Summa joka menee hankintoihin nuoren muuttaessa kotoa pois?
Ostoslistalle sitä ja tätä, sohva, keittiövälineistöä, TV, mikro, sänky, mattoja ehkä myös, hyllyllä tmv, ruokapöytä+pari tuolia, imuri, pyykinpesukone ne.
Juu tiedän, että niihin saisi menee vaikka kuinka paljon, mutta jokin haisi keskiverto summasta?
Riittäisikö 1500-2000€?
Kommentit (65)
Minä elin 28-vuotiaaksi ilman omaa pesukonetta. Taloyhtiöiden pesukoneita käytin enkä omaa kaivannut kertaakaan.
Minulta ei mene mitään.
Olen jo kerännyt kaiken valmiiksi tässä vuosien mittaan.
Ei tarvitse kaikkea kerralla. Etkö muista omasta nuoruudesta miten mukavaa oli hetken pahvilaatikko pöytänä jne, sitten pikkuhiljaa sai haalittua kamat kasaan. Ja mitä luksusta olikaan kun raha riitti hankkimaan jotain oikeasti mieluista.
Muutama kattila, pannu, lautanen ei mitään mikroja jos asunnossa on hella. Nukkumapaikka. Verhot, ellei ole sälekaihtimia. Peseytymiseen ja siivoamiseen kamat. Niillä pääsee alkuun ja nopeasti näkee mitä oikeasti tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Minä elin 28-vuotiaaksi ilman omaa pesukonetta. Taloyhtiöiden pesukoneita käytin enkä omaa kaivannut kertaakaan.
Minä aloin kaipaamaan, kun vaatteita vaan "katosi".
Siis oikeasti ostatte koko setit penskoille ?
Näin juuri opetetaan lapset lopullisesti kiinni äitin tissiin loppuelämäksi.
Tietenkin jotai kippoja & kannuja mukaan voi kotoota laittaa + nuorten omat sängyt yms.
Ja eikös siitä sitten itse hankita pikkuhiljaa tavara kerrallaan asuntoa täyttämään.
Itse kun lähdin 18 vuotiaana omille teille, niin otin sängyn, television, lipaston , ja vanhat sarjattomat lakanat mukit lautaset.
Sitten pikkuhiljaa hanttihommia tehden tuli sohvaa, pöytää yms tarvittavat.
Yks tuttu saanut kaiken asuntoa myöten porukoiltaan, on nyt 32 vuotiaana pahasti syrjäytynyt, työshistoriaa peräti 2 viikkoa.
Elää sossurahoilla ja äiti siirtää joka kk 400-500 euroa elatusapua pojalleen...
Kunnollinen sänky kunnollisilla patjoilla olisi sellainen, mihin satsaisin rahaa. Loput voi ostaa käytettynä, eikä televisio todellakaan olisi hankintalistalla, itsenäinen aikuinen saa itse hankkia telkkarinsa.
Muutenkin kysyisin itsenäistyvän mielipidettä, että miten hän haluaa asian suhteen toimittavan. Uutta en muuten olisi valmis ostamaan, mutta en myöskään roudaisi kaikkea ilmaista ja rumaa uuteen kotiin. Olen itse elänyt niin monta vuotta ja nyt vihdoin olen päättänyt, että olen ennemmin ilman, kuin otan vastaan jotain, joka ei minua miellytä visuaalisesti, vaikka olisi kuinka ilmainen tai halpa. Minua on siis pidetty välillä kaatopaikkana ja olen liian kiltisti myöntynyt siihen.
Me ollaan hankittu asioita pikkuhiljaa. Esim Teema astiastoa ja finlaysonin liinavaatteita. Savonia aterimet oli 16 v lahjalistalla ja joululahjaksi ostin viktorinoxen pari veistä. Kaikki nämähankittu kierrätettynä.
Sohvaa kyseli seuraavaksi joulu-synttärilahjaksi.. mietinnässä.
Pesukone tarve katotaan sitten. Pyykkitupa on ihan käypä vaihtoehto. Sama juttu ruokapöydän kanssa, että mahtuuko edes. Telkkaria ei tarvi, ku läppäri käy.
Itse ajattelin, että ottaa vähintään kolmisen tonniaja suurinosa hankittu käytettynä. Summaan kuului ruokakaappien täytteet ja hygieniatuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen sänky kunnollisilla patjoilla olisi sellainen, mihin satsaisin rahaa. Loput voi ostaa käytettynä, eikä televisio todellakaan olisi hankintalistalla, itsenäinen aikuinen saa itse hankkia telkkarinsa.
