Sinä ei-riskiryhmä-perheessä. Miksi et päästä lastasi viikon päästä kouluun???
Se, että lapsesi saisi tartunnan, mahdollisuus häviävän pieni. 5.5 milj asukasta, tartuntoja todettu alle 6000. Muualla, paitsi Helsingissä, on lähes epäonninen lottovoitto saada korona, puhumattakaan että saisi sen vakavan version. Helsingissäkin mahdollisuus hyvin pieni. Omassa kunnassani tällä hetkellä tartuntoja 3 per 10 000 ihmistä! Ensi viikolla alkavat myös monet harrastukset, loputkin kesäkuun alusta. Ja suurin osa rajoituksista puretaan jo kesäkuun alusta. Ja iso osa ihmisistä ei etäile, vaan ovat asiakaspalvelutilanteissa töissä. Jos siis ette ole riskiryhmäperhe, miksi silloin ei lapsesi mene kouluun?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ja välittävät vanhemmat pitävät lapset kotona. Näin suojellaan omien lapsien lisäksi mm. opettajia.
Ongelmaperheiden lapset menevät kouluun koska vanhempia ei kiinnosta tai he eivät halua että lapsi on kotona jaloissa pyörimässä.
Tuleva tartuntapiikki osuu sitten odotetusti ja oikeutetusti ongelmaperheisiin mutta opettajia käy sääliksi.
Ei ole näin suoraviivaista vaikka saattaa olla vaikutusta. Minun lapseni ei mene kouluun, kaverini lapsi menee. Ihan samanlainen tausta lapsilla. Kaverin lapsen opettaja on pitänyt yhteyttä ja luokkakavereita on voinut tavata meet-tapaamisissa opetuksen yhteydessä, on normaali jatkumo mennä kouluun hoitamaan kaikki loppuun.
Minun lapsini on ollut ilman yhteyttä opettajaan ja luokaan, mitä nyt ne kaverit joiden kanssa muutenkin on tekemisissä. Ei edes halua mennä kouluun eikä siellä viimeisinä viikkoina mitään edes ole.
Numerot on kai jo annettu mutta menee siltä palauttamaan kirjat jos opettajaa nyt sattuisi kiinnostaa niitä katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi odottaa pääsyä kouluun.
Meillä lapsi odottaa, että saisi mennä Korkeasaaren tiikerihäkkiin, mutta en päästä.
En halua lapselleni koronatartuntaa, en halua itselleni koronatartuntaa, enkä halua kenellekään tapaamallemme muulle ihmiselle tai hänen edelleen tapaamilleen ihmisille koronatartuntaa. Siksi.
Koska
-korona on vaarallinen myös perusterveille, ei voi ennalta tietää, kuka saa pahan version
-jos menee kouluun nyt altistumaan, lapsi ei voi nähdä nähdä isovanhempiaan moneen viikkoon kesällä, pitää aloittaa karanteeni alusta kokonaan, jottei vaaranna heidän terveyttään. Nyt ollaan oltu niin kauan kotona, että on suunnitelmana mennä mökille yhdessä kesällä. Vanhemmillani ei ole enää ajokorttia ja olemme sopinet, että nyt voi vihdoin nähdä pitkän kevään jälkeen ja toimimme kuskeina ja olemme apuna mökillä.
Koska lapsella on astma ja minulla sydänsairaus. Emme kuulu laadituihin riskiryhmiin mutta riskin ottaminen turhan takia olisi typerää, koronaan kun on pahasti sairastunut myös perusterveitä.
Jos koulussa tulisi olemaan edes jotain tarpeellista sisältöä niin tilanne olisi eri eikä riski täysin turha.
Minun luottoni koulun järjestelyihin on myös nollassa, sen verran huonosti tämä etäjuttu järjestettiin.
Vielä on harkinnassa, laitetaanko 7 luokkalainen kouluun. Hän ihmettelee itse, että miksi sinne pitäisi mennä, kun on kaikki 7 luokan hommat jo tehnyt. Ensi viikon alussa on viimeiset kokeet, ja se on sitten siinä.
Koulujen pitäminen suljettuna estäisi hyvän tutkimuksen, samoin maskien käyttö estäisi sairastumiset. Siksi THL vaikuttaa päätöksissään niin epäloogiselta. Taustalla vaikuttavat muut kuin kansanterveydelliset intressit.