Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Historiaa opiskelleet: minne olette sijoittuneet?

Vierailija
06.05.2020 |

Tutkintonimike ilmeisesti filosofian maisteri.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tulee historian ja yhteiskuntaopin opettaja. Gradu vaan enää puuttuu. 

Toivon työllistyväni open ammattiin, oon valmis muuttamaan minne vain työn perässä.

Vierailija
42/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perspektiiviä ja ymmärrystä sekä erinomaisen yleissivistyksen historia-aineista itselleen saa, mutta työllistymisen/uran näkökulmasta olisin voinut valita viisaamminkin. Edes opettajan ei ole helppo työllistyä oman alan töihin.

Juuri näin. Perspektiiviä ja ymmärrystä saa vaikka avoimen yliopiston historianopinnoista, joita voi harrastuksena opiskella. Ammatti kannattaa hankkia ihan joltain muulta alalta, jos työllistyminen ja elämiseen riittävä palkka kiinnostaa. Perspektiivillä ei paljon esimerkiksi valtionhallinnon työpaikoista kilpailla, kun vastassa on oikeus- ja hallintotieteilijöitä.

Harmittaa että käytin opintotukikuukaudet historian opiskeluun. T. alanvaihtaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suurin osa historian opiskelijoista on homoseksuaaleja?

Ei taida homotutka toimia?

Vierailija
44/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstöpäällikkönä toimin. Täydentäviä opintoja se kyllä jonkin verran vaati. Humanistinen ala on hyvä pohja HR-hommiin, opinnoissa kehittyy ymmärrys kanssaihmisiä kohtaan. Raporttien ja suunnitelmien suoltamisessa on hyötyä taidosta jäsentää laajoja kokonaisuuksia sekä päässä että paperilla, ymmärtää syy-seuraussuhteita ja tuottaa nopeasti tekstiä. Henkilöstön ohjeistaminen on myös oleellinen osa työtä, siinä tieto pitää usein koota nopeasti useasta eri lähteestä ja siirtää sellaiseen muotoon, että organisaation jojainen erkki sen ymmärtää.

Vierailija
45/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historialla ei varmaan mennä rahoitusanalytistiksi (mikä se edes on?) pankkiin.

No tämä kaveri on mennyt. Pääduuni on analysoida pörssikursseja ja ennustaa, mihin suuntaan ne menevät. Historiasta on tässä hyötyä, koska samanlaisia käyriä ja niiden analyysiä historiassakin paljon tehdään.

Niinpä varmaan. Analysti. :D

Vierailija
46/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinäsaaren rauha solmittiin 1324

Vierailija
47/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, miten ihmeellisiä palkkoja te töistänne saatte. Mä olen yläkoulun hissan ope ja saan bruttopalkkana 4200€. Riittää mulle.

Vierailija
48/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä, miten ihmeellisiä palkkoja te töistänne saatte. Mä olen yläkoulun hissan ope ja saan bruttopalkkana 4200€. Riittää mulle.

Onko paljonkin ylitunteja, kun saat noin 500 euroa enemman kuin mina ja 20 vuotta aineenopettajana toiminut.

Vierailija
49/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paljonkin ylitunteja, kun saat noin 500 euroa enemman kuin mina ja 20 vuotta aineenopettajana toiminut.

Mä olen ollut töissä 25 vuotta ja 4 ylituntia.

Se 4200€ tienaava

Vierailija
50/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinäsaaren rauha solmittiin 1324[/quote

Pähkinäsaaren rauha: yksi kolme kaksi kolme

Vierailija
51/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkintonimike on yleensä filosofian maisteri, mutta kyllä se eräissä tapauksissa voi olla myös valtiotieteen maisteri.

Minå olen töissä yliopistolla. Opiskelukavereitani on töissä koulissa opettajina ja rehtoreina, museoissa, mediassa, yritysten viestinnässä, hallinnossa (ministeriöt, kunnat, elykeskukset, eu), sekä pari kaveria diplomaattiuralla ja yksi rahoitusanalystinä pankissa.

En ole opiskellut historiaa, mutta näistä monet kuulostaa siltä, että ovat joko jotain suhteilla etenevää bättrefolkkia, tai äärimmäisen karismaattisia myyntihuijareita, tai sitten ihan vaan puhtaasti psykopaatteja. Keskimääräinen historian maisteri ei miksikään diplomaatiksi tai rehtoriksi tai viestintäjohtajaksi pääse.

Vierailija
52/56 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kyllä jatkoi historianopintoja ulkomailla, ja alkoi tekemään väikkäriä, kun haki ja pääsi ulkoministeriöön. Opinnot jäi Hänellä oli myös hyvä kielitaito. Ei tässä kukaan kai sanonut, että oppiminen pitää lopettaa ekaan tutkintoon. Moni mun kavereista on tehnyt väikkärin, osalle se ei ole tuonut juurikaan töitä, osa päässyt tutkija uralla pitkälle.

Vierailija
53/56 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
54/56 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkistoon digitalisoimaan valokuvia, kirjoja ym... dokumentteja. En olisi ikinä valinnut tätä alaa, jos olisin tiennyt millaista työtä teen loppuikäni. Paikkoja on auki muutama vuodessa, hakijoita satoja ja palkkaus sitten sen mukainen. Toivoin pääseväni tutkimaan historiaa, mutta arvatkaa mistä tutkimusrahat ekaksi leikataan.

Jos suunnittelet vasta alas niin mietippä toisenkin kerran.

Suosittu vaihtoehto asiantuntijan ja tutkijan uralla on historian opettaja mikä edellyttää tiettyjen kasvatustieteiden opintojen suorittamista niiden historian opintojen ohella. Jotkut ovat opiskeluaikana hankkineet sen opettajan pätevyyden vaikka eivät ole myöhemmin edes hakeutuneet opetualalle. Historian opiskelussa kannattaa myös ajatella niitä sopivia sivuaineita

Vierailija
55/56 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että Kavakuun vaadittaisiin joku moniouolisempi turkinto, kuin historia, mutta hienoa, jos silläkin pääaee!

Historia on monipuolisempi, kuin voisi olettaa. Siellä opittuja tutkijan taitoja voi hyödyntää monella alalla.

Ei voi.

Monet historian opiskelijat ovat lukeneet myös monia yhteiskuntatieteellisiä sivuaineita, kansantaloustiedettä ja filosofiaa. Aito tutkija osaa hakea ja analysoida tietoa hyvin monelta alalta mistä ei ole aiemmin suuremmin tiennyt, mutta hän osaa lukea itsensä tutkittavan aiheen sisään.

Vierailija
56/56 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pähkinäsaaren rauha solmittiin 1324[/quote

Pähkinäsaaren rauha: yksi kolme kaksi kolme

Minusta Stolbovan rauha 1617 ja Roskilden rauhan 1658 olivat parempia ruotsalaisten ja suomalaisten kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi