyysisesti raskasta, jonka lisäksi olen pyöräillyt työmatkat ja käynyt illalla vielä tunnin reippaalla kävelyllä.

Nyt jäin työttömäksi. Käyn joka päivä 6 km reippaalla kävelyllä ja illalla 15-20 km pyörälenkillä ja pyörittelen hulavannetta. Olen alipainoinen ja syön kai liian vähän, mutta en laihduta tietoisesti.

Olen väsynyt koko ajan. Liikunta ei piristä. Olen aamulla yhtä väsynyt kuin illalla nukkumaan mennessäni. Minulla on flunssainen/kipeä olo, vaikka ei ole flunssaa. Sydän tykyttää, mahaa turvottaa yms. Syön terveellistä ruokaa ja paljon marjoja ja kasviksia eli en mässäile sokerilla tai roskaruoalla. En näytä yhtään elinvoimaiselta ja pirteältä. Olen kalpea ja turvonnut kasvoistani. Näytän siltä kuin tissuttelisin ja mässäilisin päivät pitkät.

Olen ollut pois töistä pian 2 kk ja masentuneisuus ja väsymys vaan pahenee.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän lepoa ja enemmän ruokaa.

Vierailija
2/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olet ylirasittunut, vähemmästäkin voi väsyä. Rasituksesta toipuminen voi olla tosi hidasta. Veriarvot kantsii myös tutkituttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikunta on liiallista omaan kuntoon nähden, voi hyvin olla ylirasitustilassa. Kokeile jättää kaikki liikunta viikoksi (hyvin rauhallisella kävelyllä voit käydä). Vaikuttaako se oloosi?

Vierailija
4/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt selkeästi liian vähän. Kokeile lisätä syömisen määrää reilusti ja erittäin todennäköisesti olosi kohenee. Toinen vaihtoehto on, että vähennät liikunnan määrää reilusti, koska et syö tarpeeksi palautuaksesi rasituksesta.

Vierailija
5/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on vain yksi osa kokonaisrasitusta. Kuulostaa siltä, että stressitekijöitä on paljon ja varmasti olet ylirasittunut. Onko liikunta sinulle suorittamista vai nautitko siitä?

Vierailija
6/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla hyvin.

Lopeta hötkyily välittömästi.

Yleensä ihmiset liikkuu ihan liikaa lepoon nähden. Meillä on sellainen vääristynyt ajatus sisukkuudesta ja sen sairasta ihannointia.

Sillä ei saa kuin itsensä paskaksi.

Vierailija
7/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikut niin kannattaisi käyttää runsaasti hiilihydraatteja, muuten iskee flunssa ja menee  yöunet heikoksi.

Hitusen enemmän kuin suositetaan. Ei todellakaan kannata liikkua tyhjillä energiavarannoilla.

Voi mennä elimistö pilalle vuosiksi ja siitä ei helpolla toivuta kun koko hermosto on sekaisin ja stressissä.

Vierailija
8/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä syöminen on varmaan ongelma. Nyt työttömänä ollessa syöminen unohtuu välillä, eikä ole mitään selkeää ateriarytmiä eikä edes nälkä. 

En nauti liikunnasta erityisemmin, vaikka ihan mukavaa se on juuri sillä hetkellä. En ole mikään sporttinen, jolle liikunta olisi elämäntapa. Tykkään enemmän lukemisesta, käsitöistä ja pianonsoitosta. 

Pitää yrittää vähän hidastaa tahtia, mutta en haluaisi alkaa ihan täysin sohvaperunaksikaan. 

Vierailija
9/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös kilpirauhasongelma tai rautavarasto on alhaalla

Vierailija
10/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Ylirasitustila on toiselta nimeltään alipalautuminen. Se aiheutuu siitä, että liikunta, lepo ja ravinto eivät ole tasapainossa. Sulla on liikaa liikuntaa ravitsemukseen nähden, jolloin keho ei palaudu. Elimistö on koko stressitilassa, joten unikaan ei ole palauttavaa.  Vähennä liikuntaa, syö enemmän ja panosta nukkumiseen.

Vierailija
11/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylirasitustilalta kuulostaa. Minulta meni seitsemän vuotta toipua ja liikunta oli kokonaan lääkärin suosituksesta pois.

Korkeintaan hidastempoista kävelyä.

Harmi sinällään kun olin urheilufani ja halusin voimistaa itseäni. Meni koko kolmekymppisyys siinä toipuessa, nyt vanhemmiten ei saa kohotettua kuntoa yhtä tehokkaasti.

Aina ravinto ja lepo kuntoon. Sitten vasta liikunta.

Joillain ihmisillä pelkkä työnteko on niin kova rasite ettei siihen voi ottaa edes kevyttä kävelylenkkiä iltatreeniksi.

Sykkeestähän sen näkee ja miltä tuntuu.

Vierailija
12/12 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kiinni tuohon lauseeseen "näytän siltä kuin tissuttelisin ja mässäilisin päivät pitkät". 

En taida ihan uskoa sitä, varsinkaan kun sanot olevasi alipainoinen. En ainakaan usko, että muut näkisivät sinut niin. Sanot myös, ettet laihduta tietoisesti. Onkohan totta? En haluaisi kellekään tuntemattomalle sanoa, että hän kärsii syömishäiriöstä tai väärästä ruumiinkuvasta, mutta tuo tuli mieleen. Vaikutat myös suorittajatyypiltä. 

Yritä hakea apua jostain, edes siihen masentuneeseen oloon ensin, jos vilpittömästi voit sanoa, ettei esim. syömisessäsi ole mitään ongelmaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi