En vieläkään osaa väli-ilmansuuntia... miten se voi olla niin vaikeata...
Joudun aina käymään sen litanian mielessäni läpi järjestyksessä samalla sormella suuntia osoitaen, että koillinen kaakko lounas luode ja sitten vasta löydän oikean...
Kommentit (49)
Saksan Lounais-Afrikka (nyk. Namibia) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa myöskään kertotauluja... keplottelin silti itselleni pitkän matikan L:n sekä luonnontieteellisen alan maisterin tutkinnon. Kertonee jotain Suomen koulujen tasosta! :O
ap
Paljonko on 7 x 7 = ? tai 8 x 9 = ?...Älä käytä laskinta!
49 ja 72. Ilman laskinta, ilman miettimistä. Dippainssi osaa kertolaskut ulkoa (opin tokalla luokalla), mutta silti en muista ilman volvoa, kumpi on oikea ja kumpi vasen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen koillinen on? Onko sitä olemassa? Ei ole.
On se olemassa. Idän ja pohjoisen välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa myöskään kertotauluja... keplottelin silti itselleni pitkän matikan L:n sekä luonnontieteellisen alan maisterin tutkinnon. Kertonee jotain Suomen koulujen tasosta! :O
ap
49 ja 72. Ilman laskinta, ilman miettimistä. Dippainssi osaa kertolaskut ulkoa (opin tokalla luokalla), mutta silti en muista ilman volvoa, kumpi on oikea ja kumpi vasen.
Oikea ja vasen on hyvin monelle naiselle hankalia käsitteitä. Kun vaimo on "kartanlukijana" paikkaan, jossa minä en ole käynyt, opastukset on mitä sattuu tasoa. Nykyään vastaavissa tilanteissa kysyn esim. kumpaa vasenta hän tällä kertaa tarkoittaa ja useimmiten hän sitten korjaa opastustaan. Meidän auton ratissa lukee volvo ja hän näkee sen, mutta sekään ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oikea ja vasen on hyvin monelle naiselle hankalia käsitteitä. Kun vaimo on "kartanlukijana" paikkaan, jossa minä en ole käynyt, opastukset on mitä sattuu tasoa. Nykyään vastaavissa tilanteissa kysyn esim. kumpaa vasenta hän tällä kertaa tarkoittaa ja useimmiten hän sitten korjaa opastustaan. Meidän auton ratissa lukee volvo ja hän näkee sen, mutta sekään ei toimi.
Du kan vara lycklig. Min levande navigator säger bara "ditåt". Den informationen gör man inget med, så Waze är i flitigt bruk.
Lukko ( luode ja koilinen) on ylhäällä ja
Loka ( lounas ja kaakko) alhaalla maassa. Kiitos ala-asteen opettaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei mitään väliä oikealla ja vasemmalla, jos meillä mies yrittää toimia kartanlukijana. Ei hahmota ilmansuuntia, ei osaa paikantaa meitä kartalle, ei ymmärrä mittakaavoista mitään. Ja hän on armeijassa ollut suunnistusporukassa... Minulle kartta taas kertoo "kaiken", tiedän aina automaattisesti, mihin suuntaan olemme menossa riippumatta siitä, mitenpäin kartta kädessäni on, aika pienillä maastovihjeillä pystyn paikantamaan kartalle itseni... Mutta se, että en osaa oikeaa ja vasenta tekee minusta tottakai huonon suunnitajan ja täysin suuntavaistottoman?
Yleensä naiset ovat hitaampia lukemaan karttaa, koska eivät yleensä sitä käytä. Meillä taas miehelle ei ole harjoituskaan auttanut, ei vaan tajua ilmansuuntia (tai ylipäätään sitä, miten ne käyttäytyvät kartalla, juuri ja juuri osaa kompassilla paikantaa pohjoisen, mutta ei osaa tehdä sillä tiedolla mitään).
Työkaverini (mies) istuu usein pelkääjän paikalla, ja hän on kyllä mahtava kartanlukija. Heti ekassa risteyksessä tajusi, että minulle on turha kertoa oikea/vasen-suuntia, joten käännökset ovat "sinne" ja "tänne". Täysin johdonmukaisesti ja virheettä. Navigaattoreista ei ole aina hyötyä, kun ohjelmistot ei ehdi päivittyä uusien tiejärjestelyjen perässä. Siksi usein katson ainakin kertaalleen reitin kartalta ihan itse, olipa minulla live-navigaattori tai puhelimen navi käytössä.
Olen lapseni opettanut lukemaan karttaa ja käyttämään kompassia. He osaavat myös oikean ja vasemman.
Jos on hankaluuksia, niin lännen puolella on L-kirjaimella alkavat. Lounais-Suomen sijainnin varmaan kaikki muistaa, Turku on siellä. Sitten jää se toinen puoli, jossa on K-kirjaimella alkavat. Koillismaan luulisi kaikki osaavan sijoittaa oikealle suunnalle. Kalle Päätalo kirjoitti sen nimisen kirjasarjankin, kunnon korpea.
L-kirjaimella alkavat ovat kaikki samalla puolella (lounas, länsi, luode). Lounas on jo syöty, eli se on alhaalla. Koillinen ja kaakko ovat sitten itäpuolella - ja kaakko painaa enemmän, kun siinä on paljon a-kirjaimia, joten sekin on alhaalla.
Ainoat muistisäännöt, mitä mulla on.
Tai on tietenkin VolvO, kun yritän muistaa, missä on oikea ja missä vasen.