Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä takia uhrautujat kuvittelevat olevansa hyviä ja epäitsekkäitä ihmisiä?

Vierailija
07.05.2020 |

Luultavasti sen, mitä uhrautuja itse pitää tosiaan uhrautumisena, taustalla onkin oikeasti tarve hyötyä jotenkin. Esim. juuri sillä, että kuvittelee itse olevansa se epäitsekkäin ihminen, ja muiden olevan itsekkäitä, joita ihminen sitten väheksyy mielessään eikä se välttämättä jää mielessä väheksymiseen, vaan henkilö koittaa saada ymäristönkin pitämään joitain muita ihmisiä itsekkäinä, joista ei itse tykkää. Eli uhrautuja on usein manipulatiivinen ja sisältä mätä ihminen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhrautuja kaipaa muiden ihailua ja kannustusta, vaikka ei oikeasti edes ole mitenkään epäitsekäs ihminen. Samalla koittaa maalata toisista näitä epäitsekkäitä ja painaa heitä alas.

Vierailija
2/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittiko tämän joku toisia ihmisiä surutta hyväksikäyttävä, joka kokee silti olevansa muita parempi ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittiko tämän joku toisia ihmisiä surutta hyväksikäyttävä, joka kokee silti olevansa muita parempi ihminen.

Mitä tarkoitat toisia ihmisiä hyväksikäyttävällä? Eikö ihminen itse aseta rajat sille, mitä antaa muille? Ainakin olisi syytä osata, eikä vastuuttaa muita siitä.

Vierailija
4/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä/ketä tarkoitat uhriutujalla, mihin viittaat?

Vierailija
5/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä/ketä tarkoitat uhriutujalla, mihin viittaat?

Aina muiden avuksi rientäviä ihmisiä, jotka eivät keskity omaan ja läheisimpiensä hyvinvointiin ja ole tyytyväisiä elämässään. Vaan aina syyttelemässä muiden toimia ja kritisoimassa niitä. Jos ei ole muiden uhri, ei näiden tavan elääkään pitäisi häiritä.

Ap

Vierailija
6/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuja kokee itsensä marttyyriuden kautta tärkeäksi. Hän ei käsitä, että ulkoapäin katsottuna, hän on korkeintaan nolo ja säälittävä.

Tämä pitää ehdottomasti sanoa uhriutujalle suoraan ja repiä hänet harhoistaan maan tasalle. Kupla on rikottava, jotta uhriutuja kykenee näkemään itsensä realistisessa valossa.

Vierailija
7/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista tällaista käytösmallia omasta lähipiiristäni.

Vierailija
8/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunnista tällaista käytösmallia omasta lähipiiristäni.

Sitä voikin olla vaikea joskus tunnistaa tai voi myös olla, että sitä ei ole. Itsekään en tunnistanut lähipiirini arvostelijaa itsekkääksi, koska tämä oli niin kova leimaamaan meitä muita itsekkäiksi, että se meni ajatteluni edelle siitä, miten itsekäs olen tai miten epäitsekkäänä uhrautujaa pitää pitää. Siis uhrautujasta aiheutuva ongelma voi olla vain sekin, että hän leimaa läheisensä itsekkäiksi ja läheisen kaikki energia menee miettiessä sitä. Kunnes tajuaa, että ei ole itsekäs, mutta uhrautuja on.

Pidän sitä itsekkyytenä, ettei anna muiden elää rauhassa.

Vierailija
9/9 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

släpp kirjoitti:

Uhriutuja kokee itsensä marttyyriuden kautta tärkeäksi. Hän ei käsitä, että ulkoapäin katsottuna, hän on korkeintaan nolo ja säälittävä.

Tämä pitää ehdottomasti sanoa uhriutujalle suoraan ja repiä hänet harhoistaan maan tasalle. Kupla on rikottava, jotta uhriutuja kykenee näkemään itsensä realistisessa valossa.

Minun tuntemaaniuhrautujaa ei pysty repimään maahan, koska hän roikkuu uhrautumisessaan perustaen sen moraaliin. Hänen mielestään toisin toimiminen olisi moraalitonta.

Eli sillä, että itse toimii moraalisesti perustellaan jopa muiden satuttaminen. Eli uhrautuja harvemmin satuttaa kaukaisempaa autettavaa, koska on heille lähinnä hyödyllinen hölmö, mutta lähelle joutuvia he voivat satuttaa sillä, miten arvioivat näitä itsekkäiksi, koska nämä eivät ole uhrautujia.