Rottaongelma
Suosittele pientaloalueelle sopivia rotanloukkuja.
Kommentit (54)
Soita Rentokilille tänään numeroon 020 789 3205, jos olet huolissasi rotista kodissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haussa myrkyttömät ja muulle ympäristölle ja muille pieneläimille haitattomat mallit.
Miksi alapeukutus, jos laitan "myrkyttömät ja muulle ympäristölle ja muille pieneläimille haitattomat mallit."??
Mikä loukku osaa valita uhrinsa? Ei ne rotat syyttä siellä ole, korjaa se mikä niitä sinne houkuttelee.
Supercat toimi. Olen loikuttanut useita rottia, mutta myös 2 oravaa ja muutaman linnun. Tämä rottajahti on epätoivoista. Aikoinaan pihalla kulki pari kissaa eikä rotista tietoa. Nyt rittaongelma. Ja kyllä, on oltu yhteydessä kuntaan ja lopputulos nolla.
Kunnan vastuulla on poistaa rottaongelma. Sinne vaan kiukkuista viestiä ja soittoa.
Torjunta kannattaa aloittaa heti ekan rotan ilmaannuttua, sen saa helpoimmin. Oon yrittänyt loukuttaa, liian varovaisia ja älykkäitä. Olin henkeen ja vereen myrkyttämistä vastaan, mutta lopulta oli pakko. Yhdyskunta kasvoi hetkessä ihan tolkuttomaksi, söivät kanalan rakenteet pilalle.
Mun kissa ei mahda mitään isolle rotalle. Semmonen on aika hurja eläin.
Ennaltaehkäisy kannattaa. Petoverkotin kanalan, komposti petoverkotettu (nehän syö itsensä läpi betonistakin, pienisilmäinenpetoverkko tepsii). Kaikki ruuaksi kelpaava ulottumattomiin. Eivät ole palanneet, ainakaan vielä.
Rusinat ja savukala kirjoitti:
Talossa ei enää ole kissaa, kun täällä ei vapaana kulkevia kissoja noin yleisesti enää siedetä. Hiiret ovat siten käyneet tutuiksi ja rotatkin viimein tänä vuonna.
Kotimainen Giljotti-rotanloukku on ollut hyvin toimiva. Biltema myy samaa tavaraa hieman edullisemmin kuin muut kaupat ilman valmistajan logoa. Ulkokäytössä kaikki nämä pienet ja kevyet loukut "lähtevät kävelemään" todella helposti, jos ne ovat saaneet saalista. Vaikka asunkin pk-seudulla, on tässä metsä lähellä eli esim. hiirihaukan ääneen kuulen usein ja ketutkin pihoille uskaltautuvat toisinaan. Jokunen kissa vielä satunnaisesti piipahtelee pihallani. Pari noita rotanloukkuja on kadonnut, vaikka ne junttasin liki 10 cm pitkillä rautanauloilla maahan kiinni. Paksu naru on parempi.
Sähköinen Ötökkä-loukku on kalliimpi, mutta monta saalista olen sillä muutamasa kuukaudessa saanut. Se pelaa joko pattereilla tai verkkovirralla. Ulkokäytössä vähän hankala, kun ainakin minulla on piipitellyt pelkän kosteuden vuoksi.
Häkkipyydykset toimivat myös hyvin, mutta mutta...
Sitten se syötti. Olen kokeillut kauppojen syöttejä ja näitä suositeltuja suklaita yms.
Mun omenapannari toimi hyvin.Tosin olivat sen omin lupineen aloittaneet ja sen perusteella viimein huomasin, että syksyinen sisällemuutto oli alkanut. Olivat ilmeisesti makuun mieltyneet, koskapa Giljotteihin siirrettynä olisi edelleen maistunut, mutteivät ole ehtineet ruokailla ennen raatoutumista. Perinteisistä räpsyistä ovat onnistuneet aterioimaan.
Pihalle laitoin jotain mysliä tms. Häkkipyydykseen ahtautui siili pariin kertaan, mutta osasi sieltä peruuttaa pois, kun kanitin luukun auki ja jätin elikon omaan rauhaansa. Giljottiin sain yhden tintin. Olen siirtynyt pelkkiin rusinoihin. Rusinat tuntuvat maistuvan mainioisti noille nelijalkaisille, joilla on häntä.
