Onko bensa oikeasti todella kallista?
Tarkoitus oli lähteä syyskuussa viiden hengen kaveriporukalla käymään Tampereella. Kaveri joka lupautui meille kuskiksi haluaa periä meiltä bensarahaa 50 euroa per nokka. Yhteensä se tarkoittaisi 200 euroa. Katsoin kartasta, niin meiltä Tampereelle on noin 150 kilsaa yhteen suuntaan. Onko tuon matkan bensakulut oikeasti niin kallista että auto hörppii bensaa 200 euron edestä edes takaisella matkalla? Itse en nimittäin autoa tai ajokorttia omista.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä yhtään suurimman osan ajatuksenjuoksua. Aloitus oli vähän puutteellinen mutta oma käsitykseni on että viiden hengen kaveriporukka lähtee reissuun ja yksi porukan autollisista, kortillisista on luvannut ajaa. Silloin ei mielestäni kuulu rahastaa vaan bensat tasan ja voi pyöristää ylöspäin jos haluaa. En ymmärrä miksi verrataan julkisten hintaan kun yleensä pointti autolla menemiseen on juurikin se että kaikki pääsee halvemmalla. Ja voi poiketa sellaisiin paikkoihin joihin julkisillä ei niin vaan mennä. Esim vaikka Ikeaan jos kotiseudulla sellaista ei ole. Kiva käydä ja kivempi kuskata ostokset autolla. Meidän kaveriporukalla kun nuorempina reissattiin, bensat maksettiin kimpassa ja se oli siinä. Auton kuluminen 300 km matkalla ei kenestäkään tuntunut oleelliselta miettiä.
Tämä nyt vähän riippuu siitäkin onko se kuski sellainen joka tykkää ajaa ja kuskata vai joku, joka vähän nihkeästi suostuu. Ainahan tuossa on myös se riski että autolle sattuu jotain.
Itse olin nuorempana kaveriporukan ainoa autollinen ja kyllä kyrsi kun aina oletettiin että pelkällä bensan hinnalla kuskaan sinne ja tänne. Mieluummin olisin mennyt yhdessä julkisilla pidemmät reissut, että olisi voinut itsekin ottaa rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Kaveris siis vetää välistä vähän ylimääräistä. Pensakulut ovat 6 litran kulutuksella tuon 25 euroa edestakaisella Tampereen reissulla.
Ei mikään bensa-auto kulje 6l/100km täyspoka päällä.
Todellisuus 8l/100km.
Ajokortittomalta voi hyvin pyytää vaikka sataseen tai vaikka kaksi sitä bensarahaa. Moisista bummeista ei ole muuta kuin harmia. Jatkuvasti kyytejä ruinaamasa ja itkemässä kun ei päöse paikasta A paikkaan B.
Vaikuttaa siltä ettei tyyppi ole mitenkään riemumielin lähdössä kuskaamaan. On laskeskellut että tuolla hinnalla suostuu.
Muut sitten tyytyy hintaan tai ei tyydy ja keksitään muu kyyti. Ei siinä sen kummempaa.
Pensa on hemmetin halpaa. Tästäki talosta kaikki käy autolla lähikaupassa (500m)
ps. tuo 8litraa hyvin, vitara imasee varmaan 12l per satku . (2.4 koneella + automaatti)
Köyhät itkee kuluista. Kaikki se menee, minkä tankkiin laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä yhtään suurimman osan ajatuksenjuoksua. Aloitus oli vähän puutteellinen mutta oma käsitykseni on että viiden hengen kaveriporukka lähtee reissuun ja yksi porukan autollisista, kortillisista on luvannut ajaa. Silloin ei mielestäni kuulu rahastaa vaan bensat tasan ja voi pyöristää ylöspäin jos haluaa. En ymmärrä miksi verrataan julkisten hintaan kun yleensä pointti autolla menemiseen on juurikin se että kaikki pääsee halvemmalla. Ja voi poiketa sellaisiin paikkoihin joihin julkisillä ei niin vaan mennä. Esim vaikka Ikeaan jos kotiseudulla sellaista ei ole. Kiva käydä ja kivempi kuskata ostokset autolla. Meidän kaveriporukalla kun nuorempina reissattiin, bensat maksettiin kimpassa ja se oli siinä. Auton kuluminen 300 km matkalla ei kenestäkään tuntunut oleelliselta miettiä.
Tämä nyt vähän riippuu siitäkin onko se kuski sellainen joka tykkää ajaa ja kuskata vai joku, joka vähän nihkeästi suostuu. Ainahan tuossa on myös se riski että autolle sattuu jotain.
Itse olin nuorempana kaveriporukan ainoa autollinen ja kyllä kyrsi kun aina oletettiin että pelkällä bensan hinnalla kuskaan sinne ja tänne. Mieluummin olisin mennyt yhdessä julkisilla pidemmät reissut, että olisi voinut itsekin ottaa rennosti.
