Sertralinin lopetus
Kaipailen kokemuksia sertralinin lopetuksesta ja lopetusoireista.
Söin pari vuotta sertralinia 100mg/pvä. Vähensin annostusta 50mg/pvä n. viikko sitten. Lopetusoireina mulla on ollut jatkuva palelu, sähköiskut, ihon kamala kutina alueittain jotka oon raapinut verille asti useasta paikasta, kova väsymys, huimaus, jatkuva jano ja pahoinvointi.
Kommentit (6)
Itse olen lopettanut 200 mg:n Sertralim annostuksen puolittamalla sen viikon välein kahdesti - 100 mg - sitten 50 mg. Ei mitään oireita. Lucky me... Mutta, Venlafaxinin lopetus sen sijaan aiheutti minulle pahat oireet ja meni useampi viikko viimeisen (jo tosi pieneksi lasketun) annoksen ottamisesta ennen kuin helpotti.
Ei varmaan auta sinullakaan kuin sietää nuo muutamat viikot. Sitten varmasti helpottaa. Tsemppiä!
Joo, jos lopetat vaiheittain (eli isompi annos kuin 50 mg), niin odota kunnes oireet loppuu ennen kuin tiputat seuraavalle tasolle. Itsellä ei muu auttanut kuin kärsiä. Lopetin ihan tietoisesti kesäloman aikana, joten pystyin tekemään asioita tai olemaan tekemättä mitään juuri sen mukaan mikä oli olo.
Tiputtele paaljon hitaammin, usean kuukauden ajan, esim joka toinen päivä 100mg joka toinen 75mg kuukausi, sitten kuukausi 75mg ja jos olot antavat myötä joka toinen päivä 75mg joka toinen 50mg kuukauden ajan jne.. Ja lopussa kenties vieläkin hitaammin. Näin itsellä onnistui, toki jokainen on yksilö ja lääkäriltä voit toki kysyä neuvoja, ikävä kyllä kaikki eivät ymmärrä tällaisia vieroitusoireita.. :-(
Paljon hitaammin pudotus, vähemmän kerrallaan pois. Itse tein lopulta niin kun oli hyvin pieni annos käytössä että joka kolmas päivä enää annos lääkettä, sitten joka neljäs päivä jne. Aluksi oli mm ahdistusta, unettomuutta, sähköiskuja. Jos puolitat lääkeannoksen se on todella nopea vähennysvauhti.
Nyt ku oon vähän yli viikon syöny 50mg/pvä niin oireet alkaa jo helpottamaan mutta ei oo kuitenkaan hellittänyt vielä. Rauhallisesti meen ja hitaasti vähennän tästä eteenpäin. Mutta huomaan jo nyt että pää ei oo enää niin sumuinen mitä se oli ennen :)
Eikö kellään kokemuksia? :(