Myös lohi (erityisesti savulohi) on kelvannut, mutta rusinat ovat varsinkin sisätiloissa mukavampia käyttää. Nuo viljatuotteet houkuttelevat myös lintuja, joten keitettyjä täysjyvämakaronejakaan en pihasyötteihin enää laita, vaikka niilläkin kaksi rottaa sain ansoihin.
Ymmärrätkö sä ollenkaan kuinka hyödytöntä tuo sun toimintas on? Ikään kuin harrastukseksi vaan vähän tapat eläimiä, etkä edes pelkästään rottia. Hidastat populaation kasvua minimaalisesti, et poista kokonaan tuolla sun puuhastelullas, et vaikka puuhastelisit 50 vuotta. Hirveetä luettavaa.
Täällä rottaongelmaa.Naapurissa palaneen talon raunio.Omistaja ei ole purkanut palanutta taloa eikä siivonnut tonttia.Rotat lisääntyvät raunion suojassa.Loukkuun on saatu nyt yli 20 rottaa.Kaupungilta vaaditaan nyt nopeita toimia tähän ongelmaan.Palaneen talon omistaja ei halua tehdä mitään.
Kaupunki voi vaatia tontin siivoamista.Omistaja voi välttää palaneen talon purkamisen ja tontin siivoamisen
jopa monien vuosien ajan.
Loukku ei ole inhimillinen, kituuko. Eläin on aika suurikokoinen. Onko muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Torjunta kannattaa aloittaa heti ekan rotan ilmaannuttua, sen saa helpoimmin. Oon yrittänyt loukuttaa, liian varovaisia ja älykkäitä. Olin henkeen ja vereen myrkyttämistä vastaan, mutta lopulta oli pakko. Yhdyskunta kasvoi hetkessä ihan tolkuttomaksi, söivät kanalan rakenteet pilalle.
Mun kissa ei mahda mitään isolle rotalle. Semmonen on aika hurja eläin.
Ennaltaehkäisy kannattaa. Petoverkotin kanalan, komposti petoverkotettu (nehän syö itsensä läpi betonistakin, pienisilmäinenpetoverkko tepsii). Kaikki ruuaksi kelpaava ulottumattomiin. Eivät ole palanneet, ainakaan vielä.
Justiinsa näin. Sillä aikaa kun täällä olet kysellyt mahdollisia torjuntakeinoja, rottamamma on jo pyöräyttänyt parit poikueet ja ongelma on kasvanut moninkertaiseksi.
Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että asiantuntevaan torjunta-ammattilaiseen pitää ottaa yhteys heti, kun näkeekin vähän rotan hännänpäätä tai ulosteita.
Rotta on hyvin epäluuloinen eläin, ja vaikka loukuissa olisikin herkkuja tarjolla, voi kulua montakin viikkoa, ennkuin rotta menee edes sitä katsomaan.
Kompostit jyrsijätiiviinä, kannet kiinni ja tiheäsilmäinen verkko puutarhakompostiin, jonne ei ruokajätteitä. Ei eläinten ruokintaa pihalla. Puista tippuneiden omenien keräys pois heti.
Ammattilaisilla on tehokas ote torjuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä rottaongelmaa.Naapurissa palaneen talon raunio.Omistaja ei ole purkanut palanutta taloa eikä siivonnut tonttia.Rotat lisääntyvät raunion suojassa.Loukkuun on saatu nyt yli 20 rottaa.Kaupungilta vaaditaan nyt nopeita toimia tähän ongelmaan.Palaneen talon omistaja ei halua tehdä mitään.
Kaupunki voi vaatia tontin siivoamista.Omistaja voi välttää palaneen talon purkamisen ja tontin siivoamisen
jopa monien vuosien ajan.
Kaupunki voi vaatia toimenpiteitä ison sakon uhalla.
Rotanloukkuja meillä on kaksi ja kaksi kertaa tämän kesän aikana on rotta saatu.
Loukut tappavat heti, ja rotan saa pois helposti. Olisi toki hyvä, että saisi useamman, mutta rottien vähentäminen tontillamme jatkuu.
Myrkyttömiä toimivia keinoja ei ole. Hommaa myrkyt vaikka jonkun maanviljelijän avustuksella, myrkky sellaiseen paikkaan mihin ei muut eläimet pääse, esimerkiksi terassin lattian alle tms hankalaan paikkaan. Kyllä häviää.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/746821/Otokka-sahkoinen-hiirenl…