Muutenkin kysyisin itsenäistyvän mielipidettä, että miten hän haluaa asian suhteen toimittavan. Uutta en muuten olisi valmis ostamaan, mutta en myöskään roudaisi kaikkea ilmaista ja rumaa uuteen kotiin. Olen itse elänyt niin monta vuotta ja nyt vihdoin olen päättänyt, että olen ennemmin ilman, kuin otan vastaan jotain, joka ei minua miellytä visuaalisesti, vaikka olisi kuinka ilmainen tai halpa. Minua on siis pidetty välillä kaatopaikkana ja olen liian kiltisti myöntynyt siihen.
Meillä nuorillakin on kunnolliset sängyt jo nyt. Senkun vie mukanaan. Sen ei siinä muuttorytäkässä tarvii olla kulu. 120 leveellä pärjää nytkin seurustelevana.
Lukion kakkosvuonna yleensä päivitetty, että kestää viitisen vuotta ja sitten uudet patjat.
Tytöllä meni n. 2000e yksiö kalustamiseen. Huonekalut Ikeasta ja pikku sälää osti jo aikaisemmin valmiiksi. Asui lapsuudenkodissaan n. puoli vuotta valmistumisen jälkeen, ja sai säästettyä hyvän pesämunan omaa elämää varten. Me emme siis maksaneet tuota summaa.
Ei terrrrrve kirjoitti:
Siis oikeasti ostatte koko setit penskoille ?
Näin juuri opetetaan lapset lopullisesti kiinni äitin tissiin loppuelämäksi.Tietenkin jotai kippoja & kannuja mukaan voi kotoota laittaa + nuorten omat sängyt yms.
Ja eikös siitä sitten itse hankita pikkuhiljaa tavara kerrallaan asuntoa täyttämään.Itse kun lähdin 18 vuotiaana omille teille, niin otin sängyn, television, lipaston , ja vanhat sarjattomat lakanat mukit lautaset.
Sitten pikkuhiljaa hanttihommia tehden tuli sohvaa, pöytää yms tarvittavat.Yks tuttu saanut kaiken asuntoa myöten porukoiltaan, on nyt 32 vuotiaana pahasti syrjäytynyt, työshistoriaa peräti 2 viikkoa.
Elää sossurahoilla ja äiti siirtää joka kk 400-500 euroa elatusapua pojalleen...
Olet väärässä. Itse sain ensiasunnonkin vanhemmiltani, kuten kaikki sisarukseni.
Ei olla kukaan oltu äidin tississä kiinni. Taloudellisesti pärjätty opiskeluiden jälkeen.
Mukavaahan se oli keskittyä opiskeluun ilman taloudellisia huolia. Vastaavaa pystyn tarjoamaan omilleni, eikä tarvii itsekään nälästä kärsiä.
Kaikleen pieneen menee loppujen lopukai ihan hirveästi uutta huushollia perustettaessa saati tyhjästä saati kunnolla. Vanhempien tulisi ennen kaikkea olla opettanut muksunsa talouden- ja huushollin pitoon. Huolehtimaan tavaroistaan, pitämään budjettia, suunnittelemaan, ostamaan välttämättömät ensin rahaa saatua laskujen jälkeen, tarvitessa sopimaan lisäämaksuaikaa, ottaa selvää byrokratian systeemeistä ja vastaavaa.
Ällistyttävää miten nuorisoa päästetään kotikotoa ovesta ulos muka itsekseen niin, heillä ei ole kotona ollut nähtävästi montaa välttämätöntä ja normaalia josko niitä siell ollut lainkaan eikä opetettu käyttämään, eikä ekaan kotiin vanhemmat katso ekaksi mm näitä
- sammutuspeite
- seinäkello ja herätyskello jos tahdotaan nuoren alkavan ehtiä minnekään
- laukkuun varalle taiteltava sateenvarjo, sadetakki, kumpparit
- vaateharja, kenkäharja, kenkälankki jos käytössä nahkakenkiä, kosteudensuojasuihke, kenkälusikka, henkareita
- eteisen matto, ovenalusmatot per ovi
- rikkalapio- ja harja
- kenkäteline
- takki- ja laukkunaulakko mikäli asunnosta puuttuu
- eteisen lipasto mihin saa käsistä päälle tavaraa, kori tms mihin saa harjat, kammat. Nuoria ei opeteta edes pesemään kampansa ja harjansa viikoittain
- kynsiharja
- peili
- kosmetiikkalaukku ylipäätään saati urheheiluharrastuksiin urheilukassi
- suihkuverho
- se pyörällinen kylppärin kori, seinälle suihkuun teline, kostean tilan vettä läpi päästävä turvamatto suihkuun ja muu tarvittava matto, WC-harja, kylppärin lasta. Tytöille pieni poljinroskis kylppäriin.
