Miksi kukaan ei enää mankeloi vaatteita?
Harkitsen vahvasti mankelin ostamista. Miksi tämä nerokas keksintö on lähes unohdettu? Paljon kätevämpi kuin heilua silitysraudan kanssa! Eikö nykyihmiset ole yleensä mukavuudenhaluisia?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, milloin olisin viimeksi käyttänyt edes silitysrautaa.
No tässäpä tulikin meriittiä kerrakseen. Äitikö teillä silittää?
En väittänyt sitä miksikään meriitiksi. En vain käytä juuri koskaan vaatteita, jotka pitäisi silittää.
Onkohan kysyjältä nyt mennyt sekaisin mankelointi ja silitys? Vaatteita ei mankeloitu, ne silitettiin silitysraudalla, jonka säiliöön pantiin esim kuumia hiiliä tai silitysrauta kuumennettiin hellalla. (siis ennen sähköä) Vaatteet silitettiin siksi koska kankaat olivat ylleensä pellavaa tai puuvillaa, joka rypistyi helposti pesun ja narulla kuivatessa. 50 ja 60-luvun tekokuituiset kankaat tekivat joidenkin vaatteiden silittämisen tarpeettomaksi.
Nykyään silitetään jotkut miesten paidat, suorat housut ja naisten jakut, leningit ja housut. Ns. paremmat vaatteet, juhla vaatteet.
Mankeloiminen, siis pyyhkeiden, pöytäliinojen, lakanoiden ja tyynyliinojen tms. teki sen, että ensinnäkin, ne menivät mankeloinnin jälkeen tiukkaan kääröön, jonne ei päässyt syöpäläiset. Tiukasti mankeloitu lakana teki myös sen että kankaan kudos litistyi tiukkaan, joten se oli likaa hylkivää. Pyykinpesu käsin oli raskasta työtä, joten tilavatteetteita ei pesty kuin harvoin.
Meillä kotona on vuonna 73 ostettu sähkömankeli, joka toimii edelleen. Äiti mankeloi tilavaatteet (sänkyvaatteet) mutta omassa huushollissani käärin ne tiukalle rullalle. Vaatteeni ovat sellaista materiaalia, ettei niitä tarvitse silittää.
Itse mankeloin, koska taloyhtiön perutuvassa on mankeli, ja pidän sileistä liinavaatteista (ja inhoan silittämistä, vaikka sitäkin täytyy toisinaan tehdä) - mankeloitu lakana rypistyy pienille pehmeille taitoksille, eikä ole semmoinen koppura kuin mankeloimaton/silittämätön. Mankeloin myös T-paidat, joita yleensä käytän vain salilla tai yöpaitoina talvella. Olen vanha täti, mutta olen oppinut tämän ihan itsekseni, kotona ei todellakaan mankeloitu yhtään mitään, mutta niihin aikoihin tykkäsin enemmän silityksestä, ja se oli vakiokotityöni (ei tarvinnut sitten esimerkiksi imuroida, mitä olen aina suuresti inhonnut).
Käytän sen ajan ennemmin sijoittamisen opiskeluun.
Mä en näin 90-luvulla syntyneenä ole koskaan ymmärtänyt edellisten sukupolvien pakkomiellettä rypyttömiin tekstiileihin. Tuo lakanoiden kääriminen mankelilla tiukaksi kääröksi syöpäläisten ehkäisemiseksi on ensimmäinen kuulemani järkevä selitys. Mutta miksi ihmeessä vaikka puhdas paita pitäisi silittää? Mun kaikki käyttövaatteet on 100 % puuvillaa eikä mitään ryppyyntymättömiä keinokuitusekoituksia, mutta en mä oo koskaan kokenut mitään ongelmallista ryppyisyyttä. Alushousujakaan ei kukaan edes näe, mitä ihmettä?
Mä olen -90 syntynyt ja rakastan mankelointia. Mankeloin lakanani sekä pyyhkeeni. Lisäksi silitän lakanoiden saumat kun ovat niin huonosti ommeltuja. Silitän myös työvaatteeni.
En siitä enkä mankeli käytännössä mitään. Lakanat ja muut liinavaatteet viikataan, kääritään tiiviisti, riittää meille. Mies silittää itse kauluspaitansa, tosin nekin on nykyään itsesiliäviä. Trikoo- ja lycravaatteita, t-paitoja, huppareita, verkkareita, farkkuja on ihan turha silitellä.
Ja joo, oma äitini kyllä mankeloi ja silitti mutta ei koskaan ehtinytkään tehdä mitään muuta kuin kotitöitä. En aio elää elämääni kuten hän.
Mankeli vie paljon tilaa on aika entisajan hapatuksia mun mielestä. Ei nykyään ole niin tarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en näin 90-luvulla syntyneenä ole koskaan ymmärtänyt edellisten sukupolvien pakkomiellettä rypyttömiin tekstiileihin. Tuo lakanoiden kääriminen mankelilla tiukaksi kääröksi syöpäläisten ehkäisemiseksi on ensimmäinen kuulemani järkevä selitys. Mutta miksi ihmeessä vaikka puhdas paita pitäisi silittää? Mun kaikki käyttövaatteet on 100 % puuvillaa eikä mitään ryppyyntymättömiä keinokuitusekoituksia, mutta en mä oo koskaan kokenut mitään ongelmallista ryppyisyyttä. Alushousujakaan ei kukaan edes näe, mitä ihmettä?
Tämä syöpäläisjuttu oli mulle uusi. 90-luvun lopulla ammattikoulussa tekstiilihuollon tunneilla väitettiin mankeloinnin puristavan kuidut kasaan ja siten pidentävän lakanoiden käyttöikää ja vähentävän pölyyntymistä. En tee sitä siltikään.
Nykyisissä huusholleissa asutaan melko ahtaasti - ei kaikki tietenkään. Mankeli kerrostalokaksiossa veisi aikamoisen tilan. Sen lisäksi se on melko äänekäs. Meillä, omituista kyllä vanhassa kerrostalossa, ei ole lainkaan pesutupaa. Jos olisi sellainen missä on mankeli, varmasti liinavaatteet mankeloisin. Nuorempana olin silityshullu, rakastin silittämistä ja silitin pussilakanatkin molemmin puolin :D Nyttemmin en enää viitsi. Mutta kumma juttu: mankelointi on ihan eri asia. Ei tule silittämällä ollenkaan niin ihanaa tuntua lakanoihin kuin mankeloimalla. Tiedän tämän kokemuksella, koska äitini mankeloi,
Mutta aloittaja on nyt hieman kujalla mielestäni. Ei vaatteita mankeloida. Jokaisessa vaatteessa joka sileyttämistä kaipaa, on takuulla napit, vetskarit sun muuta. Pussilakanoissakin saattaa olla nykyään neppareita yms. jotka eivät mankelointia kestä.
Mankeli on tarkoitettu lakanoille ja pussilakanoille!
Oikeastiko jossain, joku, joskus on MANKELOINUT VAATTEITA?
WTF?
Mankeli on ja lakanat mankeloin. Muut silitetään.