Onko ekg varmasti luotettava, kokemuksia???
Olen alta 40v nainen ja kärsinyt jo monta kuukautta yskästä, vaikeasta hengästymisestä liikunnan aikana/jälkeen ja kuukausi sitten alkoivat sydämen tiheälyöntiset rytmihäiriöt, viikko sitten puristava, painava kipu rinnassa, ylävatsassa ja vasemman kainalon alla. Lepo auttaa mutta tuntemukset pysyvät silti ja kaikki liikunta pahentaa oireita, samoin esim tiskaaminen ja pienet kotithommat.
Eilen päivystykseen, jossa otettiin ekg ja kuulemma ihan normaali, ei myöskään keuhkokuvissa näkynyt mikään eikä verikokeissa. Nyt mietin että mikä ihme mulla on :/ Onko kellään täällä vastaavia oireita kokeneilta löydetty joku sairaus taustalta? Nyt pelkään että jos ekg ei olekaan luotettava ja sydämessä on jotain häikkää kuitenkin...
Kommentit (6)
Ekg tutkimus kuvaa sydämesi tilannetta juuri sillä hetkellä kun anturit on kiinni ja kone käynnissä. Se ei ole siis kovin kattava tutkimus sydämesi kunnosta ja suoristuskyvystä, tutkimus kuitenkin sulkee pois akuutit sydäntapahtumat luotettavasti.
Lepo-EKG kertoo sydämen tilanteesta vain levossa ja vain juuri sillä hetkellä. Rekisteröinti on niin lyhyt, että mahdolliset poikkeamat voivat hyvinkin jäädä pois. Pitkäaikaisrekisteröinti kertoisi paremmin sydämen tilanteesta ja siinä saataisiin kiinni myös rasituksen aiheuttamat muutokset. Eli tavallaan lepo-EKG ei ole luotettava siinä mielessä, että kertoo melko suppeasti sydämen toiminnasta.
Itsekin menin päivystykseen pari vuotta sitten kivun takia. Ekg otettiin ja oli ihan normaali.
Antoivat rauhoittavia ja jopa reseptin niihin..
Vielä tänäkin päivänä mietin oliko se paniikkikohtaus vai sydänkohtaus.
Ei todellakaan ole. Olen joskus lukenut että kardiologit nauravat sille. Koneeseen on kuulemma syötetty tiedot niistä potilaista jotka ovat saaneet sydärin jollain oireilla.
Eli voit saada sydärin vaikka 5min päästä siitä kun kone väittää että kaikki ok
Naisia kuolee sydänkohtauksiinenemmmän kuin miehiä koska oireet ovat täysin erilaisia,joita edes ensihoitajat eivät tunnista. Siis erilaisia kuin miehillä.
Mulla oli puristavaa sekä välillä pistävää rintakipua ja myös hengitysvaikeutta. Ekg otettiin muutamaan kertaan, sitten keuhkojen röntgen, 24h verenpainemittaus sekä rasitus ekg ja sydämen ultraääni kardiologilla. Sydän oli kunnossa ja kivun aiheuttajaksi paljastui Tietzen syndrooma.
EKG näyttää juuri sen hetkisen tilan.