- siivousvälineet ja aineet kunnolliset sekä käytön opetus sisältäen esim viemärirakeet
- leikkuulauta ja sen käytön tarve
- pakastusrasioita jne sekä sekoituskulhoja ja muuta pikkusälää
- ymmärrys mihin uuninpeltejä sekä leivinpapereita käytetään ja miten ei, plus niiden, uunin ja hellan puhdistaminen samoin kuin jääkaapin, mikron ja roskiksen
- vanhanaikainen, halpa, kestävä rautapannu sekä nuorelle kasvatettu ymmärrys ja taito käyttää sitä oikein. Vaihtoehtoisesti sitä kertakäyttösolaa mutta senkin käyttö tulee osata
- ensiapu- ja lääkekaapin sisältö
- ompeluvälineet, hakaneuloja ym.
- pyykkikori, pyykinkuivausteline, pyykkipoikia, pesupusseja
Lista on loputon.
Mikäli tahtoo nuoren elämän lähtevän hyvälle tolalle tärkeätäei ole telkkarit ja sohvat oitis vaan käteen laitetut välineet ja kasvatetty halu, kyky ja ymmärrys ylläpitää ja huolehtia niiden avulla tavaroiden, elinympäristön ja vaatteiden sekä omasta puhtaudesta ja kunnosta.
Te, jotka veitte sängyn lapsuudenkodista mukananne, niin ettekö te käyneet sitten yövierailulla vanhempienne luona? Meillä lasten sängyt jäivät tänne, koska pitäähän heidän jossakin nukkua kotona käydessään. Meille ei voi piipahtaa päiväseltään.
Isoja huonekaluja kuten ruokapöytiä tai pyykkikoneita ei kannata ostaa ennen kuin tuleva asunto on tiedossa. Sitäkin kannattaa miettiä, miten pitkään lapsi siinä asunnossa asuu. Kivoistakin huonekaluista tulee riesa, jos muuttoja tulee usein tai uudessa asuinpaikassa onkin valmiina osa huonekaluista.
Tässä ei ole mitään alarajaa eikä ylärajaa. Meillä meni paljon, koska haluttiin ostaa laadukkaat huonekalut ja kodin tarvikkeet, jotka kelpaavat myös köyhien opiskeluvuosien jälkeen. Lisäksi vaikutti sekin, että meillä on vain yksi lapsi ja hyvä taloudellinen tilanne. Sanotaanko kauniisti, että homma saattoi mennä hieman överiksi, mutta ei silti kaduta. Esimerkiksi pesutornin kohdalla ajattelin sitä, että vaikka lähtötilanteessa oli oma lapsi (ja puoliso muuttamassa piakkoin samaan asuntoon), niin pesukone kestää 10 vuotta ja saattaa tulla lapsia sinä aikana. Ostettiin 9kg pesukone ja kuivausrumpu, ettei jää heti pieneksi.
Jo pelkästään astioihin meni satoja euroja, vaikka hyödynnettiin alennuksia. Aterimet tuli osin kotoa, osin ostin käytettynä (sarja, jota ei enää valmisteta). Kotoa tuli kirjoituspöytä, mutta uuteen kotiin ostettiin kirjahylly ja uusi sänky, kolme valaisinta ja mitähän muuta? Näitä hankintoja tehtiin vuoden aikana ja jälkeenpäin laskin luottokortilta, että rahaa paloi 8500€. Olin varautunut että rahaa menee paljon, mutta silti tuo loppusumma yllätti.
Halvemmallakin olisi päässyt, mutta enemmänkin olisi saanut menemään.
