Katsovatko muidenkin teinit kännykästä videoita kaiket yöt?
16-vuotias poikani katselee videoita ja ties mitä yöt läpeensä kännykältään eli nukkuu arkiöinäkin noin 2-3 tuntia yössä. Tämän seurauksena tietenkin lukio-opinnot menneet päin sanonko mitä, numerot ovat nykyään pelkkiä nelosia ja vitosia. Mutta etenkin pojan arvaamaton käytös huolestuttaa vielä enemmän; saa kauheita raivokohtauksia täysin mitättömistä asioista, uhkailee minua väkivallalla ja viimeksi jo uhkasi tappaa minut. On silloin tällöin sanonut myös, että hänellä on outoja pakkoajatuksia, eikä pääse niistä eroon. Nuo pakkoajatukset aiheuttavat jatkuvasti hänelle myöhästelyä koulusta ja kaikkea muuta mahdollista.
Ja siis tämä sama poika oli vielä peruskoulussa kympin oppilas ja iloinen ja tasapainoinen käytökseltään. Nykyään on täysi vastakohta siihen entiseen ihanaan lapseen, joka oli hyvin empaattinen esim. minuakin kohtaan, oli hyvin eläinrakas yms. Tulimme aiemmin todella hyvin juttuun keskenämme ja hän kertoi minulle aina ihan oma-aloitteisesti asioitaan. Nyt hän pitää minua jonkinlaisena roskiksena, johon purkaa kaiken vihansa, kun ei uskalla esim. isälleen sitä purkaa. Isäänsä selkeästi jopa pelkää jonkun verran, kun ovat joskus ottaneet rajummin yhteen ja isänsä painoi pojan sohvalle aika kovakouraisesti rauhoittaakseen tätä.
Minun mielestäni koko kuviossa pahin ongelma on tuo kännykän tuijotus öisin ja olen ehdottanut hyvässä hengessä, että poika ei veisi kännykkää yöksi huoneeseensa, mutta hän näyttää olevan ihan eddiktoitunut siihen, eikä suostu. Olen yrittänyt muutaman kerran jopa piilottaa kännykän esim. eteiseen vaatteiden alle, jotta luopuisi etsimästä ja menisi nukkumaan ilman sitä, mutta turha toivo, hän sai taas kauheita raivareita, etsi itsepintaisesti ja löysi kännykän ja vei mukanaan huoneeseensa.
Isänsä suhtautuu täysin välinpitämättömästi tuohon kännykkäongelmaan (ilmeisesti ajattelee, että pojalla pitää olla jonkinlainen "oikeus" pitää kännykkää unilelunaan...) vaikka kuitenkin huutaa naama punaisena joka päivä pojalle surkeista koulunumeroista. Itseäni harmittaa todella pahasti pojan opiskelujen puolesta, että tuollainen täysin turha asia onnistuu pilaamaan ne niin perusteellisesti ja etenkin huolestuttaa pojan trveyden ja nimenomaan mielenterveyden puolesta, että mitä kaikkea tuo olematon nukkuminen aiheuttaa tuon ikäiselle.
Mitä ihmettä keksisin tuon kännykkäongelman ratkaisemiseksi ja miten onnistuisin saamaan pojan edes koulupsykologin puheille? Ei kuulemma suostu sinnekään menemään, vaikka aihettahan selvästi olisi. Olen täysin yksin tässä asiassa, kun miestä ei näytä huolettavan pojan karmea käytös, mies osallistuu ainoastaan huutamalla ja haukkumalla pojan laiskaksi numeroiden takia. Onkohan yleistäkin, että teinit nukkuvat olemattomasti kännykän tuijotuksen takia, vai onko tämä vaan meidän ongelma? Miten te mahdolliset muut olette tuon ratkaisseet?
Kommentit (14)
Onko poika kilttis ja jäänyt ilman tyttöystävää :(.
Lakatkaa se painostus. Niin loppuu raivarit. Lukiolaisen täytyy ihan itse löytää se kouluhalu. Ei se riitelemällä parane.
Ja ehdottomasti väkivalta pois! Isä käytti vkivaltaa.
Miksei hänellä ole läppäriä, josta videoura katselee.
Sille katselulle sinä et enää mitään voi.
No meillä 16v on tottunut siihen, että puhelin jätetään yöksi keittiöön laturiin. Näin on aina ollut. Eipä tämä teitä tietysti enää auta kun olette tilanteen päästäneet tuohon pisteeseen. Saavutetuista eduista ei kukaan halua luopua.
Netin pystyy katkaisemaan kirjautumalla operaattorin omille sivuille ja laittamaan aamulla takaisin päälle. Wifistä tietysti myös piuhat pois.
Meillä ysiluokkalainen ja kutosluokkalainen. Arkipäivinä ja su kännykät jää yöksi keittiöön eikä siitä urputeta. Meidän talo ja meidän säännöt, jotka on lasten parhaaksi. Viikonloppuna tai lomalla tietysti vapaammin saa käyttää aikansa. Sitten kun muuttaa kotoa pois omilleen, on omat säännöt. Eli ei, meillä ei katsota videoita yöt läpeensä.
