Oletteko saaneet kouluista käytännön ohjeita siitä miten lähiopetus toimii?
Meille tuli vain perjantaina kaupungin yleinen viesti. Siinä kerrottiin että syödään porrastetusti, lapsille jaetaan ruoat, tunnit alkaa porrastetusti jne.
Mutta onko kukaan saanut OIKEAA ohjetta, miten koulupäivä KÄYTÄNNÖSSÄ toteutetaan turvallisesti? Vaikkapa vessassa käynti. Jos siellä satojen oppilaiden koulussa on alle kymmenen vessaa? Tai koulukuljetukset.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen ohjeistuksessa lukee, ettei maskeja saa käyttää.
Joku koulu siis rikkoo ohjeita!
Virus pitää saada liikkeelle.
Ei lue, ettei saa käyttää, vaan että ei suositella käyttöä. Maskin käyttöä ei voi kieltää. Tai tiedä siitä sitten, oph:n ohjeistukset rikkoo muutenkin lakia monilta osin.
Pakko mennä kouluun vaikka pelottaa. Muuten tullaan tarkistamaan kotitilanne.
Vierailija kirjoitti:
Pakko mennä kouluun vaikka pelottaa. Muuten tullaan tarkistamaan kotitilanne.
Ainoastaan, jos on jotain salattavaa. Normiperheellä yksi lasku sinne tai tänne, ei haittaa. Kunhan pelottelevat kilttejä ja tunnollisia.
Vierailija kirjoitti:
Lähettävätkö opettajat yskivän oppilaan kotiin vai saako hän köhiä luokassa?
Aion lähettää jokaisen, joka edes aivastaa tai yskäisee kerrankin.
Terv. ope
Ei ole vielä tullut ohjeita. Kuljetukset menevät normaalisti. Lapsi taitaa pyöräillä nyt 10 km suuntaansa.
Onhan tuota sanottu että jos lapsi ei tuu kouluun nii koulupsykologi tai -kuraattori ottaa asian hoitaakseen.
Koko luokka on yhdessä, yksi välitunti, muuten koko päivä samassa luokassa. Pääosin etäopetusta, kuten menneinäkin viikkoina, nyt vaan koko jengi istuu luokassa. Luokanvalvoja pitää omat tuntinsa (meillä englanti ja ruotsi), muuten ainakin viestin perusteella kaikki etänä joko ihan vaan tehtävinä tai teamsin välityksellä.
Ruokailua on porrastettu aikaisempaa enemmän, muuten ihan normaalisti syödään ruokalassa, useampi ryhmä kerrallaan, näiden "rhymien välillä pyritään pitämään etäisyyttä mahdollisuuksien mukaan" - mikä ei siis ole mahdollista, koska ruokala on jo valmiiksi ahdas. Koko jengi ottaa siis siinä peräkkäin samoilla ottimilla ja jos joku nyt aivastaa sinne porkkanaraasteeseen, niin se on voi voi.
Näin isossa yläkoulussa. En oikein kyllä ymmärrä sitä, että jos valtaosa tunneista kuitenkin tulee etänä, miksei niihin voisi osallistua kotoa käsin jos ei halua mennä koronakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen ohjeistuksessa lukee, ettei maskeja saa käyttää.
Joku koulu siis rikkoo ohjeita!
Virus pitää saada liikkeelle.Ei lue, ettei saa käyttää, vaan että ei suositella käyttöä. Maskin käyttöä ei voi kieltää. Tai tiedä siitä sitten, oph:n ohjeistukset rikkoo muutenkin lakia monilta osin.
Miten sitä maskia koulussa käytetään? Joka välitunnille oma maski. Mihin käytetyt laitetaan? Ei kyllä onnistu oikealla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli pitkähkö keskustelu aiemmin. Lapsi ohjataan open kanssa erillistilaan odottamaan vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastikin laitatte lapset kouluun. Hul_luja. Ette voi mitenkään tietää mitä tulee tapahtumaan. Pahimmassa tapauksessa käy tosi huonosti ja silloin voitte katsoa vain peiliin. Ison riskin joka tapauksessa otatte.
Ihmiset toimii kuin lampaat. Menee veikkaa teuraaksi, jos hallitus käskee. Ettekö te käytä omaa järkeä yhtään. Nyt, jos koskaan, olisi sen paikka!
Porukka on niin pihalla, ettei edes tajua mihin päänsä ovat työntämässä. Muina mietin vaan mietitään käytännön ohjeita.
Ei ole vaihtoehtoja. Muuten ne epäilee että kotona on asiat huonosti. Korona tai sossu.
Riihimäki ei mitään ohjeistusta. Pahoin pelkään että hiljaisuus tarkoittaa sitä että mitään varotoimenpiteitä ei edes tehdä vaan ovat normaaleissa ylitäysissä luokissa kylki kyljessä, ruokailussa annostelevat itse ruoat ja kaikki on muutenkin kuin normaalisti..
Siivousta ei ainakaan ole lisätty
Minä en kyllä omalle 9v maskia laittaisi. Maski lisää vain turhaa kasvojen koskettelua, myös maskin oikeaoppinen riisuminen tuskin lapselta onnistuu. Lisäksi jotta maskista olisi joku hyöty sitä pitäisi myös säännöllisin väliajoin vaihtaa. Työskentelen itse suojavarusteissa mm maskissa aika ajoin ja maskia on todella epämiellyttävä ja raskasta pitää useita tunteja putkeen.
En tiedä ohjeista mitään. Ilmeisesti normimeiningiltä. T. Yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli pitkähkö keskustelu aiemmin. Lapsi ohjataan open kanssa erillistilaan odottamaan vanhempiaan.
Siinä odotan opettajilta tiukkuutta. Itse olen valmis hakemaan lapsen kotiin, jos hän on yskinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ope
Ai, kiva kun lapsella on allergiaa niin joka päivä saatte lähettää sitten kotiin.
Olen opettaja ja en minäkään tiedä muuta kuin päivät, jolloin olen menossa paikkaan x. Olen aineenope ilman valvontaluokkaa ja oppilaat ovat luokanvalvojien huomassa.
Rehtoreilla ja johtoryhmillä on hirveästi suunniteltavaa. Mitään normaalikoulua tuo ei tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ope
Ai, kiva kun lapsella on allergiaa niin joka päivä saatte lähettää sitten kotiin.
Samaa mietin. Joutuvat pakkoulkoilemaan säässä kuin säässä. Allergiset varmasti reagoivat, niin kuin keväällä yleensäkin. Mutta mistä voi tietää, valuuko oppilaan nenä ja ope aivastelee koronan vai koivun takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ope
Sit on turha tuon kuopuksen edes herätä aamulla.. ihan kärky siitepölyallergia päällä jo.
Eli ollaan tarkkana siitä että jokainen käyttää vain omia kyniä ja kumeja mutta sitten sata lasta käyttää samaa vessaa. Mikä vitsi.