En vieläkään osaa väli-ilmansuuntia... miten se voi olla niin vaikeata...
Joudun aina käymään sen litanian mielessäni läpi järjestyksessä samalla sormella suuntia osoitaen, että koillinen kaakko lounas luode ja sitten vasta löydän oikean...
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Syötävät ja juotavat on etelässä (lounas ja kaakao) ja l-kirjaimella alkavat lännessä.
Kaakao :)
Onko kellään muistisääntöjä maapallon kääntöpiireistä? Itse muistan niin, että kauriin kääntöpiiri on päiväntasaajan alapuolella, koska kauris jaksaa kannatella yläpuolellaan (selässään) olevaa rapua.
L-kirjaimella alkavat väli-ilmansuunnat ovat lännen puolella.
Lounaan muistaa siitä, että presidentti syö lounaan kesäasunnollaan. --> kesäasunto on Naantalissa eli Lounais-Suomessa.
Kaakkois-Suomen muistan, koska olen sieltä kotoisin. Mutta tuo nupit kaakkoon on hyvä muistisääntö. Näiden kolmen säännön avulla muistaakin kaikki.
K:lla alkavat on oikealla puolella, L:llä vasemmalla, kOillinen ja lOunas on toisiaan vastapäätä.
Mä käyn myös aina sen litanian läpi. Siinä on max 4 steppiä joten ei paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ominäkään niitä suoraan muista vaan aina pitää käydä litania koillinen kaakko lounas luode läpi, jotta muistan missä mikäkin väli-ilmansuunta on. Ei kait tuo ole niin kamalaa?
Ei ole kamalaa, mutta ihmettelen, miten niitä ei vaan tule oppineeksi, vaikka ei niitä tuon enempää ole. No, meneehän joiltain vasen ja oikeakin joskus sekaisin.
ap
Mun mieheltä menee jos sanoo että katso oikealta niin satavarmasti katsoo vasemmalta.
Ei tarvitse osata, menet pääilmansuuntaa pitkin suoraan ja sitten käännyt 90 astetta ja kävelet puoliväliin, niin olet oikeassa paikassa. Helppo homma.
Koska suomenkielessä niissä ei ole mitään logiikkaa. Englanniksi on.
Minäkin käyn litanian läpi, ja samalla katson "kartalla" siihen suuntaan. Se näyttää varmaan tosi fiksulta, mutta en voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
En osaa myöskään kertotauluja... keplottelin silti itselleni pitkän matikan L:n sekä luonnontieteellisen alan maisterin tutkinnon. Kertonee jotain Suomen koulujen tasosta! :O
ap
Mitä kertoo koulun tasosta se, että olet oppinut jonkun tavan millä saat oikean vastauksen? Älä ole alentava.
En minäkään muista ulkoa kuin että asun itse kaakossa. Siitä sitten luettelen tuon litannian.
Kelasin lupakirja tarkastuslennolla eka kerran litanjaa mielessä ja pelkäsin koko ajan väli-ilmansuuntia. Tuli käsky lentää pohjoiseen........ Turhaa pelkäsin ja opin siinä ne samalla. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
En osaa myöskään kertotauluja... keplottelin silti itselleni pitkän matikan L:n sekä luonnontieteellisen alan maisterin tutkinnon. Kertonee jotain Suomen koulujen tasosta! :O
ap
Paljonko on 7 x 7 = ? tai 8 x 9 = ?...Älä käytä laskinta!
Det beror på det finska språket, precis som månadernas namn, vilka inte liknar de andra europeiska språkens dito.
På svenska, engelska och säkert månget annat språk också är väderstrecken mellan huvudväderstrecken logiskt uppbyggda. Vi tar väster som exempel. Väster är rakt västerut, nordväst är mellan nord och väst. På samma sätt är sydväst mellan söder och väster. Mellan söder och sydväst finns syd, sydväst o.s.v.
Vierailija kirjoitti:
Kelasin lupakirja tarkastuslennolla eka kerran litanjaa mielessä ja pelkäsin koko ajan väli-ilmansuuntia. Tuli käsky lentää pohjoiseen........ Turhaa pelkäsin ja opin siinä ne samalla. Suosittelen.
Onko tyyrpuuri ja paapuri hallussa jos olet purjeveneen kyydissä ja pitää sanoa mikä on oikea ja vasen puoli aluksen perästä katsottuna?
pohjoisesta samaan suuntaan kun kello:
koira (koillinen)
kaluaa (kaakko)
lounaaksi (lounas)
luuta (luode)
Opin vasta nyt yliopistossa. Opiskelen suomen kieltä, opin väli-ilmansuunnat murrealueiden jaon kautta. :D
Mulla oli joskus toisinpäin.
Ala-asteen kokeessa olin osannut merkitä vain nuo väli-ilmansuunnat. Muuten koko koepaperi oli tyhjä.
Hyvin todennäköisesti olin kokeeseen lukiessa tankannut päähän pelkkiä väli-ilmansuuntia ja unohdin sitten missä järjestyksessä ne pääilmansuunnat menikään..
KoLo ja KaLu. Terveisiä kutoskuokan opelle!