Kun mä muutin pois kotoa 2008, 19 vuotiaana, vanhemmilla meni 0 euroa mun muuttoon pois kotoa. Töihin menin heti amiksen jälkeen, vähän aikaa asuin kotona että sain säästettyä rahaa takuuvuokraan ja pakollisiin hankintoihin muuttoa ajatellen. Niin samalla maksoin vanhemmille asumiskuluistani.
Tv:tä ei tarvitse, jos on tietokone, ainakaan heti. Pyykinpesukone - voisiko nuori pestä pyykit pyykkituvassa tai tuoda kotiin ja pestä esim. kerran viikossa.
Tilanteessa, kun nuori muuttaa pois kotoa opettaisin säästäväisyyttä ja vastuuta. Kaikkea ei kannata ostaa heti. Ja missään nimessä ei mitään kulutusluottoa hankintoihin.
Kun muutin kotoa 25 vuotta sitten omaan vuokrayksiöön kaikki tavarat olivat kotoa ja käytettyjä. Tv:n sain myöhemmin, pyykkikoneen ostin seuraavan kesän kesätyörahoilla.
Ja jo 7 vuotta myöhemmin asuin omassa uudessa omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole mitään alarajaa eikä ylärajaa. Meillä meni paljon, koska haluttiin ostaa laadukkaat huonekalut ja kodin tarvikkeet, jotka kelpaavat myös köyhien opiskeluvuosien jälkeen. Lisäksi vaikutti sekin, että meillä on vain yksi lapsi ja hyvä taloudellinen tilanne. Sanotaanko kauniisti, että homma saattoi mennä hieman överiksi, mutta ei silti kaduta. Esimerkiksi pesutornin kohdalla ajattelin sitä, että vaikka lähtötilanteessa oli oma lapsi (ja puoliso muuttamassa piakkoin samaan asuntoon), niin pesukone kestää 10 vuotta ja saattaa tulla lapsia sinä aikana. Ostettiin 9kg pesukone ja kuivausrumpu, ettei jää heti pieneksi.
Jo pelkästään astioihin meni satoja euroja, vaikka hyödynnettiin alennuksia. Aterimet tuli osin kotoa, osin ostin käytettynä (sarja, jota ei enää valmisteta). Kotoa tuli kirjoituspöytä, mutta uuteen kotiin ostettiin kirjahylly ja uusi sänky, kolme valaisinta ja mitähän muuta? Näitä hankintoja tehtiin vuoden aikana ja jälkeenpäin laskin luottokortilta, että rahaa paloi 8500€. Olin varautunut että rahaa menee paljon, mutta silti tuo loppusumma yllätti.
Halvemmallakin olisi päässyt, mutta enemmänkin olisi saanut menemään.
Naurettavaa sanon minä. Järjestit nuorelle kodin ja hänen puolisolleen visalla. Pakko olla provo.
Lähtökohtaisesti ymmärrän, että perusjutut haluaa tarjota omalle lapselle, mutta pitäähän nuorelle jättää paloa parantaa ja kohentaa elämänlaatuaan esim opiskelemalla ammattiin ja tienata itse rahansa.
Ja pesukoneen käyttöikä on nykyään 6 v.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene juuri mitään, jos saa hommattua vanhana esim. roskalavalta.
Älkää hommatko (luteita) roskalavoilta!
Meillä meni pari tonnia, kun muutettiin ensimmäiseen omaan asuntoon poikaystävän kanssa vanhemmilta. Enempää ei olisi edes ollut rahaa. Sillä saatiin sänky, lakanat ja peitto parivuoteeseen, sohva ja ruokapöytä tuoleineen. Keittiön varusteet oli kunnossa jo valmiiksi, kun oli saatu jouluna ja synttäreillä lahjaksi sauvasekoitinta yms. Imuri saatiin tuparilahjaksi. Taloyhtiössä oli pesutupa, jota käytettiin ensimmäiset puoli vuotta, kunnes taloyhtiön pesukone hajosi ja uutta piti odottaa pari kuukautta. Saatiin sitten vanhemmilta joululahjaksi pyykinpesukone.
Ostettiin huonekaluja pikkuhiljaa aina, kun oltiin säästetty sen verran, että jotain oli mahdollista ostaa tarjouksesta. Eipä meillä aluksi ollutkaan muita huonekaluja kuin työpöytä, sänky, sohva ja ruokapöytä kaksiossa. Vanhemmilta saatiin vanhat yöpöydät ja vitriinikaappi sekä pari mattoa, kun ei sielläkään ylimääräisiä huonekaluja ollut.