Totta, siksi aloitus olikin hiukan puutteellinen. Vakuutus on kuitenkin sitä varten jos autolle sattuu jotain, sitä ei kauheasti lähtisi murehtimaan jos reissuun haluan lähteä ja auto kätevin. Joskus juna on ihan näppärä sekin, riippuu niin tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin nuorempana kaveriporukan ainoa autollinen ja kyllä kyrsi kun aina oletettiin että pelkällä bensan hinnalla kuskaan sinne ja tänne. Mieluummin olisin mennyt yhdessä julkisilla pidemmät reissut, että olisi voinut itsekin ottaa rennosti.Totta, siksi aloitus olikin hiukan puutteellinen. Vakuutus on kuitenkin sitä varten jos autolle sattuu jotain, sitä ei kauheasti lähtisi murehtimaan jos reissuun haluan lähteä ja auto kätevin. Joskus juna on ihan näppärä sekin, riippuu niin tilanteesta.
Kaskossakin on yleensä joku omavastuu. Olettaen, että autossa olisi kaskovakuutus. Osallistuisitteko kustannuksiin, jos autosta menisi vaikka rengas rikki reissun aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin nuorempana kaveriporukan ainoa autollinen ja kyllä kyrsi kun aina oletettiin että pelkällä bensan hinnalla kuskaan sinne ja tänne. Mieluummin olisin mennyt yhdessä julkisilla pidemmät reissut, että olisi voinut itsekin ottaa rennosti.Totta, siksi aloitus olikin hiukan puutteellinen. Vakuutus on kuitenkin sitä varten jos autolle sattuu jotain, sitä ei kauheasti lähtisi murehtimaan jos reissuun haluan lähteä ja auto kätevin. Joskus juna on ihan näppärä sekin, riippuu niin tilanteesta.
Kaskossakin on yleensä joku omavastuu. Olettaen, että autossa olisi kaskovakuutus. Osallistuisitteko kustannuksiin, jos autosta menisi vaikka rengas rikki reissun aikana?
Menee niin hiustenhalkomiseksi etten näe tarpeelliseksi jatkaa tämän jälkeen. Itselläni on kyllä varaa hankkia autooni uusi rengas jos se rikki menee. Myös hinausvakuutus löytyy eli sen voi vaikka hinauttaa kotiin. Voitko lähteä minnekään jos mietit noin että jotain varmaan sattuu? Me mentiin kaveriporukalla 90-luvulla autolla paikasta toiseen. Ei ollut nettiä eikä kännyköitä ja silti selvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee niin hiustenhalkomiseksi etten näe tarpeelliseksi jatkaa tämän jälkeen. Itselläni on kyllä varaa hankkia autooni uusi rengas jos se rikki menee. Myös hinausvakuutus löytyy eli sen voi vaikka hinauttaa kotiin. Voitko lähteä minnekään jos mietit noin että jotain varmaan sattuu? Me mentiin kaveriporukalla 90-luvulla autolla paikasta toiseen. Ei ollut nettiä eikä kännyköitä ja silti selvittiin.
No niin mentiin ja selvittiin. Nyt kuitenkin ap kyselee kuskin kovan kyytikorvauksen perään, ja sille olemme tässä yhdessä keksimässä syitä. Sinun tai minun 90-luvun kokemukset eivät ole mikään vastaus tämänpäivän ongelmaan. Jos sinulla ei ole vastausta kysymyksiin, tai että sinulla on vara kyyditä ilmaiseksi kaveritasi, ei taida auttaa ap:ta?
Vierailija kirjoitti:
Halvallapa teitä kuskaa. Oma taksa on 40 e / 10 km / henkilö jos joku kaveri haluaa kyytiä. Alle kilsan matkoista en kuitenkaan peri maksua.
Taksiako ajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvallapa teitä kuskaa. Oma taksa on 40 e / 10 km / henkilö jos joku kaveri haluaa kyytiä. Alle kilsan matkoista en kuitenkaan peri maksua.
Taksiako ajat?
Piruuttain pakko sanoa että kokeilin Uberia ajaa Tampereella 2016,mutta lopetin kun ei ollut kiinnostuneita asiakkaita. En ole tuo jolta kysyit, mutta tuli vain nyt tyuosta kyssäristä tämä mieleen.
No, tuo aiemmin mainittu 0,4€/km olisi siis 120€. Pysäköinti 10€. Jää siis 70€ kuskin palkkaa/riskiä ylimääräisistä kustannuksista. Tuskin tuo reissu on alle 6h, jos matkoihinkin menee jo lähes 4h. N. 10€/h jää kuskille vaivanpalkkaa. Lähtisitkö sinä sillä rahalla ja omalla vastuulla koko päiväksi hommiin?