AP: kannattaa puhua esim. koulukuraattorin kanssa. Ja yrittää saada poika oikeasti psykologille. Kunnassa on nuorisolle matalan kynnyksen paikkoja, joihin voi mennä hakemaan apua. Voit olla sinne myös vanhempana yhteydessä. Onko lukio hänelle kuitenkin tässä tilanteessa liian vaativa? Onko perfektionisti vai onko päässyt liian helpolla eikä ole oppinut tekemään töitä koulun eteen? Halusiko edes itse lukioon vai olisiko joku muu suunta ollut mieluisempi? Onko murkkuikä myöhässä eli vasta nyt? Pojilla monesti on. Onko kavereita, harrastuksia? Kiinnostaako vastakkainen tai sama sukupuoli yhtään? Katsooko hän videoita, koska pelkää pakkoajatuksia ja ahdistusta vai aiheuttaako valvominen pakkoajatuksia ja ahdistusta? Jos poika näistä jonkun verran puhuu, kannattaa tarttua niihin ja jutella tuomitsematta, kysellä mitä hän itse on mieltä, mikä on syy ja mikä seuraus, mitä hän haluaisi itse tehdä. Ehkä voi etsiä jotain linkkejä asiasta ja antaa pojalle mahdollisuus ottaa selvää mt-ongelmista ja hakea apua. Esim. sekasin chat.
Ihan normaalia, että teinille tulee kapina jossain vaiheessa. Läheisimpään ihmiseen se yleensä kohdistuu pahimpana. Mitä kiltimpi lapsena, sitä pahempi teininä/nuorena aikuisena. Hän on vielä alaikäinen, voit ottaa yhteyttä koulupsykologiin tai kuraattoriin ja kertoa huolistasi. Sano myös lapselle, että aiot hakea tilanteeseen apua.
Ei. Olen itse viimeinen, joka menee nukkumaan. Koskaan eivät ole jatkaneet käyttöä sen jälkeen, kun ne on suljettu iltapalan yhteydessä. Kolme teiniä. Käyn katsomassa jokaista, kun jo nukkuvat, vaikka ovatkin kasvaneet:) Teinit tarvitsevat enemmän unta kuin minä.
sanoisin että se videoiden katsominen on tässä se pienin ongelma
psykologille ja sassiin
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisiä ongelmia puhkennut ja/tai pirin käyttöä(valvoo yöt), raivarit, tappouhkaukset sitten pirilaskuissa.
No en usko, että mitään huumeita käyttää, varsinkaan nyt korona-aikana. Mistä hän niitä olisi saanut, kun on etänä käynyt koulua ja kavereitaankin tavannut nyt koronan takia pääasiassa netissä pelatessaan heidän kanssa. Ja tunnen hänen kavereitaan, en jaksa uskoa, että hekään huumeita käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
sanoisin että se videoiden katsominen on tässä se pienin ongelma
psykologille ja sassiin
Kuten jo sanoinkin, niin olen moneen kertaan ehdottanut, että pitäisi mennä psykologille, mutta poika ei suostu. Pitäisikö viedä väkisin ja miten siinä yksin onnistun..? Ap
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaa se painostus. Niin loppuu raivarit. Lukiolaisen täytyy ihan itse löytää se kouluhalu. Ei se riitelemällä parane.
Ja ehdottomasti väkivalta pois! Isä käytti vkivaltaa.
Miksei hänellä ole läppäriä, josta videoura katselee.
Sille katselulle sinä et enää mitään voi.
Samaa mieltä olen, mutta olemme ehdottaneet pojalle lukion lopettamista ja vaikka amikseen menoa, mutta poika sanoo vaan haluavansa jatkaa lukiota (vaikka lukeminen/kirjoittaminen on hänelle todella vastenmielistä puuhaa ja sitten on tuo nukkumattomuusongelmakin). Pitää tässä ilmeisesti vaan seurata sivusta tumput suorana, kun poika tyrii opinnot. Vaikuttaa myös siltä, että hän on niin kypsymätön, ettei vaan ymmärrä seurauksia vetkuilulleen, eikä tajua omaa parastaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, että teinille tulee kapina jossain vaiheessa. Läheisimpään ihmiseen se yleensä kohdistuu pahimpana. Mitä kiltimpi lapsena, sitä pahempi teininä/nuorena aikuisena. Hän on vielä alaikäinen, voit ottaa yhteyttä koulupsykologiin tai kuraattoriin ja kertoa huolistasi. Sano myös lapselle, että aiot hakea tilanteeseen apua.
Tuossa saatta olla jotain perää, että mitä kiltimpi lapsena, sitä pahempi teininä. Muutama ihminen on tuota minulle jo sanonut, kun olen tästä ongelmasta puhunut. Poikani oli todella ihana lapsi kaikin puolin, vaikka oli jo silloin aika voimakasluonteinen, mutta oli kuitenkin hyvin oikeudenmukainen, empaattinen yms. Nykyään tuntuu kuin koko hänen persoonallisuutensa olisi muuttunut joksikin toiseksi. Olen myös miettinyt, että soittaisin koulupsykologille ihan vaan kysyäkseni neuvoja (kun poika ei suostu menemään). Mutta toisaalta, mitä sekään sinänsä hyödyttäisi poikaa, että minä ja psykologi puhuisimme keskenämme hänestä ilman, että hän on mukana keskustelemassa... Luulenpa, että poika vaan jatkaisi samaa rataa. Ap
Eivät.
Nettiyhteys on meillä poikki 00-07.
Psyykkisiä ongelmia puhkennut ja/tai pirin käyttöä(valvoo yöt), raivarit, tappouhkaukset sitten pirilaskuissa.